Söker någon att övningsköra med

MickeSthlm77

I morgon regnar det måsbajs
Gick med
5 May 2008
Hoj
2007, Honda CBR1000RR
Hej!

Jag har lite funderingar kring övningskörning. Jag är i situationen att jag håller på att ta mitt körkort. Men skulle vilja övningsköra privat parallellt med att jag tar körlektioner på skolan. Tyvärr har jag ingen i min bekantskapskrets som kör hoj.

Har ni några idéer på hur jag kan gå till väga? En ren hypotetisk fråga, vad händer om jag "övningskör" på egen hand och blir stoppad av polisen?
Blir jag av med b-kortet och mitt lämplighetsintyg indraget?

Tacksam för klocka och snabba svar.

Farbror blå kommer troligtvis ge dig en fin böteslapp och att han kanske klipper ditt B-kort för bristande omdöme då du kör olovligt + att du får vänta en stund på att ta körkort igen.

Se till att det finns en kille, kanske härifrån, som har tillstånd att övningsköra med dig. Pröjsa honom. Övningskör ensam utan skylt, se till att killen du pröjsar har en grusig skylt med sig där han är, och att han om polisen ringer har en bra story där han "tappade bort dig i Kistamotet" för en timme sedan.

Själv var du ju på väg hem...eller nåt.

Att övningsköra med någon är inte värt ett skvatt, mer än att det gör det lagligt.

Vad ska polaren säga liksom...-Du, försök sök av området lite bättre va:gnissla

Tur att inte instruktörerna vet om det, jag ska meddela dom det på nästa SH-kurs :rolleyes:

Denna "någon" jag refererar till är givetvis en random polare/bekant/kollega. Det framgår ganska tydligt i mitt inlägg.

Jag hyser betydligt större förtroende för en människa som har det som sitt huvudsakliga arbete.

Men du kanske skriver hellre än läser:tungan

Denna "någon" jag refererar till är givetvis en random polare/bekant/kollega. Det framgår ganska tydligt i mitt inlägg.

Haha, så kan man ju också tolka det även om jag inte gjorde det.

Själv tar jag för givet att denna någon som tar på sig ansvaret att övningsköra, också anser sig tillräckligt duktigt för att kunna komma med tips för att öka körkunskaperna.

Att övningköra privat ger juh inte så mycke.. mer än att du kanske lär dej din egna hoj bättre. du kör juh hoj som du kör bil lr!? o de vet uppkörnings ledaren om, de är rätt jävla slappt o köra upp.. jag körde lite förfort osv men de var inge problem ändå..
Och om du nu vill köra "på egen hand" så har du juh trotts allt en cbr liter så polisen är väl inge problem? bra träning om inte annat:D ..

//FISHI

Att övningköra privat ger juh inte så mycke.. mer än att du kanske lär dej din egna hoj bättre. du kör juh hoj som du kör bil lr!? o de vet uppkörnings ledaren om, de är rätt jävla slappt o köra upp.. jag körde lite förfort osv men de var inge problem ändå..
Och om du nu vill köra "på egen hand" så har du juh trotts allt en cbr liter så polisen är väl inge problem? bra träning om inte annat:D ..

//FISHI

Så sant.. Men jag vill ha mer kött på benen innan jag piskar min cbr maskin. Jag vill inte bli nämnd i olyckstråden 2008.

Finns det alltså ingen här som kan hjälpa stackarn?
Måste man haft mc-kort 5 år för att bli handledare? isåfall e jag körd... :(

Finns det alltså ingen här som kan hjälpa stackarn?
Måste man haft mc-kort 5 år för att bli handledare? isåfall e jag körd... :(

Handledaren måste ha fyllt 24år. Körkortet ska ha gällt i minst 5 under det senaste 10 åren. Handledaren får inte ha mist körkortet under de senaste 3 åren pga av rattfylleri eller något annat grovt brott. Står det i boken.

Se till att det finns en kille, kanske härifrån, som har tillstånd att övningsköra med dig. Pröjsa honom. Övningskör ensam utan skylt, se till att killen du pröjsar har en grusig skylt med sig där han är, och att han om polisen ringer har en bra story där han "tappade bort dig i Kistamotet" för en timme sedan.

Funkar det verkligen? Någon som kan bekräfta. Om man åker fast flera gånger, går de på det varje gång? Isåfal borde jag ha gjort d länge sen :) , känner en kille som kan få tillstånd men han har inte tid att köra.

