Sömnfråga

Sjukt hur det an skilja så mkt mellan olika individer. Jag jobbar skift (06-14, 14-22) och har varken sovrutiner eller så. Men jag kan somna hur lätt som helst så länge jag inte druckit kaffe eller cola en eller två timmar tidigare.

Mannen, kolla över dina rutiner. Har du mkt med jobb? Kanske börja träna lite?

Ja har haft problem med att sova senaste tiden och är ofta väldigt seg på jobbet dom dagar man inte har sovit på soffan hela kvällen framför tv:n.

Hur många tim sömn/dygn behöver en vuxen människa för att må bra?

tyvärr så tyckte jag att ditt nick va ganska passande...
jag själv klarar mig med ca. 5h sömn per dag :)

Alltså jag har haft svåra sömnproblem och det enda råd jag kan ge är väl och försöka jobba regelbundna tider, äta hyffsat vettigt och regelbundet. Är det helt kört så kan man gå till läkaren och få t.ex propavan för och få rätsida på sömnen, men det är inget som man bör använda varje dag, mer som en hjälp när så man får rätt dygnsrytm. Träna kanske? Skogsåka med hojen får då iaf mig sjukt trött och då har man inga problem o somna sen....det som oftast ställer till det för mig är oregelbundna tider på jobbet...

Bara vänja sig. Själv behöver jag i snitt sova 9-10 timmar om dan för att känna mig pigg. Vilket aldrig funkar då jag jobbar och inte lyckats hinna/kan med att somna före 22.00. Bara vänja sig hitta rutiner. När fredagen kommer är jag så trött så jag kan (och gör ibland) somna vid 18.00 och sova till 9 dan efter.

Tänkte fixa om dygnsrytmen i helgen då man har tidiga skiftet på mångag. Det gick ju bra :rolleyes:
Vart uppe sedan kl 13.00 igår... :hihi

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...