Sömnparalys

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Har haft det för länge sedan, men imorse hände det igen....slog upp ögonen men kunde inte röra en fena på en bra stund...riktigt spännande....:rolleyes::gnissla

Sömnparalys:

"Sömnparalys eller sömnförlamning är ett förlamande tillstånd som kan uppkomma när man håller på att somna eller vakna. Under REM-sömnen stänger hjärnan av de flesta av kroppens viljestyrda muskler för att man inte ska röra sig när man drömmer. När man sedan drömmer att man till exempel springer känns det helt verkligt trots att man i verkligheten inte vevar med benen i sängen. Det enda undantaget är ögonen, som i verkligheten rör sig som i sömnen. Vid sömnparalys stängs muskelkontrollen av för tidigt eller slås på för sent så att man inte kan röra sig trots att man är vaken. Om man inte vet vad som har hänt får man lätt panik när tillståndet uppkommer, men det är inte farligt och går över av sig självt efter ett tag."

Jag har fått det några gånger när jag ska sova/just har somnat. Varit övertygad om att någon (ALIEN!!) stått bakom mig och ett par gånger har det gått så långt som fysisk kontakt, samtidig som jag inte kunnat röra en fena och frenetiskt kämpat för att få kontroll över kroppen för att komma därifrån. Läskiga grejer det där.

Och ja - det är från detta fenomen samtliga bortföringshistorier har sitt ursprung.
...tror jag. :gnissla

Löjligt knepigt fenomen. Det var länge sedan nu men förr åkte jag dit på det rätt ofta. Var läskigt i början.

Man undrar ju...om risken finns att hjärnan beslutar sig för att stanna kvar i det tillståndet....

Om det nu skulle hända går det säkert att chocka liv i det ändå.
Det är nog mindre jobbigt att råka ut för sömnparalys än restless sleep, som är motsatsen, att avstägningen inte funkar så man ligger och sprattlar i sömnen och vaknar allmänt ovilad.

Skönt att man i alla fall inte lider av detta.

Har väl haft det sedan tidiga tonår, var väl mest då man tyckte det var läskigt då man inte förstod vad det var och fick panik. Sker endast när jag ska till att somna och kommer som ett brev på posten om jag fått för få sovtimmar under ett par dagar.

Jag toksuper inte....har detta kopplingar till alkoholintag alltså?
Tror jag hade det när jag var liten, minns att jag vaknande & försökte skrika & inget kom ut, jävligt otäckt!:död

Inget med alkoholintag. Däremot kan för lite sömn och mycket stress öka frekvensen av fenomenet.

Får det ibland när jag skall vakna. Rätt obehagligt men nu har man lärt sej att det är övergående...
Händer också bara när jag vaknar utvilad, med väckarklocka händer det aldrig.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka