Sökes: tappad burk, ca 187 kubik

Corbalin

När blir man oskuld igen?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Oldschoolgixxer
Hej hej... (igen)

problemen bara växer och blir fler..
idag när jag skulle hem från jobbet så startade jag hojen och
märkte att den bara gick på tre burkar.. förutom vid höga varv med mycket gas... den gick perfekt påväg till jobbet i morse
den har gjort såhär tidigare men då efter en ovanligt lång vintervila
utan service (skäms)

stiften e nyligen bytta och den har gått som en klocka fram till nu

1. Vad är det första ni skulle kollat om hojen plötsligt tappade en burk på
"låga" varv (under 8k)

2. Kan detta problem ha något att göra med ett kasst batteri?
dock laddade jag upp det och provade med samma resultat = tre burkar

Jag vet helt enkelt inte var jag ska börja... och ärligt talat är jag
rätt less på den här skrothögen nu, har inte gjort annat än strulat sen
jag köpte den på MOTOREXPO i ÖSTERSUND, jävla kladdrövar :arsele

Corbalin skrev:
1. Vad är det första ni skulle kollat om hojen plötsligt tappade en burk på "låga" varv (under 8k)

Antingen flödar förgasaren över eller så har en injektor hängt sig eller så har kamkedjan hoppat och krökt en ventil. Du skrev in om du hade EFI eller knasare på din 96/98'a.

Kolla först stiften, ser alla lika ut så är det förmodligen en krökt ventil. Gör då ett kompressionstest och sen en leak-down test.

Ser stiftet mörkt och blött ut på den cylle som knasar är det "bara" bränslerelaterat.

det e knasare...
är det vanligt att en vetil kröker sig vid uppstart, tänkte eftersom den gick perfa till jobbet men inte när jag startade efter...

edit: hur åtgärdar man en överflödande förgasare då?

kolla så att den ej drar tjuvluft. hade det felet på en tidigare hoj, gick kass på låga varv men helt normalt när man körde normalt...hehe fullt skaft alltså.... läckande insugsgummi var felet den gången.

du kan felsöka med lite startgas kring insugsgummin etc.

Du tvättade inte hojen i går eller i dag? Regnat?
Jag har varit ute för fuktproblem som yttrat sig på det viset efter jag tvättat. Brukar i så fall släppa efter ett tag då det får torka ut, värre kan det vara om fukten krupit ner vid tändstiften.

Även nya stift kan gå sönder så det är ingen säkerhet att dom bytts nyligen. Har du dom gamla kvar så kan du ju testa med dom. Känn efter vilket rör som inte blir varmt så vet du vilken burk du har problem med.

Jag rev förgasare och bytte stift första gången jag var ute för liknande problem. Så här i efterhand är jag rätt säker på att det handlade om fukt även den gången.

Rogerr skrev:
Du tvättade inte hojen i går eller i dag? Regnat?
Jag har varit ute för fuktproblem som yttrat sig på det viset efter jag tvättat. Brukar i så fall släppa efter ett tag då det får torka ut, värre kan det vara om fukten krupit ner vid tändstiften.

Även nya stift kan gå sönder så det är ingen säkerhet att dom bytts nyligen. Har du dom gamla kvar så kan du ju testa med dom. Känn efter vilket rör som inte blir varmt så vet du vilken burk du har problem med.

Jag rev förgasare och bytte stift första gången jag var ute för liknande problem. Så här i efterhand är jag rätt säker på att det handlade om fukt även den gången.

där sa du nåt.. det kom några skurar under eftermiddagen när hojen stod ute... fast... eller ja, det låter som det kan vara det iaf.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN