S1000RR en flopp i wsbk?

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
BMW satsar enorma summor på att lansera en ny modell och samtidigt göra comeback i MC-racing sammanhang.
BMW S1000RR kom på 13:e plats som bäst på Valencia banan i helgen. kan knappast vara något man är stolta över Särskilt då man genomfört mycket av sina tester just på banan i Valencia.

Kanske dom borde dra sig ur då det nog är mindre bra publicitet för BMW:s varumärke ?

MotoGp replikan RSV4 är raka motsatsen en succe som visat potential att kunna vinna race i premiären.

pict4b.jpg

Såg "Inside the team" kort-dokumentären innan race 2 på Valencia där de hälsade på hos just BMW teamet.

Troy Corser berättade bla att de inte har hunnit genomföra så många tester av maskinen ännu. Och direkt efter Qatar-racet så ändrade de en massa på hojen inför Valencia. Dock hade de alldeles för lite tid på sig för att utvärdera och optimera inställningarna.

Det kan vara en anledning till det magra resultatet hittills. Om det lyckas återstår att se. Första säsongen är ju lika bra att genomföra och se som ren utvecklingsperiod.

Aprilia har ju fördelen av att ha genuin erfarenhet från WSBK sedan tidigare.

Personligen gillar jag inte BMW ens jättelite, har aldrig gjort vare sig som bil eller hojmärke. Men kanske kan det bli ändring på det nu när de äntligen tillverkat en hoj som är snygg för första gången! Så dålig publicitet tror jag inteatt det är!

Last edited:
Det är väl snarare Aprilia som gjort fantastiska resultat än att BMW är så dåliga att de ska dra sig ur.

Skillnaden är dock stor med Aprilia som ett VM-vinnande team och BMW som på sistone kört lite endurance.

Får väl utvärdera efter hela säsongen i stället.

är det inte så oxå att bmw saknar data från alla banor och måste börja mycket längre ifrån en optimal setup än de andra teamen och med det i åtanke så kanske det rentav går bra??

Om alla team som inte vann skulle sluta så skulle det ju inte bli mycket att titta på.

Såg "Inside the team" kort-dokumentären innan race 2 på Valencia där de hälsade på hos just BMW teamet.

Troy Corser berättade bla att de inte har hunnit genomföra så många tester av maskinen ännu. Och direkt efter Qatar-racet så ändrade de en massa på hojen inför Valencia. Dock hade de alldeles för lite tid på sig för att utvärdera och optimera inställningarna.

Det kan vara en anledning till det magra resultatet hittills. Om det lyckas återstår att se. Första säsongen är ju lika bra att genomföra och se som ren utvecklingsperiod.

Aprilia har ju fördelen av att ha genuin erfarenhet från WSBK sedan tidigare.

!

Problemen verkar delvis vara att superpole och kvaldäcken som inte passar BMW och de körde faktiskt långsammare där i motsats till de andra om jag inte minns helt fel.

Förstår inte alls. Tycker BMW har gjort helt schysst ifrån sig såhär långt.

Aprilia RSV4 saknar lika mycket data antar jag.

kan vara så eller så har man mycket från 250 och 125 gp, tycker i alla fall att det är lite korkat att man ska sluta bara för att man inte vinner direkt, rätt många kunde ju packa ihop och åka hem då och hur kul skulle det då bli? sen tar det väl lite tid att utveckla ett team och en hoj om man är "ny" i gamet. jag tycker nog ändå att de lyckats bra med tanke på att de bara byggt touringlok de senaste 30 åren.

Aprilia har ju inte slängt bort sina kunskaper vare sig från motoGP, 500, 250, 125 eller WSBK.
BMW är klart grönare även om de har duktigt folk, men tycker inte de gör bort sig, utan är med rätt bra. Corser vurpade ju från en rätt bra placering.

Förstår inte alls. Tycker BMW har gjort helt schysst ifrån sig såhär långt.
Håller med.

Corser var nia i säsongens två första race på Losai. Före Laconi och Haslam.

Han satte dessutom racets snabbaste varv under Race 1 på Philip Island.

Tycker BMW:n presterar över förväntan med tanke på hur lite erfarenhet man har.

