saab 9000, vilken modell är svår-snodd?

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Jaha då har nån jävel snott min saab 9000 -90a i Luleå. Knackat en ruta, tjuvkopplat o sen dragit iväg.

Inom en snar framtid, säg 1-2mån, kommer jag nog känna att jag behöver en bil. Jag gillade min saab som fan, hade JUST fixat det mesta på den inför vintern, spann som en katt och gick som en leopard ;)

Är nog sugen på en annan 9000, men som de flesta vet är den gamla modellen lättsnodd, tydligen. Kom det någon annan modell ett par-tre år senare som var betydligt säkrare? runt 91-94.
När kom tändningslåset nere vid sätet?

Förslag på andra bilar? Nja jag vet inte, det är en jävla marknad där ute. Ska skippa Audi 100, möjligen Mitsubizi Galant eller nått...

Min bil.... :( :4skrika

morecore skrev:
2634251 Jaha då har nån jävel snott min saab 9000 -90a i Luleå. Knackat en ruta, tjuvkopplat o sen dragit iväg.

Inom en snar framtid, säg 1-2mån, kommer jag nog känna att jag behöver en bil. Jag gillade min saab som fan, hade JUST fixat det mesta på den inför vintern, spann som en katt och gick som en leopard ;)

Är nog sugen på en annan 9000, men som de flesta vet är den gamla modellen lättsnodd, tydligen. Kom det någon annan modell ett par-tre år senare som var betydligt säkrare? runt 91-94.
När kom tändningslåset nere vid sätet?

Förslag på andra bilar? Nja jag vet inte, det är en jävla marknad där ute. Ska skippa Audi 100, möjligen Mitsubizi Galant eller nått...

Min bil.... :( :4skrika

Köp vilken bil du vil men sätt dit en snapp-off ratt omgående så kan den jeveln försöka styra med en skiftnyckel om han kan.

Har också haft en 9000 -90 som "bara" blev våldtagen (inbrott). Syntes ingen yttre åverkan på den. Tills jag vid ett senare tillfälle hade den inne på en verkstad och meken frågade då den stod upphissad om jag haft inbrott i den?
Varpå jag svarade ja, och han påpekade då att det var en svag inbuktning under förardörrens handtag, och att det räckte med rätt kunskap (givet) och en gummiklubba för att centrallåset skulle gå upp. Se där... Saab :rolleyes:

morecore skrev:
2634260 rattlås?
Eller mad menar du?

Han menar nog borttagbar ratt a la F1-stil.

Enklast (och billigast) är att ha en sån där lång stång som man binder fast i ratten så att tjuven inte kan styra om han skulle sno den.

Jäkligt trist, Morecore.

Kompisens gamla SAAB 99 kunde man öppna med en glasspinne.

97-98 kom VSS eller vad det heter, alltså startspärr (Imobilizer). Den modellen ska vara mer svårsnodd, men tydligen ändå inte omöjlig. Däremot är chansen att pundare plockar bilen betydligt mindre. 97-98 har du även Classic / A50 med AERO plasten på utsidan :tummenupp

Min syster har haft inbrott 2 gånger i sin saab 9000, första gången tog dom stereon och andra gången bilen ( i göteborg båda gångerna )

Jag och en arbetskamrat öppnade en bil i måndags och det tog inte mer än max 2 min (en ny 206) så det kvittar nog vilken bil.

Skaffa bra larm och rattkrycka!

har en 9000cd från 88, jag kan öppna många andras 9000 med min nyckel, det känns inte särskilt säkert.

Nån som vet när/om tändningslåset flyttades ner till sätena på saab 9000?
Snuten som kom o kollade läget, sa att bilarna med nedflyttad tändning var klurigare att få upp.

morecore skrev:
2634405 Nån som vet när/om tändningslåset flyttades ner till sätena på saab 9000?
Snuten som kom o kollade läget, sa att bilarna med nedflyttad tändning var klurigare att få upp.

Modellerna utan startspärr får man igång direkt oavsett var tändningslåset sitter

Köp en neongul rattkrycka eller en bil med startspärr!!

Tyvärr så är inte ratt krycka så himla säkert ändå, är rätt så lätta och få upp om man har lite kunskaper om lås och dylikt, men om du skulle skaffa en så sätt den mot bromsen, alternativ gasen, då blir det lite svårare för tjuven och sticka iväg med bilen.

morecore skrev:
2634405 Nån som vet när/om tändningslåset flyttades ner till sätena på saab 9000?

Har aldrig funnits nere mellan sätena på 9000. Det enda jag kan säga är att du ska köpa en 9000 efter 97 om du vill ha originalmonterad startspärr, men det är fortfarande lika enkelt att ta sig in i bilen med en annan saab-nyckel.
Brorsans saab-nyckel (9000 -88) funkade att öppna tjejens 9000 -96 med.
Ska du ha med tändning mellan sätena så får du kolla på 900 OG/NG samt 9-3/9-5. Men att de är svårare att sno har jag svårt att tro, det är ju startspärren som styr det hela.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT