Söndagstur till Bogan 081019 (mitt första halvår på hoj)

Sjånadrotten

Bättre Lyss;Än Att Aldrig Spänna En Båge
Gick med
11 May 2008
Hoj
DL650A V-Strom
Det skrivs mest om Bulten här på sporthoj, samt att bilder frekvent visas därifrån. Visst är Bulten bäst, men Bogan har viss charm också. Jag åkte Bogan bakpå kompisens CB(X) 500/550 första gången i början av 80-talet. Naturligtvis när jag köpte min första hoj i våras, så körde jag Bogan inom mina första tjugo mil i egen sadel. En mc-erfaren kompis (med sin fru bakpå vid Bogan-turen) höll ett vakande öga på mig mina första trevande femtio mil. Nåväl, det har sen dess blivit 700 goda mil på mitt första hoj-halvår.

Gjorde en tur idag när eftermiddagssolen tittade fram och vägbanorna torkat upp lite. Läste en intressant tråd om motstyrning här på sporthoj, så jag åkte ut till Bogan idag för att träna. Vägbanan var hyfsat ren, samt för det mesta ganska torr. Det tråkigaste är dock en del bilar man möter som genar i kurvorna. Mötte även en turistbuss på Bogan. Bilar är i majoritet nu på dessa kurviga vägar. Mötte även ett par bilar (Merca och Porsche) som race'ade på Skålhamraleden, alerta förare förvisso, dock så är vägen där väldigt smal och kurvig. Vet att man måste hålla sin plats på den vägen, vill helst inte möta en traktor med ett balspjut.

Till det mörka med Bogan hör dess farlighet, som man varje gång blir påmind om med korset vid vägkanten i den hårt åtnypande transformatorkurvan. Sen jag åkte Bogan sist, har nu ytterligare en varnande olyckplats kommit till nära Karlsuddsvägen, tror det är den för Svarten. Dessutom har vägverket satt upp en varningskylt "Olycksdrabbad MC-väg", jag såg den bara när jag kom från Vaxholmshållet på returen. Dessa tre Memento mori gör nog att man tar det lite försiktigare på vägarna.

Försökte i görligaste mån undvika den nya Norrortsleden, men det blev ändå ett par motorvägsbitar på dagens drygt tiomila-tur till Vaxholm, se dagens GPS-logg.

Beträffande motstyrning, så är det intressant att även flytta kroppsvikten inåt kurvan vid själva svängen. Det gör det möjligt att hålla hojen mer vertikalt, så att man har en större säkerhetsmarginal vid sväng, eller att det går att öka hastigheten genom kurvan med bibehållen säkerhet.

Min hoj har en mycket hög tyngdpunkt, speciellt efter att ha tankat upp den fullt till 22 liter. Jämfört med en supersporthoj som har en betydligt lägre tyngdpunkt, så lägger man nog inte ner min hoj på samma sätt. Ser fram emot nästa säsong för att nödvändigtvis öva svängteknik på bana.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti