Söker offroadare

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Söker en offroadare men har ingen erfarenhet av dem.
Blir mer och mer sugen på att framförallt köra grusvägar/terräng
men även kunna ha den till en äventyrsresa framöver.
Hojen skall vara billig så det handlar om tidigt 90-tal.
Är ju mycket för Yamaha så mina tankar har gått till Teneren.
Men twin hade ju inte varit helt fel så då har jag även tänkt
på Africa Twin och Transalp.
Hade varit värdefullt att få lite input av er som har erfarenhet av dem.
Är någon tillförlitligare än andra eller handlar det bara om smak?

super tenere har ju twin fast på bredden :)

Få saker i hojvärlden är mer tillförlitliga än en Transalp eller Africa Twin. Enda som kommer i närheten är väl en gammal hederlig XT600:a.
De knallar och går tills någon slår ihjäl dem liksom.

Fast Hondorna är inga sporthojar direkt även om man utan problem kan ha roligt med dem. African är väl lite mera "äventyr" än Transalpen. Transalpen lite billigare men lite "mindre" på alla fronter. Därmed itne sagt att den är dåligare, för det är den inte.
Jag skulle ha köpt en Africa ifall jag hade haft dina val.

Hänger lite på vad för typ av resa du planerar, kör du fast i dyn eller hojen välter med all packning vill du inte ha en tung hoj.
Ska du åka riktigt långt vill du å andra sidan inte ha en obekväm hoj även om det med ex sadelmodifieringar typ airhawk gör vilken hoj som helst hyfsat skön.

Jag tittar själv eft ett nytt ök efter XTn men efter att ha konstaterat att många gamla hojar har rullat långt så tvekar jag. Har man inte full koll på hur hojen skötts så kan det dyka upp tråkiga och ibland katastrofala fel.

Hur jag än vänder och vrider på det i prisklasserna runt 30 loppor så sitter jag fortfarande på min relativt skottsäkra XT 660 med Dakartank i annat fall får jag slanta upp det dubbla.
XT 660 modellen 2004- har ju faktiskt gått jorden runt ett par gånger nu och har gott om tillbehör för avancerad grustouring.

Var hade du tänkt åka Yami?

Jag var i ungefär samma tankar som dig i höstas. Sneglade mycket på flera KTM-modeller, 650GS, Varadero, Africa Twin, Tenere, XT, XR, KLR mfl.

Det du först bör bestämma dig är hur du avser köra mest. Fokus på offroad eller touring? Passagerare? Ditt val kommer vara en kompromiss. De stora touringloken är riktigt tunga att köra på allt tuffare än fina grusvägar. De riktiga offroadhojarna kommer inte vara touringvänliga, samt kompromissa på "lyx" som elstart och ruta.

XT660R blev den ultimata kompromissen för mig. Lättare än de stora loken, kapabel till den offroad-körning jag själv orkar med. Men samtidigt inga problem med långa asfaltsresor. Dessutom billig, väldigt trevliga serviceintervaller, vattenkyld, bra utbud av tillbehör.

Har spenderat vintern att piffa upp mitt 30k-fynd till att bli en riktig grusdemon.

Jag har, ärligt talat, inte varit såhär pepp inför säsongen på många år. Efter ca 13 år på sporthoj så är det som att upptäcka en helt ny typ av åkning. Överallt, i alla väder, inga begränsningar. Att det är på en enstånka med ynka 44 hästar är skitsamma på en öde grusväg.

Fast skall man köra både touring och grus så är en Twin att föredra.
Jag har ju en XT600 & en Transalp 650 och skall jag bara köra grus för en dag i bra tempo är XT:n att föredra, men skall jag köra lite längre på grus eller asfalt så vinner Transalpen med hästlängder.

Vill man vara riktigt avancerad så går man in och läser på den enligt mig bästa äventyrssidan i världen www.advrider.com

Efter att ha hökat där i några år så kommer man fram till att många långtourers föredrar mindre cyklar som Suzuki DR 650 som såldes ny i USA fram t o m 2008 om de ska ut på halvkassa vägar.
Ökar man i kubik blir det alltid en mer svårhanterlig cykel desto tyngre den är om man ska ut på kass väg.

Satsar du på en XT finns det en 23 liters Dakartank till vettigt pris som tar dig 30-40 mil helt beroende på körstil. Skogslek eller kryssning i 70-80? Vi snackar sällan fart när man kör långt på grus.
En DR 650 finns det upp till 30 liters tank till.
Många gnäller över för mycket soppa och extra vikt men i min värld var jag kör 2000 mil om året är det en fröjd att slippa tanka så ofta. Nämnda hojar kryssar du på 0,4-0,5 L/mil, större hoj-mer soppa.

Jag ser fram emot att dra med dig på Hallandsåsens ca 30 mil grusvägar!

En vindruta kan man sätta på vilken hoj som helst vilket förlänger körningen avsevärt.

Last edited:
Tack för all input. :Bugar
Mycket värdefullt att lyssna på andras erfarenheter. Jag har läst på en del
för jag har både tänkt på och letat efter en sådan här hoj nu i flera år.
Dock aldrig kommit till skott för jag har inte kunnat bestämma mig. Nu är jag
alltså här igen. :D
Slutsatsen inte alltför tung hoj drog jag ganska omgående.

Planerna jag haft var att hitta ett hyffsat exemplar runt 15-20 tusen. Den summa
mina senaste hojar kostat. Bättre flera än en dyr. Dessutom vill man ju alltid modda dem.
Men nu har jag läst här att det gått att få tag i en 07a för runt 30, Tenere då, hmmm.
Sen tipsade Manne om en XT E 01:a runt 20....

Givetvis blir det mycket gruskörning inledningsvis men även asfalt, det går ju
knappast att undvika. När man väl har hojen så kan man börja planera resor.
Klart jag skulle kunna åka med någon av mina andra hojar, TRXen då men nu är
den bunden lite till mitt byggprojekt.

Jag skall läsa på lite mer om XT modellerna sedan bestämmer jag mig.
Förhoppningsvis så blir det lite Hallandsås i år Manne. :)

Efter mycket filurande och budande så blev det av en slump en Tenere. :banana
Annonsen dök upp på blocket igår och säljaren kunde tänka sig att ta en moped i inbyte.
Mitt gamla flakmopeds vrak kom till användning ändå. :)

136525904743786900_resized.jpg

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...