SAAB 9-3 Aero / Viggen nått att ha?

sAAb, jamen ge er, svenne bil som det dräller av, lika mycket som vw passat eller volvo s40...med eller utan dimljus.... :rofl

Har kört mycket SAAB 9-3, 9-5 i tjänsten, fy fan vilken smörja. Växellådan är som en visp i en hink med grädde, ingen som helst känsla. Sittställning och instrumentering är ju som på en gammal FIAT, asfult. Att hela bilen knarrar och knirrar som ett lass kastruller i skuffen är bara för mycket. Premium my ass. Motorkaraktären och ju bedrövlig, först tvekar motorn vid gaspådrag, sen kommer en fet klick motorstyrka för att avta lika snabbt. För mycket motor på framhjulen har aldrig varit något bra recept på en trevlig och sportig körning, balansen på bilen kukar ju ur totalt. Sist men inte minst så är iaf verkstaden på min hemort under all kritik. Kolla på andra märken...

PS! SAAB är INTE status i Sverige, det är var mans egendom DS!

Twin skrev:
2112499 Har kört mycket SAAB 9-3, 9-5 i tjänsten, fy fan vilken smörja. Växellådan är som en visp i en hink med grädde, ingen som helst känsla. Sittställning och instrumentering är ju som på en gammal FIAT, asfult. Att hela bilen knarrar och knirrar som ett lass kastruller i skuffen är bara för mycket. Premium my ass. Motorkaraktären och ju bedrövlig, först tvekar motorn vid gaspådrag, sen kommer en fet klick motorstyrka för att avta lika snabbt. För mycket motor på framhjulen har aldrig varit något bra recept på en trevlig och sportig körning, balansen på bilen kukar ju ur totalt. Sist men inte minst så är iaf verkstaden på min hemort under all kritik. Kolla på andra märken...

PS! SAAB är INTE status i Sverige, det är var mans egendom DS!

Endel av det du säger kan jag hålla med om,(OG9-3) t,ex motorkaraktären, men där har jag ändrat mej sedan jag provkörde 200hk 9-3, den är väldigt dynamisk i sitt uppträdande och gillar att varva, 185hästaren däremot är snudd på katastrof, fast det är ju lätt fixat med en lite ommappning ;)

Sittställningen är helt ok, växellägen också, fast kan nypa lite vid fullgasväxling eftersom standard motorfästen är i vekaste laget.

Jag ser det så här: Köp inte en Viggen, ta vilken som helst annan, t,o,m 150hk är ok (samma motor, annan turbo än Aero & Viggen), gör "standarduppgraderingarna" och vips så har man mycket bil för rimliga pengar.

Edit: såklart är det inte samma motor i Viggen, den har ju 2.3L (enda 9-3 som har det) men övriga är lika.
Siktar du på mycket effekt så bör du kanske rikta in dej på de modeller som har Trionic5 styrsystem, de har en bra bottendel.

Fö är det inte så svårt att ändra en 2L till 2.3, slaglängden som skiljer och 2.3i motorer finns det gott om.

Last edited:
Gabor skrev:
2112407 sAAb, jamen ge er, svenne bil som det dräller av, lika mycket som vw passat eller volvo s40...med eller utan dimljus.... :rofl

Riktigt så där lät det inte när du satt i min SAAB och dreglade.... ;) :7peta

Kia skrev:
2113322 Säkert, du dreglade och va helt till dig i trasorna när du rattade Griffen... Det såg jag minsann... :pannkyss

Dreglande ?? Rattar ?? var ni fler i den bilen ?? Var det någon som såg mig ??
Trasorna, hade jag kläder på mig, kommer inte ihåg, å det som jag inte kommer ihåg , det har ju aldrig hänt...vem är du ?? :3freak

Gabor skrev:
2113341 Dreglande ?? Rattar ?? var ni fler i den bilen ?? Var det någon som såg mig ??
Trasorna, hade jag kläder på mig, kommer inte ihåg, å det som jag inte kommer ihåg , det har ju aldrig hänt...vem är du ?? :3freak

Tror inte de va fler i bilen, räckte ändå...
Jag såg dig klart och tydligt....
Just den gången hade du fasen behållt kläderna på ;) :lol

Oj just jaaaa det skulle ju vara våran lilla hemlighet att du bara blev såååå impad av min bil... sorry... :pannkyss

Kia skrev:
2113392 Tror inte de va fler i bilen, räckte ändå...
Jag såg dig klart och tydligt....
Just den gången hade du fasen behållt kläderna på ;) :lol

Oj just jaaaa det skulle ju vara våran lilla hemlighet att du bara blev såååå impad av min bil... sorry... :pannkyss

AHHHHHHHHGG :spammer GGRRRRRR :mad: :censored ...... :brinnerup ... :cdevil

HönaPower skrev:
2109297 Ska byta bil & har fått upp ögonen lite för Saab Aero, eller Viggen, snackar om "gamla" karossen. (se bild)

Vet INGET om dessa bilar, annat än att jag satt oslagbart skönt i en som jag testade, turbomotorn pilade på bra också...
Verkar som man får rätt mycket bil & prestanda för pengarna idag, men hur är det med kvalitet?

Tacksam för lite tankar & tips! :tummenupp

I de tidigare trådarna kan man få uppfattningen att og9-3 är komplett värdelös, så är det förstås inte.

Jag har själv en 9-3 SE -99 200Hk vilket är en privärd bil då den har kraftigare koppling samt Viggen intercooler som standard, ICn byter man iofs ändå snart nog men fördelen är att det sitter "rätt" IC-slangar, det underlättar montaget.

Det enda jag gjort med min bil är att jag monterat sänkningssats, bara det gjorde en skaplig skillnad.
Accar och varvar gör det ganska bra också, utan att det sneddrar för jäkligt (se här), fördelen med Aero/Viggen är att de har större turboaggregat vilket ger dem bättre drag uppe i fart över ~120km/h.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...