Sönderfrusen motor GSX1100F

joni018

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki GSX1100F -92
Japp, jag har klantat till det och inte kontrollerat andelen glykol i kylarvattnet efter att ha köpt begagnad MC :( Förra vintern gick fint men denna var tydligen kallare.

Fick med hela kylsystemet när jag tappade av oljan!

Finns det någon som helst chans att något annat är fel än att blocket gått sönder, t ex vattenpump? Har hört att detta kan hända om vattenpumpen fryser sönder på vissa MC-motorer.

Var sitter vattenpumpen på en Suzuki GSX1100F?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Åfan! Det är olja i kylaren alltså? Tyckte väl att det var lite konstigt i Haynes-boken när det inte stod något om volym etc till kylaren.

Det var mycket glädjande! Då är inte motorn helt förstörd iaf.

Vad är vanligaste anledningen till att bensin rinner ner i motorn?

Tack :)
 
Last edited:
Åfan! Det är olja i kylaren alltså? Tyckte väl att det var lite konstigt i Haynes-boken när det inte stod något om volym etc till kylaren.

Det var mycket glädjande! Då är inte motorn helt förstörd iaf.

Vad är vanligaste anledningen till att bensin rinner ner i motorn?

Tack :)

En vän till mej har en gammal suzuki. Han hade samma problem.
Bensin krannen var vriden åt "fel"håll. Läge "1" är nomal läge om och kräver undertryck (sug) från förgasaren. Läge "2" är själv rinn.
Har haft den på läge "2" ?
 
Vad är vanligaste anledningen till att bensin rinner ner i motorn?

Tack :)

Att man lämmnar vacumkranen att sköta jobbet med att hålla tätt.

Det gör dom sällan, så då får flottörnålarna i förgasaren sköta det jobbet i stället, vilket dom sällan klarar så då rinner det så småning om in bränsle i cylindrarna, förbi kolvringarna och ner i vevhust....

En vän till mej har en gammal suzuki. Han hade samma problem.
Bensin krannen var vriden åt "fel"håll. Läge "1" är nomal läge om och kräver undertryck (sug) från förgasaren. Läge "2" är själv rinn.
Har haft den på läge "2" ?

Läge 2 heter "Pri" på min soppakran, det är alltså ett läge där man primar förgasarna så att hojen startar oh börjar ge vacum till kranen så att den öppnar i vacumläge.

Somliga påstår att flödet i läge "Pri" är för dåligt för att man ska kunna köra hojen i det läget, men det har jag gjort av misstag.
 
Last edited:
Kranen var satt till läge "pri"!

Vore fantastikt om detta är enda problemet!
 
Fyll på 1-2 liter olja och kör bara på startmotor med urtagna stift.
Töm ur oljan igen, det finns ca 05-1 liter som aldrig töms ur när
man tappar via oljepluggen.
Du har nu blandat ut bensinoljan du har i motorn.
Och du får bort det mesta med sköljoljan.
Pri-läget på kranen ska bara användas vid start om hojen stått
några dagar.
Värt är att kolla om kranen läcker när den står i läge on.
 
Tackar för svaren!

Bra tips att köra runt motorn utan stift vid första oljebytet!

Jo, med tanke på att förgasarna inte håller tätt så kanske man ska försäkra sig om att kranen inte läcker i normal-läget...
 
Hahahahahahahahaha, detta var ju för roligt:D

Hehe, jo det tycker jag med! :)

Min förra hoj hade vattenkylning, en Fireblade. Hade varit katastrof om den hade frusit, men den skötte jag iofs bättre.

Denna hoj har jag inte haft mycket tid över för, har knappt hunnit köra något heller.

Jag ska nog hålla mig till oljekylda konstruktioner i fortsättningen ;)
 
Bumpar denna tråden lite.

Farsan sitter på en GSX 1100F -93 vilken vägrar starta nu efter vinteruppehållet.

Vi får inte till bensin i förgasarna, drar vi lite på starten och sedan drar väck bränsleslangen från ena förgasaren så är där ingen bensin. Kan man ha väck bränsleslangen från förgasaren under tiden man drar på starten för att se om där kommer något eller det suger genom bränsleslangarna?

Där går två vad jag antar är vakuumslangar och två bränseslangar upp i tanken vid bränsletillförslen.

Vad tror ni det kan vara för fel?

Hojen tänder förövrigt till på startgas.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top