Söker svartvit kortfilm som visats på SVT

• Thread starter Thread starter Coola Ola
  • Start date Start date

Coola Ola

Guest
Ja, chansen att nån känner till denna film är väl relativt minimal men kunskapskällan här på SH.com verkar ibland outtömlig....

Jag vet varken vad den heter, vem som har gjort den eller vilka som medverkar. Det är hursomhelst en av de absolut bästa filmer jag nånsin sett och samtidigt en av de mest tragiska. Filmen är svartvit, språket är engelska. Förmodligen är den inspelad i USA. C:a 10-15 minuter lång. Den enda gång jag sett den var på SVT1 för säkert 10 år sen (ja, jag vet, jag vet..) Om någon vet någon på SVT man kan kontakta ang. detta så är det förstås väldigt uppskattat!

Om jag beskriver handlingen så kanske nån känner igen den (något dramatiserad för effektens skull):

En ung kvinna sitter på vad som verkar vara ett hustak. Bredvid henne ligger några miniflaskor med sprit och hon håller på att öppna en till. Hon dricker den också. Hon är helt förtvivlad över nånting, hennes ögon saknar allt hopp.

En man som springer uppför en brandtrappa. Han verkar väldigt desperat och håller en pistol i handen. Flera poliser med dragna vapen jagar efter honom, de skriker att han omedelbart ska stanna (ev skjuter de några skott). Han kanske har rånat en bank? Eller mördat någon? Mannen har kommit en bra bit upp längs brandtrappan nu och poliserna är inte långt efter.

Kvinnan har druckit upp alla sina miniflaskor med sprit nu. Hon tittar ut över hustaken, hennes blick fastnar på den låga muren vid takkanten. Man kan nästan se kampen som pågår i hennes inre. Tveksamt sätter hon sig upp, ställer sig på alla fyra. Hennes ställning liknar den som en sprinterlöpare har precis innan start. Hon tittar återigen ut över takkanten och man kan se att hon har bestämt sig nu. Hela hennes kropp är spänd och hon förbereder sig för det sista språnget som ska lösa alla hennes problem. Hon börjar springa mot kanten....

...och *DUNS* så faller hon omkull på taket. Det är mannen som kommit hela vägen upp på taket och knuffar omkull kvinnan innan hon nått kanten. Är han faktiskt den barmhärtige samariten som helt osjälviskt vill hjälpa henne? Nä, knappast... Han trycker pistolen mot hennes hals och drar henne med sig in mellan ett par skorstenar och några ventilationstrummor.

Kvinnan kämpar emot, slåss och försöker bita honom. Hon vill inte vara kvar här, hon vill över kanten, försvinna i intet och så kommer den här jävla idioten och sabbar allt. Mannen är dock alldeles för stark för henne och hans desperation ger honom extra styrka. Han håller fast henne och nästan släpar henne vidare in i ett litet skyddat utrymme där inga kulor från polisens vapen kan träffa honom.

De sitter där en liten stund, man kan se att kvinnan inte kämpar emot så mycket längre. Hon verkar faktiskt ganska lugn. I ett kort ögonblick ser de in i varandras ögon, två lika desperata själar som söker nånting. I det korta ögonblicket så känner de nånting oerhört starkt för varandra, i den mest osannolika av situationer har de funnit varandra... Det kommer som ett lugn över dem båda och kvinnans förtvivlan ersätts av en tveksam förhoppning.

Mannen inser att han fortfarande är jagad av polisen, han böjer sig fram för att se efter om de kan röra på sig ytterligare en bit. HAn sticker fram huvudet i kanske 2 sek....

*BLAM*
En av polisens krypskyttar har legat beredd och får in en direkt dödande träff på mannen som sakta faller ihop framför kvinnan, pölen av blod blir långsamt allt större. Kvinnan sitter som fastfrusen med ett ansikte likblekt av skräck och förtvivlan. Mörkret sänker sig över scenen....

SLUT

Gå in på svt.se och fråga via deras kontaktformulär, de brukar hitta rätt person i sin organisation som sedan svarar.
Har funkat för mig när jag haft tekniska frågor.

Jag betalar iofs TV-licensen så jag kanske får specialbehandling :D

Coola Ola skrev:
Fan, ingen som har koll på kortfilmer som sänts på SVT? :rolleyes:

jorå! Sh kan nog jämföra sig med Google snart.. :rolleyes: allt som sänts på tv kan beställas från AV-centralen alternativt grävas fram på Arkivet för Ljud o bild! ligger garnisonshuset vid karlaplan i sthlm. Tveksamt om de lämnar ut nåt mtrl. men av-centralen gör kanske det. På Arkviet får man iaf. komma in o kolla.... de har rubbet! Motorsågsmassakern t om!!

sandstream skrev:
Gå in på svt.se och fråga via deras kontaktformulär, de brukar hitta rätt person i sin organisation som sedan svarar.
Har funkat för mig när jag haft tekniska frågor.

Jag betalar iofs TV-licensen så jag kanske får specialbehandling :D
Jepp, gjorde detta igår. Får som jag får något svar!

crf 450 skrev:
jorå! Sh kan nog jämföra sig med Google snart.. allt som sänts på tv kan beställas från AV-centralen alternativt grävas fram på Arkivet för Ljud o bild! ligger garnisonshuset vid karlaplan i sthlm. Tveksamt om de lämnar ut nåt mtrl. men av-centralen gör kanske det. På Arkviet får man iaf. komma in o kolla.... de har rubbet! Motorsågsmassakern t om!!
AV-centralen hittade jag nåt som hette i Karlstad. Samma? Tyvärr bor jag ju 50 mil från sthlm, du råkar inte veta om det går att kontakta Arkivet för ljud o bild på nåt sätt?

Markus skrev:
Den verkar grymt bra. Kanske är orka orka?
hmm, ironi?

Coola Ola skrev:
Jepp, gjorde detta igår. Får som jag får något svar!

AV-centralen hittade jag nåt som hette i Karlstad. Samma? Tyvärr bor jag ju 50 mil från sthlm, du råkar inte veta om det går att kontakta Arkivet för ljud o bild på nåt sätt?

AV-centralen anlitas av sveriges skolor för audio/video material det är allt jag vet om dom. Arkivet för ljud o bild finns väl i gula sidorna eller på hitta.se el nåt? De har jag varit i kontakt med för 10 år sedan o då fick man bara komma dit o titta på deras samling.. de lämnade inte ut nåt.
/Rock on..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...