Sörmlandsringen

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Sitter här och funderar på sommarens äventyr. Med vinter allt blir det framför skärmen vilket som tur är ger mig lugn or ro att kolla sat-bilder lite mer noggrannt.

Mellan Flen och Helgesta syns en geografisk form, en ring. Mitt i södermanland. Ingen här som lagt märke till den?

ringen.jpg

Kartan ovan är googlemaps, här nedan en aningens kontrasterad och närmare från Hitta.se

ringen 02.jpg

Och här lantmäteriets.

ringen 03.jpg

Ett par saker jag omedelbart observerar är att ringen främst utgörs av vägar, som logiskt nog, förmodligen sedan urminnes tid, följt landskapet. Satelitbilderna visar att även landskapet har en ringformad geografi, numer skogsbeväxt. Men kolla noga, det är som en gigantisk kaldera. Notera att mittpunkten utgörs av en liten sjö - Djupsjön.

Last edited:
Söker "kratrar i sverige" och får bla Siljansringen.

Dock inget i Sörmland... jo! Vi har EN: Tvären: Den cirkelrunda fjärden Tvären i Södermanlands skärgård mellan Trosa och Oxelösund bildades genom ett meteoritnedslag för ca 457 miljoner år sedan (datering med fossil stratigrafi). Fjärden Tvären har en diameter på 3,5 kilometer och i dess centrala delar finns den 2 kilometer stora kratern.

Last edited:
På lantmäteriet app, "min karta" kan man välja terrängskuggning som ett lager. Roliga saker dolda av vegetation brukar synas där.
Jag tycker inte att det ser ut som något direkt ovanligt i det området.
5035122e463a859b4b4aad465ea715d9.jpg

På lantmäteriet app, "min karta" kan man välja terrängskuggning som ett lager. Roliga saker dolda av vegetation brukar synas där.
Jag tycker inte att det ser ut som något direkt ovanligt i det området.
5035122e463a859b4b4aad465ea715d9.jpg
Nu ser jag inte exakt var ringen ligger i din karta, är den exakt i mitten?

För att när jag väljer "terräng" i googlemaps ser jag heller inga anomalier i berggrunden, så inget meteornerdslag. Men sat-bilderna visar en slags virvel i landskapet. Kanske bara skogen och åkrarna? Kan ringen ha formats av vinden då?

googlemaps 01.jpg

Och så med Djupsjön i mitten blir jag fundersam. Men den kan inte särskillt djup för den syns inte på googles topografiska karta.

Googles kartor har en förmåga att missa små sjöar, eller ha fel form på dom. Som här tex:
1770108227291.png
1770108498690.png
Där försvinner en del av en sjö och en del av Dalälven om man växlar till karta istället för satellitbild.

Jag förstår. Ok, lantmäteriet vekrar ha koll i alla fall. Det står "56" på platsen för Djupsjön. Så jag antar att den är 56m djup. Det är ganska djupt för att vara en liten insjö. Är det inte?

Djupsjsön.jpg

Ser att grannsjöarna Långsjön och Ursjön också är 56 respektive 44 meter djupa. Kanske är dom gamla stenbrott av nåt slag? Kanske borde ta mig till trakten för att undersöka saken lite närmare.

Märkligt nog är närmsta större sjö Hornsundasjön, egentligen Båvens västra 'arm' inte djupare än 22m, och Båvens maxdjup 52m.

Hittade wikin om just denna "Djupsjön". Står dock inte om dess djup.

Hur som helst, Djupsjön vekrar ändå inte vara djupast i den trakten, norr om ligger Långsjön som är 58m djup enligt lantmäteriet. Så eventuell koppling mellan djupaste punkten i mitten av vår 'ring' uteblir.

Last edited:
Hmm.. Naturkartan säger att Djupsjön är 57m djup.

djupsjön naturkartan.jpg

Samt hittar jag inga dykningar gjorda i Djupsjön, söker på dykning sjöar södermanland får jag bara en träff, Östra Magsjön och Näsnaren.

På Dykarna.nu finns en lista med bra dykplatser i sörmland, Djupsjön står inte med.

Så en lite bättre bild på terrängen som Blacktriple presenterade. Djupsjön i mitten.

terräng.jpg

Nej, jag ska sluta spekulera i sambandet mellan Djupsjön och ringen den verkar ligga precis i mitten av. Jag låter tankarna mogna och återkommer om/när jag har några nyheter.

Fasen jag har aldrig kännt ett sådant spring i benen som nu, att hoppa upp på hojen och dra dit. Det är -12C ute nu.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger