Saab 9-3

Markus skrev:
2271230 Tack för all info grabbar och tjejen, men det där var ett vrak.
Har istället hittat en Volvo S40 2,0t som lockar till en billig peng.
Hittar dock inte årsmodellen på den på Vägverket, hur får man reda på det? Den som har utökade sökmöjligheter får gärna meddela här eller via PM så ska jag skicka över reggen för kontroll. :5sure

Tack för hjälpen som sagt! :tummenupp
"
På 0771-14 15 16 kan du

* vem som äger ett fordon
* om det godkändes vid senaste besiktningen
* årsmodell och färg
* senaste ägare
* om skatten är betald.

Du kan även få fordonsuppgifter skickade till din fax.
"

Markus skrev:
2271661 Hej, jo jag får upp allt utom just årsmodell.
På Trygg Hansas hemsida står det 1999 dock, men jag ringde killen nu (märkeshandlare jag känner) och han försäkrar att det är en 00:a. Jävligt skumt.

Sena -99 räknas väl som -00? Min S40 är en -00 även om den då reggades 1999-10-22 och togs i trafik 1999-12-02..

Jonathan skrev:
2271670 Hmm.. Be killen fota reg.beviset eller något i den stilen för att försäkra dig om rätt års.modell.
Undra vem man ska lita på, ett försäkringsbolag eller en kille på telefon :confused:

Det är alltså en bilhandlare som jag känner privat, antingen är han lurad eller så är det något latjo. Han trodde inte det var han eftersom fd ägare är kompis med den andra säljaren...

LazBoy skrev:
2271679
"

Sena -99 räknas väl som -00? Min S40 är en -00 även om den då reggades 1999-10-22 och togs i trafik 1999-12-02..

Den här är uttagen 9906 tror jag, eller nej förresten:

Datum för första reg.: 1999-06-15
I trafik första gång: 1999-08-06

Låter inte volvon mer än saaben?? tycker s40n låter väldigt mycket!! betydligt mer än min saab

Markus skrev:
2271727
Den här är uttagen 9906 tror jag, eller nej förresten:

Datum för första reg.: 1999-06-15
I trafik första gång: 1999-08-06

Jag tror dom uppgraderade modellen 9906, men jag är inte helt säker. Posta en fråga här: http://www.jagrullar.se/forum/viewforum.php?f=18 så kan du säkerligen få hjälp! :tummenupp

Av rent intresse bara; Hur långt har bilen rullat och vad får du ge för den ungefär? Funderade lite på hur min står sig i pris.. :)

Cervantes skrev:
2271766 Låter inte volvon mer än saaben?? tycker s40n låter väldigt mycket!! betydligt mer än min saab

Det är nog hugget som stucket, har inget minne av "gamla" 9-3 men min gamla V40 lät ungefär som min nuvarande 9-3 tror jag.

Markus skrev:
2271661 Hej, jo jag får upp allt utom just årsmodell.
På Trygg Hansas hemsida står det 1999 dock, men jag ringde killen nu (märkeshandlare jag känner) och han försäkrar att det är en 00:a. Jävligt skumt.

Möjligen en 99 uttagen 00 :va

Provade för övrigt den nya 9:3 an för några dagar sedan. Skit va direktstyrd den var.

Lycka till med köpet :tummenupp

DarkDesmoRider skrev:
2271227 Tja du...........

Oljeförbrukning, fel på vevhusventilation samt att motorn koksar även kallat för sluge. Turbohaver som följd eller ännu värre totalt motohaveri, finns massor med info om man googlar lite.

Precis det felet åtgärdades på min fars bil. Surplade olja som en gammal folkrace bil. Turbo, kolvringar & lite annat blev utbytt samtidigt. Kostade bara 40 000:- att fixa. Gick så klart på garanti dock.

I övrigt är det en riktigt skit bil. Ormar sig som fan på vägen, i högre hastigheter börjar det tjuta i dörrar, växellådan känns riktigt illa, lika så kopplingen tycker jag är knepig.

Sa jag att den va ful som stryk oxå? :tomten

2fast4hjo skrev:
2273075 Har du märk skillnad mot vinter och sommardäck :va , min var betydligt slingrigare med vinterdäck (friktionsdäck)

Jo, men det anser jag vara ganska generellt för dom flesta vinterdäck jag kört med oavsett bil. Saaben är hopplös i alla väder.

Allt är inte bara pest eller kolera, jag har en saab 93 turbo -01, jag tycker om den, hade en s40 T4 innan, den gillade jag inte alls..

Min ac-kompressor lade av nån månad efter att jag köpt den, bytte ut lite delar i den, annars är det inget med den.. Gillar denna bilen faktiskt, då har jag endå haft en del olika bilar att jämföra med.

Ankan skrev:
2270313 Den äldre 9-3 är otroligt mycket sämre på vägen än den nya modellen. Har själv bara erfarenhet från 180-hästars varianten. Den sätter sig på bakhasorna när man gasar. Känns jävligt märkligt. Proffstyckarna säger att den funkar bättre väghållningsmässigt ju klenare maskin där är i den.
Håller annars med om att Saab generellt har mycket vägljud, 9-5 med 225/45/17-däck är irriterande högljudd t ex.

Tss, skruva på stereon så slipper du höra bullret ;) Jo, 9-5 med 225/45/17 och sportchassie bullrar en del men så farligt är det inte och jag lider inte av det.

Micke O skrev:
2274034 Tss, skruva på stereon så slipper du höra bullret ;) Jo, 9-5 med 225/45/17 och sportchassie bullrar en del men så farligt är det inte och jag lider inte av det.

Jo, jag brukar lösa problemet genom att skruva upp AS3:an på max...
Skämt åsido, man vänjer sig rätt snabbt. Störde mig dock kraftigt när bilen var ny.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT