Söndagsångest - Svårt att sova etc.

Har du "söndagsångest" och svårt att sova kvällen innan arbetet drar igång igen?

• Antal röstningar
    0

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Brukar du drabbas av söndagsångest? ....alltså sussa som en baby under hela ledigheten/semestern/helgen för att sedan, sista kvällen innan arbetet drar igång igen, ligga vaken och snurra och tycka det suger möglig purjo...

Does the pope have a...?
EDIT:
I och för sig inga sömnproblem längre. Och kneget är rätt okej så ingen speciell ångest om det heller. Men för ett år sedan skulle det kunnat vara killen på forumet som skrev brevet. :3freak

Last edited:
Nej, men samtidigt känner jag mig inte ledig speciellt ofta så jag tror att jag är ganska skadad. Det finns ingen direkt "off duty" i mitt liv utan det går ihop.
Det finns dom som påstår att det inte är speciellt nyttigt, men det får jag ta tag i när jag blir gammal, fetare och sjuk.... eller nåt.

Solan skrev:
Jag har jättesvårt att sova natten mellan söndag/måndag, trots att jag verkligen gillar mitt jobb. Det är konstigt!

Fast man kan väl känna stress för något man gillar att göra..?! Det kan nästan göra att man tar på sig ännu mer och börjar utföra "morgondagens" tankearbete redan på kvällen:
- Jag måste komma ihåg att besvara de där mailen
- Jag måste ringa den personen
- Jag får inte glömma att förbereda det mötet...
...o.s.v. o.s.v....

Själv sover jag nästan bättre nu när jag har "ledsnat" på mitt jobb.. :hihi

korvgubbe skrev:
Fast man kan väl känna stress för något man gillar att göra..?! Det kan nästan göra att man tar på sig ännu mer och börjar utföra "morgondagens" tankearbete redan på kvällen:
- Jag måste komma ihåg att besvara de där mailen
- Jag måste ringa den personen
- Jag får inte glömma att förbereda det mötet...
...o.s.v. o.s.v....

Själv sover jag nästan bättre nu när jag har "ledsnat" på mitt jobb.. :hihi

Jag brukar skriva ner alla sådan där "måste komma ihåg att" saker innan jag lägger mig och sätta lappen på dörren, perfekt sätt att släppa saker. Jobbtänk på fritiden e inte bra.

Sedan lägger man sig och läser en enkel bok som Harry Potter och den flammande bägaren. Och så försover man sig och dräller in på jobbet kl 9:50 lagom till fikat... :3freak

Spinky Spendrup skrev:
Jobbtänk på fritiden e inte bra.

Men om du glömmer att skriva något på lappen som du kommer på därefter, hur hanterar du det? Lappen måste ju vara uppdaterad för att den ska fylla sin funktion. :fakta

Markus skrev:
Men om du glömmer att skriva något på lappen som du kommer på därefter, hur hanterar du det? Lappen måste ju vara uppdaterad för att den ska fylla sin funktion. :fakta

Man tar sig en ordentlig funderare innan man skriver lappen. Om man inte kom ihåg att skriva vad-det-nu-var på lappen innan man la sig så var det inte tillräckligt viktigt för att kommas ihåg. :fakta

Spinky Spendrup skrev:
Man tar sig en ordentlig funderare innan man skriver lappen. Om man inte kom ihåg att skriva vad-det-nu-var på lappen innan man la sig så var det inte tillräckligt viktigt för att kommas ihåg. :fakta

Om du inte kom ihåg det utan att behöva skriva en lapp så var det inte heller tillräckligt viktigt för att kommas ihåg. :fakta

Markus skrev:
Om du inte kom ihåg det utan att behöva skriva en lapp så var det inte heller tillräckligt viktigt för att kommas ihåg. :fakta
Jaja, jag går väl upp ur sängen och editerar lappen då :5sure. Men bara efter att ha kollat följande med den förenklade checklistan:
Får jag behålla min sambo om jag glömmer det här?
Får jag behålla mitt jobb om jag glömmer det här?
Går någonting dyrt sönder om jag glömmer det här?

Spinky Spendrup skrev:
Jaja, jag går väl upp ur sängen och editerar lappen då :5sure.

Just det. :fakta
Själv kommer jag ofta på grejer i duschen, så min mobil kommer bli fuktskadad när jag ställer påminnelser med Dove-löddriga händer (nåja, jag brukar duscha klart först men det lät bra).

Markus skrev:
Just det. :fakta
Själv kommer jag ofta på grejer i duschen, så min mobil kommer bli fuktskadad när jag ställer påminnelser med Dove-löddriga händer (nåja, jag brukar duscha klart först men det lät bra).

Alt svar: Så du KOMMER ofta på grejer i duschen?

Själv kommer jag på grejer när jag borstar tänderna. Badrummet är magiskt. :Bugar

Last edited:
litegrann kanske.
jobbigt o jobba 5 dar i veckan..har bara jobbat skift förr.
jobbade 12 timmars.
nästan så man längta till jobbet :rolleyes:

jobb 4 dar, 6 ledi
jobb 4 dar, 6 ledi
jobb 4 dar, 6 ledi
jobb 4 dar, 6 ledi
jobb 4 dar, 14 ledi

så fortsätter de året runt.
sen att jobbet var lökigt va helt ok
:tummenupp

ozeo skrev:
litegrann kanske.
jobbigt o jobba 5 dar i veckan..har bara jobbat skift förr.
jobbade 12 timmars.
nästan så man längta till jobbet :rolleyes:

jobb 4 dar, 6 ledi
jobb 4 dar, 6 ledi
jobb 4 dar, 6 ledi
jobb 4 dar, 6 ledi
jobb 4 dar, 14 ledi

så fortsätter de året runt.
sen att jobbet var lökigt va helt ok
:tummenupp

wtf, vart jobbade du? och varför bytte du?

Jo, söndagar får man ***** både en och två gånger innan det går att somna.

de värsta är på natten när man ska jobba dag på måndagen.. kvällsveckorna går lite bättre

å nattjobb är underbart.. för då börjar man ju pkl 22 på söndagen.. hehe.. så då slipper man söndagsångest :hihi

Har bara svårt att sova kvällen innan jag ska på jobb eller kvällen innan jag ska hem, ligger och oroar sig för missade flyg, bortslarvat bagage osv. Väl på båten jobbar jag 11 timmar/dygn/7 dagar i veckan. Så då är alla dagar exakt lika, inget att oroa sig över då inte. Sanning med viss modifikation.

Jag mår dåligt stort sett nästan hela söndageftermiddag av att ja måste gå och lägga mig när ja inte är trött. Hatar sånt.

Thermal skrev:
Har bara svårt att sova kvällen innan jag ska på jobb...

Då borde du svara JA i pollen... Med Söndagsångest menar jag alltså:
"sista-kvällen-på-ledigheten-ångest" eller "kvällen-före-arbetsveckans-början-ångest"... Sen om det är en söndag, tisdag eller onsdag lär ju variera från person till person...

Ungefär som en söndagsbillist kan köra som en söndagsbillist oavsett veckodag.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla