S is for "screamer"

[YOUTUBE-ID]bjou0zRJZBE[/YOUTUBE-ID]
03 Apr 2008
SCREAMER CAPTURED ON VIDEO!

The Kawasaki Racing Team rolled out their screamer powered Ninja ZX-RR again during the recent post-race test at Jerez, this time in the hands of regular race pilots, John Hopkins and Anthony West, as well as test and development rider, Olivier Jacque.

Once the screamer had been set-up to suit the characteristics of the Jerez circuit by Jacque, the former 250cc World Champion handed control to Hopkins, who completed a short five lap stint on the bike.

"It's very different to the big bang version of the Ninja ZX-RR," declared Hopper. "But, while my first impression of the bike was good, I think there's still quite a bit of development work needed before we're ready to race it. I am looking forward to testing the bike again further down the development path."

After putting the screamer through it's paces, Hopper returned to working on the set-up of his race Ninja ZX-RR with his crew, leaving teammate West to sample the unique characteristics of a MotoGP machine with an even firing order engine.

"My time aboard the screamer version of Kawasaki's Ninja ZX-RR was quite short, but it was also very interesting," said West. "The bike is really loud, and it sounds like you're travelling at 330km/h everywhere because of the pitch of the exhaust note! I'm really looking forward to testing this bike again in the future, because it's was great fun to ride."

Kawasaki test rider, Olivier Jacque, will continue with the development of the screamer while Hopkins and West focus on the next two rounds of the 2008 MotoGP World Championship in Estoril and Shanghai.
 
MotoGP: John Hopkins impressed by Kawasaki Screamer motor
By Matthew Birt, MCN

MotoGP

01 April 2008 13:05


American John Hopkins is confident that he will race Kawasaki‚s new Screamer motor in 2008 after he completed a handful of laps on the revised spec ZX-RR in Jerez yesterday.

Hopkins completed just five laps on the bike that Kawasaki first rolled out during a three-day test session at the Sepang circuit in Malaysia back in January.

The revised firing order machine is still in the early stages of development, with major improvements needed to find more horsepower before the Screamer is ready to race.

But Hopkins reckons he could debut the bike in the middle of the 2008 campaign
Hopkins told MCN: “It needs a lot of refinement and they need to improve the horsepower but I think there is a strong possibility we will be racing it before the season is out.

“It is a lot smoother at the apex of the corner and gets round the apex a lot nicer.

“It’s really agile and it’s like riding a two-stroke again with a lot less vibration.”

Read more about Hopkins‚ Screamer debut and more on the Jerez test in the Wednesday April 9 issue of Motor Cycle News.
 
Fifan, fick ståpäls när jag hörde videon. 18-20 sådana hojar på startlinjen... :yoparty
 
screamer......

beträffande tvåtakts-screamersarna från den tiden då det kanske var bättre....i vart fall enligt många av oss gamla stofiler som har svårt att glömma....( det kanske blir bättre "förr" ju längre se´n det blir..om ni förstår hur jag menar...? ) var det inte egentligen så att de allra flesta v-4 tvåtaktarna eldade av två burkar i taget ? och att de RIKTIGA screamersarna i så fall skulle ha varit de gamla radfyrorna så som t. ex TZ500,700,750 och "fyrkantsfyrorna" som Rg500 ( och för all del naturligtvis RG680) ?!?!

Ljudmässigt skulle jag gärna höra en modern tvåtakts radfyra....med 90 grader mellan tändningarna......
 
Wooohoo... ha ha ha.... *fnissar lite besatt*

Låter ju fan som en F1'a.....

Weeeeeeeeeaaaaaaaowwwwww..... :yoparty

Kan inte alla göra screamers!! :D
 
beträffande tvåtakts-screamersarna från den tiden då det kanske var bättre....i vart fall enligt många av oss gamla stofiler som har svårt att glömma....( det kanske blir bättre "förr" ju längre se´n det blir..om ni förstår hur jag menar...? ) var det inte egentligen så att de allra flesta v-4 tvåtaktarna eldade av två burkar i taget ? och att de RIKTIGA screamersarna i så fall skulle ha varit de gamla radfyrorna så som t. ex TZ500,700,750 och "fyrkantsfyrorna" som Rg500 ( och för all del naturligtvis RG680) ?!?!

Ljudmässigt skulle jag gärna höra en modern tvåtakts radfyra....med 90 grader mellan tändningarna......

De normala :confused: Tz 500, 700 och 750 mellan -73 och sisådär -81 i alla fall bestod av 2st 2cylindriga 250or eller 350or i stort sett och fyrade av 1an och 3ans cylinder på en gång och halvvarv senare 2an och 4ans cylinder.

Rg500 också fram till -81 fyrar av 2 cylindrar i taget.

Senare Tz och Rg vet jag inte riktigt men då är det rena fabriksracers och troligen fanns det lite olika varianter.

beträffande tvåtakts-screamersarna från den tiden då det kanske var bättre....i vart fall enligt många av oss gamla stofiler som har svårt att glömma....( det kanske blir bättre "förr" ju längre se´n det blir..om ni förstår hur jag menar...? ) var det inte egentligen så att de allra flesta v-4 tvåtaktarna eldade av två burkar i taget ? och att de RIKTIGA screamersarna i så fall skulle ha varit de gamla radfyrorna så som t. ex TZ500,700,750 och "fyrkantsfyrorna" som Rg500 ( och för all del naturligtvis RG680) ?!?!

Ljudmässigt skulle jag gärna höra en modern tvåtakts radfyra....med 90 grader mellan tändningarna......

De normala :confused: Tz 500, 700 och 750 mellan -73 och sisådär -81 i alla fall bestod av 2st 2cylindriga 250or eller 350or i stort sett och fyrade av 1an och 3ans cylinder på en gång och halvvarv senare 2an och 4ans cylinder.

Rg500 också fram till -81 fyrar av 2 cylindrar i taget.

Senare Tz och Rg vet jag inte riktigt men då är det rena fabriksracers och troligen fanns det lite olika varianter.

Däremot låter en gammal Tz500 eller 750 otroligt vass och screamer gentemot nyare V-motorer!
 
Last edited:
Var sak har sin plats.

Edit: få se nu, vem var det som ganska nyligen skrev att mina trådar var de sämsta på hela forumet?

Det måste ha varit någon med MVG i Diplomati och Ödmjukehet... :rolleyes:
Haha, att stava fel till ömd..öjmd...ödmjukhet är fanimej kult ! :tummenupp

Nyteknik - Världen; 1-0

Sorry för OT :rodnar
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top