Last edited:
Äh, det är väl bara så att konkurrensen i WSB är stenhård och har man inte optimerat materilalet så blir det inte bättre, BMW behöver minst en säsong innan teamet samlat nog med data och erfarenhet för att utmana resten av fältet...

Kanske realistiskt att kraven ska vara låga initialt men hur länge har man tålamod innan huvuden börjar rulla ?
Varför ska huvuden börja rulla? Dom har ett helt nytt koncept och en helt ny hoj, det säger sig väl självt att man inte automatiskt vinner då? Jag tycker dom gör ett kanonjobb, och hoppas verkligen att dom fortsätter! Nån måste komma sist varje gång, som sagt, trist om dom som är sist hoppar av hela tiden. Och sist kommer dom ju inte heller, så det är ju bara att jobba vidare!

Kanske realistiskt att kraven ska vara låga initialt men hur länge har man tålamod innan huvuden börjar rulla ?

Det är väl inte enbart för att vinna som man tävlar. Väldigt mycket tekniska lösningar och prylar hade förmodligen aldrig utvecklats om man inte tävlade och pressade matrial och lösningar till det yttersta. Sen har man ju reklamen oxå, att bara medverka bidrar till en bild man vill skapa av märket.

Jag tycker definitivt inte att BMW behöver skämmas.

Att ligga på poängplats, med en helt nyutveklad hoj, redan första säsongen i en klass med så pass mördande konkurrens som WSBK är riktigt bra.

Jag tror man stirrar sig blind på Aprilias framgångar i början här, och förväntar sig att BMW skulle ha kommit lika långt.

Man ska väl inte glömma att Aprilia har sjukt mycket mera erfarenhet av MC racing än vad BMW har från både Superbike, 125, 250, 500, och MotoGP racingen. Och dessutom så han man väl jobbat på sin RSV4 i flera år nu. Den skulle ju ha kommit redan 2007 väl? Och sen till 2008?

Har för mig att det var rätt länge sen man såg några bilder och nån filmsnutt på första testerna med RSV4'an.

Nej, BMW gör att bra jobb, och kommer garanterat förbättra sig under säsongen... :tummenupp

Ambitionen från BMW verkar mycket hög, man kunde ana både Corsers och Xaus frustration.

The dream team ?
Innan säsongen verkar kraven skyhöga
Peter Mueller (Executive Vice President Development and Model Lines)
With Troy and Ruben, I feel confident we will have the best riders possible for our start in the Superbike World Championship. Troy has unrivalled experience in the series and that, together with Ruben’s exuberance, is our ‘dream team’ and the combination we wanted, right from the start of this project. I feel sure that their knowledge of the series will definitely help us become competitive very quickly.

Hoppa in i en serie man aldrig tidigare varit med i för att sedan placera sig bättre än näst sist är bara positivt. Men de har redan visat att de är snabbare än Kawa och många andra satellitstall. mmmm jätte dåligt:tummenupp

själv är jag förvånad över deras prestation.

Att BMW inte har data från banor är skitsnack. Dom va ute från mars(08) och hela säsongen ut och bara testa.. Markus Barth var det som körde då och han är inte direkt fyskam på att köra vad jag har hört. Så dom har testat en del.

Jag följde 2st tester, ena på cartagena och den andra på Rijeka.. på Rijeka så delade vi näst intill box med BMW och jag snackade med en av dom tyska ingenjörerna som förövrigt snusade :yoparty Han berättade att dom hade en "standard" hoj som bara skulle gå hela säsongen ut utan att röra den, hårdtestas alltså. Den hojen såg ut som skit men det var ju syftet tydligen. Den andra hojen var lite mer hemlig men man anade mer "Race" med den pga Vörsting öhlinarn, full logging, Acra, PVM osv.
När man tittar på en ny hoj så letar man "nytänkade" lösningar och jag när jag tittade på den så hittade man mest bara liknelser med japsarna. Lite av ett standardkoncept nästan. Visst det funkar men där har ju japsarna ett försprång. Aprilia därimot satsade helt på ett nytt koncept med V4 och massa inställningsmöjligheter på chassie osv och det är ju vinna eller förlora men dom har ju lyckas ganska bra från början.. så tentan av allt är att BMW kommer sakta men säkert komma igång eller inte alls.
mina 2 ören.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...