Sörmlandsringen

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Sitter här och funderar på sommarens äventyr. Med vinter allt blir det framför skärmen vilket som tur är ger mig lugn or ro att kolla sat-bilder lite mer noggrannt.

Mellan Flen och Helgesta syns en geografisk form, en ring. Mitt i södermanland. Ingen här som lagt märke till den?

ringen.jpg

Kartan ovan är googlemaps, här nedan en aningens kontrasterad och närmare från Hitta.se

ringen 02.jpg

Och här lantmäteriets.

ringen 03.jpg

Ett par saker jag omedelbart observerar är att ringen främst utgörs av vägar, som logiskt nog, förmodligen sedan urminnes tid, följt landskapet. Satelitbilderna visar att även landskapet har en ringformad geografi, numer skogsbeväxt. Men kolla noga, det är som en gigantisk kaldera. Notera att mittpunkten utgörs av en liten sjö - Djupsjön.

Last edited:
Söker "kratrar i sverige" och får bla Siljansringen.

Dock inget i Sörmland... jo! Vi har EN: Tvären: Den cirkelrunda fjärden Tvären i Södermanlands skärgård mellan Trosa och Oxelösund bildades genom ett meteoritnedslag för ca 457 miljoner år sedan (datering med fossil stratigrafi). Fjärden Tvären har en diameter på 3,5 kilometer och i dess centrala delar finns den 2 kilometer stora kratern.

Last edited:
På lantmäteriet app, "min karta" kan man välja terrängskuggning som ett lager. Roliga saker dolda av vegetation brukar synas där.
Jag tycker inte att det ser ut som något direkt ovanligt i det området.
5035122e463a859b4b4aad465ea715d9.jpg

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back