SAAB 9-3 vs. Peugeot 307 SW

307 = Mycket krångel.

60 km kvar på färddatorn = soppatorsk i verkligheten.
Reservhjulet under bilen = Jävla ök om man får punktering i slasksverige.
Väremestol trasig, backluckemekanismen trasig, vattenläckage från framrutan (2 gånger). Avgassystem som rostat sönder. Fullgashäng, väldigt spännande, tur att det inte var frun som körde.

Men det är klart, den har ju gått hela 4500 mil också :rolleyes:

Det positiva är att den är trevlig att köra, bra sikt och gott om utrymme.

Kusinen har jobbat på peugetoverkstad. Enligt honom var det den värsta tiden i hans liv. "Dom där j***a peugeoterna går ju ta mig f*n sönder hela j***a tiden!!" Brukade man ganska ofta höra. Har för mig att det var mest elfel, men även motormässigt. Nu har han till hans lycka bytt till SAAB och där trivs han än så länge iaf :)

Jag skulle råda dig att köpa en SAAB, dem är riktigt bekväma.

Återmatning:

Efter många goda råd och synpunkter började det gå upp för mig att Peugeot kanske är en bra bil sprillans ny, men att SAAB alltid är det! Så detta skriver jag shotgun i vår nyinköpta SAAB 9-3 2.0T 185HK Sport Edition -02 som fästmön just nu rattar hem från Götet där vi köpte den. Fantastiskt trevligt fordon till en rimlig peng!

Så, tack snälla rara Sporthoj för visat intresse och goda råd!

Återmatning:

Efter många goda råd och synpunkter började det gå upp för mig att Peugeot kanske är en bra bil sprillans ny, men att SAAB alltid är det! Så detta skriver jag shotgun i vår nyinköpta SAAB 9-3 2.0T 185HK Sport Edition -02 som fästmön just nu rattar hem från Götet där vi köpte den. Fantastiskt trevligt fordon till en rimlig peng!

Så, tack snälla rara Sporthoj för visat intresse och goda råd!

Vassego! Känns som att du har gjort ett bättre val!

Bil nr4(nuvarande bil): Peugeot 206Gti -01, Fått bytt ventiltryckarna då dom kärva ihop vid -15C, ett fabrikationsfel som Peugeot känner till men inte ville vara med på att betala en endaste krona.:mad: Kylarfläkten är trasig. Bytt länkarmsbussning höger fram, höger behöver bytas snart.
Jag har en sån som jag haft sen den var ny. Nu har den gått 16 000 mil. En handbromsvajer som gått av och några glödlampor som gått sönder. Det är allt. Ingen rost på den heller trots HÅRT saltade skånska vägar vintertid.

Kvalitetsmässigt tycker jag att den är bättre än den Toyota RAV4 vi hade samtidigt.

Jag har en sån som jag haft sen den var ny. Nu har den gått 16 000 mil. En handbromsvajer som gått av och några glödlampor som gått sönder. Det är allt. Ingen rost på den heller trots HÅRT saltade skånska vägar vintertid.

Kvalitetsmässigt tycker jag att den är bättre än den Toyota RAV4 vi hade samtidigt.

Har ingen rost heller, men du måste skämta om att du inte haft några andra problem med den? Tex länkarmasbussningarna är ju gjorda av trä...alla får byta dom med "jämna" mellanrum. Fast i skåne har ni kanske släta vägar! :tungan

Sorry om det kommer ytterligare en köpa-bil-tråd, men Sporthojs läsare brukar veta råd!

Barn på gång, så vi sålde fästmöns hoj och skall tjacka en bil nu. Syftet är ju förstås att kunna åka iväg med vårt snoriga framtida barn och storhandla eller åka på billig bilsemester. Fordonet måste alltså rymma en barnvagn och lite annat ronk.

Bilarna vi har funderat på är SAAB 9-3 årsmodell 02 eller en Peugeot 307 SW -02 till -04. Jag har haft en SAAB 9-3 185hk tidigare, och den var alldeles utmärkt att brumma omkring i. Jag hade dock ingen anledning att någonsin lasta in en barnvagn i den, så jag vet inte hur snabbt utrymmet tar slut.

Peugeot 307 SW körde jag ca 200 mil under en fransk semester, och den gick mycket bra. Det är ju en "modern" kaross som ser ut att rymma mycket, men jag vet inte hur det ligger till i praktiken.

Så, vad tycker ni? Duger SAABens halvkombikaross eller måste man ha större doningar? Hjärtat klappar trots allt lite starkare för Trollhättans finest, kamkedja och allt.

Shoot!

Har själv en 307SW 04:a och den funkar kanon som familjebil. Drar inte mkt bensin. (hade en Mondeo ST220 innan)
:yoparty

*/ ?>
Back