Handledaren måste ha fyllt 24år. Körkortet ska ha gällt i minst 5 under det senaste 10 åren. Handledaren får inte ha mist körkortet under de senaste 3 åren pga av rattfylleri eller något annat grovt brott. Står det i boken.
Nja, det behöver inte vara grovt brott. Det får inte vara återkallat de senaste tre åren. Kanske en del del av oss som får problem med det...

Snor tråden lite...
Reglerna för övningskörning på hoj är ju direkt värdelösa.
Några exempel:

1. Jag kan ta min morsa som är 60+ och tejpa fast henne på ryggen och sen ge mig ut och övningsköra. Hon kan inte ett skit om motorcyklar men hon har haft cornflakes-körkort i 40 år. Men jag får inte ha en duktig hojförare, med MC som intresse som handledare om han haft MC kort i 4 år.

2. Handledaren får inte åka bakom i bil. Varför inte? Vad är det för magi han ska kunna åstadkomma genom att sitta på en egen hoj bakom som han inte kan i en bil? Är det inte lättare för honom att hålla uppsikt på mig som elev från en bil där han inte behöver tänka ÅT all kringvarande trafik som man behöver på hoj?

3. Handledare över huvudtaget. Vad är vitsen? Är det inte bättre att man t.ex måste genomgå en "kurs" på en trafikskola, med låg/högfartsbanan, inbromsningar, kurvtagning/motstyrning och sedan ha tillstånd att övningsköra på egen hand på t.ex max 70-vägar, med obligatorisk neonväst och övningskörningskylt? Det man behöver är ju mil på vägen...kan man inte hantera hojen i alla tänkbara situationer utan handledare så kan man det ju inte MED handledare heller.

Nåt för SMC kanske?

1. Jag kan ta min morsa som är 60+ och tejpa fast henne på ryggen och sen ge mig ut och övningsköra. Hon kan inte ett skit om motorcyklar men hon har haft cornflakes-körkort i 40 år.
Om din morsa har vana och skicklighet att köra hoj (Körkortslagen 4. kap 5 §) så är det lagligt, annars är det olovlig körning för din del.
2. Handledaren får inte åka bakom i bil. Varför inte? Vad är det för magi han ska kunna åstadkomma genom att sitta på en egen hoj bakom som han inte kan i en bil? Är det inte lättare för honom att hålla uppsikt på mig som elev från en bil där han inte behöver tänka ÅT all kringvarande trafik som man behöver på hoj?
Jag tycker inte att det är något orimligt krav, och ser inte problemet med det. Den som inte är bekväm med att köra hoj som handledare, har inget som handledare att göra öht.
kan man inte hantera hojen i alla tänkbara situationer utan handledare så kan man det ju inte MED handledare heller.
Jag menar att du ser på handledarskap på fel sätt. Poängen med handledare är ju just att handleda, inte att svansa med i koppel som nåt slags laglighets-alibi. Övningskörning med handledare på vettigt sätt går till i stora drag som övningskörning med professionell trafiklärare. Man pausar regelbundet, diskuterar situationer och handlande, uppmärksammar eleven på fel och brister, ger råd etc.
Den som inte har några råd att ge, eller som inte med fog anser sig vara en bättre motorcyklist än sin elev, skall inte ta på sig handledaruppdraget.:tummenupp

Last edited:
Snor tråden lite...
Reglerna för övningskörning på hoj är ju direkt värdelösa.
Några exempel:

1. Jag kan ta min morsa som är 60+ och tejpa fast henne på ryggen och sen ge mig ut och övningsköra. Hon kan inte ett skit om motorcyklar men hon har haft cornflakes-körkort i 40 år. Men jag får inte ha en duktig hojförare, med MC som intresse som handledare om han haft MC kort i 4 år.

3. Handledare över huvudtaget. Vad är vitsen? Är det inte bättre att man t.ex måste genomgå en "kurs" på en trafikskola, med låg/högfartsbanan, inbromsningar, kurvtagning/motstyrning och sedan ha tillstånd att övningsköra på egen hand på t.ex max 70-vägar, med obligatorisk neonväst och övningskörningskylt? Det man behöver är ju mil på vägen...kan man inte hantera hojen i alla tänkbara situationer utan handledare så kan man det ju inte MED handledare heller.

Nåt för SMC kanske?

1. avskaffa kellogskörkort.
Något för SMC. - Då dom som fått det gratis ofta är med om olyckor.

2. om handledaren sitter i bil. ska bilen ha en övningskörningsskylt?'
Då kan man tro att bilen övningskör.......ensam.

3. du behöver körkort för att köra i trafik själv. då kan man inte låta folk köra själva.
Då måste alla fordonslag få göra samma sak.
Tänk nu på alla idiotbilister med körkort som krockar med mc. vad skulle en utan kort göra?

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka