Sökes: Suzukiåterförsäljare som kan ge "bättre pris" än listpris på beställningsvaror

torten

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
XT600K -91
Sökes: Suzukiåterförsäljare som kan ge "bättre pris" än listpris på beställningsvaror

Som rubriken säger. Tror ni att det finns någon Suzukihandlare som kan ge bättre pris än listpris på beställningsvaror?

Jag är nämligen på jakt efter en grej som verkar vara helt omöjlig att hitta i USA och på CMSNL men som finns på lager hos suzuki sverige. Problemet är bara att den är svindyr.

De flesta handlare har ju samma pris från Suzuki Sverige och vinstmarginalen är inte fet på beställningsprylar. Men som ovan vad är det för pryl?

De flesta handlare har ju samma pris från Suzuki Sverige och vinstmarginalen är inte fet på beställningsprylar. Men som ovan vad är det för pryl?

Det är en kamaxel till en DR500 från 81 med artikelnummer 12711-37400 (alternativt 12711-37410 men då blir det lite mindre effekt).

Listpriset verkar vara 3650kr men några av handlarna jag pratat med nu har kunnat pruta lite på det, dock har ingen haft den hemma. Om Cmsnl hade kunnat fixa den så hade den kostat 213€ :-/

Det optimala vore att hitta någon som har haft den liggande på hyllan i femton år och kan tänka sig släppa den lite billigare

Vad kostar det att införskaffa sig en komplett begegnad motor på blocket eller här på SH då?

Där finns ju mängder av aftermarketkammar till Dr500, tjacka en sådan istället. Webcams tar typ 250USD för en kam.

Vad kostar det att införskaffa sig en komplett begegnad motor på blocket eller här på SH då?

Jag har inte hittat någon motor på någon MC-skrot och inte heller sett någon annons på blocket eller här, annonserat själv har jag inte gjort men det är kanske värt ett försök.

Men med tanke på hur vanligt det är med toppar utan kammar och vippor på ebay så misstänker jag att dessa motorer äter kammar och vippor i ganska stor omfattning och att köpa en begagnad motor känns lite vågat om man inte kan kolla skicket i förväg. Men om jag skulle hitta en motor/topp med fräsch kam för under 3000kr så vore det kanon.

Där finns ju mängder av aftermarketkammar till Dr500, tjacka en sådan istället. Webcams tar typ 250USD för en kam.

Jag har tyvärr inte hittat någon, webcams har en som passar 82-95 men det är inte samma kam/topp som jag har och huruvida de är kompatibla på något sätt har jag inte lyckats lista ut.

Jag borde dock kanske ta kontakt med webcams och se om dom har en lösning ändå...

Last edited:
Megacycles har en kam som passar 82-84 så jag finner ingen bra förklaring till varför årsmodellerna inte matchar. Det är annars vanligt att de har olika årsmodeller angivna på delar för den amerikanska marknaden då inte alla cyklar såldes alla år där.

Ex så finner du inga amerikanska VFR delar som passar senare än 2005 då den slutade säljas där då, i europa såldes den fram till 2007.

http://www.megacyclecams.com/catalog/pages/page 51.pdf

där kan du se originaltimingen på din kam och kolla om det matchar.

Megacycles har en kam som passar 82-84 så jag finner ingen bra förklaring till varför årsmodellerna inte matchar. Det är annars vanligt att de har olika årsmodeller angivna på delar för den amerikanska marknaden då inte alla cyklar såldes alla år där.

Ex så finner du inga amerikanska VFR delar som passar senare än 2005 då den slutade säljas där då, i europa såldes den fram till 2007.

http://www.megacyclecams.com/catalog/pages/page 51.pdf

där kan du se originaltimingen på din kam och kolla om det matchar.

OK, tack så mycket för hjälpen.

Nedan kommer de uppgifterna som skall gälla för den kam som jag har i min motor. Jag har tyvärr lite svårt att se om de stämmer överens med uppgifterna från databladet som länkas ovan. Om någon kan hjälpa mig med detta så vore det super!

kam.png

OK, tack så mycket för hjälpen.

Nedan kommer de uppgifterna som skall gälla för den kam som jag har i min motor. Jag har tyvärr lite svårt att se om de stämmer överens med uppgifterna från databladet som länkas ovan. Om någon kan hjälpa mig med detta så vore det super!

kam.png

Säker på att kamspecen på bilden är original?

Som någon skrev så kan det vara lönt att kolla med Mc-shopen i Karlstad, de köper upp KGK:s gamla lager, samt möjligen damsuger de gamla hyllvärmare hos handlare ute i landet.

Om din lokale handlare tar hem en kam åt dig är det troligen därifrån den kommer.

Huruvida de kan erbjuda bättre pris vet jag dock inte.

http://www.mc-shopen.se/

Säker på att kamspecen på bilden är original?

Ja den kommer från suzukis egna servicemanual och den skall vara för 81-82, och de åren fanns bara 2 kammar till den modellen och skillnaden mellan dem är bara lyftet som jag förstår det.

Som någon skrev så kan det vara lönt att kolla med Mc-shopen i Karlstad, de köper upp KGK:s gamla lager, samt möjligen damsuger de gamla hyllvärmare hos handlare ute i landet.

Om din lokale handlare tar hem en kam åt dig är det troligen därifrån den kommer.

Huruvida de kan erbjuda bättre pris vet jag dock inte.

http://www.mc-shopen.se/

Tack för tipset, men jag har pratat med mc-shopen och de har den inte på hyllan :-/

Last edited:
Ja den kommer från suzukis egna servicemanual och den skall vara för 81-82, och de åren fanns bara 2 kammar till den modellen och skillnaden mellan dem är bara lyftet som jag förstår det.

Tack för tipset, men jag har pratat med mc-shopen och de har den inte på hyllan :-/

För vad jag tycker mig se på bilden så har du 272 graders duration både in och ut dvs likam mycket som i race only kammen från megacycles.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back