Saab 9-3

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hur är det nu med Saab 9-3?

Har provkört en del & tycker man åker bra, trevlig inredning & snygg med spolierpaketet, men har även läst en del skräckhistorier....:gnissla

Bilen jag kikar på är en 2003:a ca 9000 mil, Vector, Automat, 2.0T

Priset & skicket är bra...

Ris & ros tack! :)

Last edited:
Första årsmodellen hade väl de sedvanliga barnsjukdomarna. Tidiga ng93 har väl generellt gnekande interiör. Kolla lite på forum.saabturboclub.com/forum för mer info. :tummenupp

Första årsmodellen hade en hel del underliga elfel för sig. Undvik den.

Köp från -05 och framåt så slipper du massor med skit som var -03 & -04.
-05 ska allt vara åtgärdat.

Visst, sköna stolar och en trevlig förarmiljö kan jag hålla med om.
Men i övrigt är bilen crap om du frågar mig.

Har en -07 TDI i jobbet,skall bli skönt att byta bort den i månadsskiftet.

Den är nog den mest högljuda moderna bil jag någonsin kört,tala i handsfree eller med sina passagerare i fartet över 90 är omöjligt utan att gapa.

Annars har det väl fungerat,men det gör å andra sidan min civic ifrån -98 också bortsett ifrån att den går tystare.

Prova en Cadillac BLS oxå. i stor sett samma bil. Jag provkörde bägge och föll mer för Cadillacen. Dom verkar lagt ner mer krut på komforten.

Var precis & kikade, gick in i hallen, öppnade förardörren..stängde förardörren & åkte hem igen.....crap!

Då var alla minus jag fick för min post i onödan alltså :D

Saab konkar snart på riktigt, det är jag säker på. Dom bygger bilar som ser bra ut men är skit. Svärfar har en 9-3 TTID årsmodell 09. Min Citroen (C5 HDi 2009) har inte stått still en dag sen ny. Saaben har varit inne på verkstan gång om varannan beroende på all möjlig skit.

En dag var vi ute och åkte, då höll jag i mig i dörrsidan (den delen som elhissknapparna sitter i), fick skiten i näven.

Nä, skit är det!

/ Jens

Då var alla minus jag fick för min post i onödan alltså :D

Saab konkar snart på riktigt, det är jag säker på. Dom bygger bilar som ser bra ut men är skit. Svärfar har en 9-3 TTID årsmodell 09. Min Citroen (C5 HDi 2009) har inte stått still en dag sen ny. Saaben har varit inne på verkstan gång om varannan beroende på all möjlig skit.

En dag var vi ute och åkte, då höll jag i mig i dörrsidan (den delen som elhissknapparna sitter i), fick skiten i näven.

Nä, skit är det!

/ Jens

Jag äger en 9-5:a och den är en skitbil fast ändå inte :D Jag har misshandlat ordentligt och misskött den duktigt (Låtit tjejen köra den med andra ord) och ändå har den klarat sig bättre än alla mina tidigare bilar. Fast det är fortfarande en skitbil i mina ögon då stötdämparna är slut efter 24 000mil, bussningarna i bakvagnen måste bytas, snart hål på avgassystemet och en spindelled är slut. Just ja, skivorna runt om behövs bytas :mad:
Men jag skulle ALDRIG sjunka så lågt som att jämföra den med en Citroën för SÅÅÅÅÅÅ dålig är den inte, även om det är en riktig skitbil.
Och jag har ägt fransoser också och haft cittra som jobbarbil, nästan sämre än en Peugeot.
Just C5:an kan jag tänka mig är duglig då det är deras premiummodell men de inger knappast ett gott intryck överlag. Det gör å andra sidan inte Saab heller...

Jag äger en 9-5:a och den är en skitbil fast ändå inte :D Jag har misshandlat ordentligt och misskött den duktigt (Låtit tjejen köra den med andra ord) och ändå har den klarat sig bättre än alla mina tidigare bilar. Fast det är fortfarande en skitbil i mina ögon då stötdämparna är slut efter 24 000mil, bussningarna i bakvagnen måste bytas, snart hål på avgassystemet och en spindelled är slut. Just ja, skivorna runt om behövs bytas :mad:
Men jag skulle ALDRIG sjunka så lågt som att jämföra den med en Citroën för SÅÅÅÅÅÅ dålig är den inte, även om det är en riktig skitbil.
Och jag har ägt fransoser också och haft cittra som jobbarbil, nästan sämre än en Peugeot.
Just C5:an kan jag tänka mig är duglig då det är deras premiummodell men de inger knappast ett gott intryck överlag. Det gör å andra sidan inte Saab heller...

