S/PDIF TOSLINK till 3.5 mm miniplugg, går det ??

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Vill koppla in ljudet från "S/PDIF TOSLINK" på plasman till "3.5 mm hörlursuttag" på högtalarna, finns det någon kabel eller konverter för det ??

Toslink är optik... Dvs fungerar inte i normala 3.5mm. Dock finns speciella 3.5 som stödjer optik/toslink. Dem är dock ovanliga och kan ibland vara lurigt att få tag på kabeln som är 3.5 optik i ena endan och toslink i andra. Det finns dock. Kolla i manualen om 3.5 stödjer toslink. Är du säker på att det är toslink i osv?

Vad är det du vill göra annars?

ta ut ljudet från högtalarna och koppla in det till tvn? Har du verkligen inte exempelvis RCA in på din tv? 3.5 till rca är vanligt och det sättet man gör vanligtvis. annars finns det scartkontakter med rca in/ut på typ clas ohlson. Det + en 3.5 till rca bör fixa det du vill.

Men jag anar ugglor i mossen. Vad är du vill ha gjort egentligen?

Last edited:
Toslink är optik... Dvs fungerar inte i normala 3.5mm. Dock finns speciella 3.5 som stödjer optik/toslink. Dem är dock ovanliga och kan ibland vara lurigt att få tag på kabeln som är 3.5 optik i ena endan och toslink i andra. Det finns dock. Kolla i manualen om 3.5 stödjer toslink. Är du säker på att det är toslink i osv?

Vad är det du vill göra annars?

ta ut ljudet från högtalarna och koppla in det till tvn? Har du verkligen inte exempelvis RCA in på din tv? 3.5 till rca är vanligt och det sättet man gör vanligtvis. annars finns det scartkontakter med rca in/ut på typ clas ohlson. Det + en 3.5 till rca bör fixa det du vill.

Men jag anar ugglor i mossen. Vad är du vill ha gjort egentligen?

Koppla ljudet från denna TV: http://www.dustin.se/pd_5010471007.aspx? till dessa högtalare: http://www.dustin.se/pd_5010185216.aspx? som jag kopplat nu kör jag ut ljudet från scarten och in i högtalarna men det glappar och låter inte bra..

Koppla ljudet från denna TV: http://www.dustin.se/pd_5010471007.aspx? till dessa högtalare: http://www.dustin.se/pd_5010185216.aspx? som jag kopplat nu kör jag ut ljudet från scarten och in i högtalarna men det glappar och låter inte bra..

Jaha de var en annan femma men samma svar du får...
1 x linjeingång för ljud är enda INGÅNGEN på dessa högtalare så att försöka trycka in i hörlursuttaget är ingen hit.

S/PDIF TOSLINK-anslutning, ut 1 st
Eller hdmi är där bra ljud kommer. Digitalt dock så du behöver en förstärkare eller dylikt som har en digital till analog omvandlare. "D/A"

Det finns separata d/a moduler men att slänga ut en tusing på en sådan modul för att köra på högtalare för en tusing känns som waste of money,

Dags för en riktig förstärkare med riktiga högtalare? Kanske till och med ett billigare hembiopaket?

Du har kopplat på det enda vettiga sättet så kolla över dina kablar eller köp riktiga prylar!

Jaha de var en annan femma men samma svar du får...
1 x linjeingång för ljud är enda INGÅNGEN på dessa högtalare så att försöka trycka in i hörlursuttaget är ingen hit.

!

:huvet skrev ju naturligtvis fel där, menade såklart 3.5 mm ingången. Dessa prylar står på allmän plats på jobbet, har såklart bättre grejer hemma :tummenupp

Tycker dock det är riktigt snålt av LG att inte ha 3.5 eller rca ut på tv:n...

Jaja då får det bli att testa med en annan scart, tack för svaret :-)

:huvet skrev ju naturligtvis fel där, menade såklart 3.5 mm ingången. Dessa prylar står på allmän plats på jobbet, har såklart bättre grejer hemma :tummenupp

Sök på D/A toslink 3.5 osv.
då får du en liten D/A modul. De bättre ligger över tusingen och de lite sämre kan du få för en 500:-

Ebay har en del.

Ett exempel:
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=180-998#windowcontent

OCH ja den tvn hade rätt magert med kopplingar överhuvudtaget...
Kanske bra bild dock?!

Vi matar den bara med vanlig antenn (har ett eget nät på firman) men tycker det är helt ok bild, för det priset över förväntat tycker jag :-)

Dessa två tycker jag går hand i hand.
De har dragit ned på elektroniken i TVn för att kunna sälja den skitbilligt... då kan man inte ställa särskilt många krav.

Dessa två tycker jag går hand i hand.
De har dragit ned på elektroniken i TVn för att kunna sälja den skitbilligt... då kan man inte ställa särskilt många krav.

Visst är det så, jag kollade faktiskt inte så noga när jag beställde den :näsblod, jag antog bara att det fanns 3.5 eller rca ljudutgång... Men det är väl toslink som är den nya "standarden" antar jag..

Visst är det så, jag kollade faktiskt inte så noga när jag beställde den :näsblod, jag antog bara att det fanns 3.5 eller rca ljudutgång... Men det är väl toslink som är den nya "standarden" antar jag..

Snarare hdmi som är standard i första hand när det gäller tv. Men visst digital it is!

Jo absolut, jag tänkte mer på ren ljudutgång, då är det väll toslink..

Förstår hur du menar och jag ville bara vara lite besserwisser... men ljudutången på hdmi skall vara likvärdig och är vanligare när en tv är inblandad. Man MÅSTE ju inte använda bilden.

Bilden är ju en vanlig DVI och sedan bakar dem in digitalt ljud o voila så har man hdmi. Nåväl... det visste du redan kanske. Happy koppling!

Förstår hur du menar och jag ville bara vara lite besserwisser... men ljudutången på hdmi skall vara likvärdig och är vanligare när en tv är inblandad. Man MÅSTE ju inte använda bilden.

Bilden är ju en vanlig DVI och sedan bakar dem in digitalt ljud o voila så har man hdmi. Nåväl... det visste du redan kanske. Happy koppling!

:tummenupp:tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...