Peugeot och Citroen är ju samma sak, bara olika karosser och design.

C5an var den första bilen ut från Citroen/Prugeot (PSA) med det nya kvalitetstänket. Nya C3 går under samma paroll och de har verkligen lärt sig läxan. Byggkvaliteten är milsvida bättre än på en Saab 9-3. Det går självklart inte att jämföra med en BMW/Merca, men dom kostar inte heller som dom.

Nä, saab är det sista skit jag skulle handla. Dacia står högre på min lista :yoparty

/ Jens

Opel och saab är nästan samma sak fast inte riktigt..

Saab är en bra bil, men dom har haft mycket barnsjukdomar.
Jag har haft två, aldrig något större problem med dom, bytt skivor, en bakbroms, främre stötdämpare, någon bussning.

Haft två volvo v70 också, där har det varit betydligt fler fel, både stora och små.

Peugeot och Citroen är ju samma sak, bara olika karosser och design.

C5an var den första bilen ut från Citroen/Prugeot (PSA) med det nya kvalitetstänket. Nya C3 går under samma paroll och de har verkligen lärt sig läxan. Byggkvaliteten är milsvida bättre än på en Saab 9-3. Det går självklart inte att jämföra med en BMW/Merca, men dom kostar inte heller som dom.

Nä, saab är det sista skit jag skulle handla. Dacia står högre på min lista :yoparty

/ Jens

Jag kan inte säga emot :D Jag vet bara att jag har lärt mig av mina misstag och köper inte en Saab igen om jag är ute efter något som är skönt att åka i.
Däremot så ska man inte sticka under stol med att man får mycket bil för pengarna om man köper en 05-06 9-5 med massa utrustning för kvalitén på dessa är inte undermålig. Men det är fortfarande en jäkla häck med oskön koppling/låda, högt vägljud och relativt törstiga kontra körglädje :(

Ta rumpan och provkör en Volvo. S60 eller S80
Sen har du sjyssta V50 eller xc60 m,m

Man sitter ruggigt bra i nya volvobilar....
stolarna och inredning är riktigt bra.

Ta rumpan och provkör en Volvo. S60 eller S80
Sen har du sjyssta V50 eller xc60 m,m

Man sitter ruggigt bra i nya volvobilar....
stolarna och inredning är riktigt bra.

V50...? Har du kört en V50? Jag börjar nästan gråta när jag tänker tillbaka på den stunden jag var tvungen att färda arslet i en sådan då jag hade hyrbil. Fyfan säger jag bara, vilket jävla mög som Mavve skulle ha sagt. S60'n är ju samma skit och S80'n är ju så tokdyr kontra det man får så det är ju helt galet att de ens lyckas kränga såna fortfarande.
Å andra sidan så kollade han på en 9-3 så då är ju likheterna slående :död
Förlåt för offtopic igen, kände mig bara tvungen att ifrågasätta det hela när jag höll på att sätta whiskeyn i halsen när jag läste att någon rekommenderade en V50.

9-3an är riktigt rolig med sportchassi. Men moroterna saknar blast, när turbon har gjort sitt skall det ideligen ryckas i spaken och med den sexväxlade lådan blir det mycket ryckande.

Interiören är en katastrof bortsett ifrån körning nattetid då man slipper se skiten. Den gröna färgen i kombination med nightpanel är ganska mysig. Sätter du på stereon riktigt högt kan du även dämpa vägbuller och inredningsskrammel.

(Förvånansvärt) rymlig men en satans massa motorproblem som var relaterade till turbon, särskilt på den "stora" dieseln. 9-3an var populär som tjänstebil på mitt förra jobb, årsmodeller 05-07. De nyare är fula som stryk.

9-3an är riktigt rolig med sportchassi...

Kan verkligen inte hålla med dig såvida de inte gjort underverk med chassiet de senaste åren... men jag har kört ett par 9-3 Aero och de har varit allt annat än godkända vad gäller deras "sportiga" chassie. Kränger satan, dålig känsla vid aktiv körning och riktigt kass på att få ned kraften i backen trots att det är en framhjulsdriven standardbil.

Kan verkligen inte hålla med dig såvida de inte gjort underverk med chassiet de senaste åren... men jag har kört ett par 9-3 Aero och de har varit allt annat än godkända vad gäller deras "sportiga" chassie. Kränger satan, dålig känsla vid aktiv körning och riktigt kass på att få ned kraften i backen trots att det är en framhjulsdriven standardbil.
Då har vi olika uppfattningar helt enkelt.
Men rörande framkrafs så är det ju mer eller mindre standard att över 200hk är okontrollerbart.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park