Söker info om Yamaha R6 -99/00

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Skulle ju då vilja veta det mesta om den här maskinen, främst vad som man bör se upp med när man kollar begagnat. Jag är intresserad av årsmodell 99 samt 00:an.
Jag antar att ämnet har diskuterats här tidigare, men det var lite svårt att hitta något då man måste använda sökord som innehar 3 bokstäver eller fler :huvet

Tydligen ingen som åker R6 här? Eller är det kanske det ni gör just nu.. :tomten

Kan inte påminna mig om att jag hört talas om några specifika problem.
men som vanligt ska man väl prova fullgasacceleration på så många växlar som möjligt för att se så ingen "ramlar ur".
Är tydligen inte helt ovanligt på hojjar som det wheelats mycket med och man växlat utan koppling(?)

Finns väl inga kända problem direkt, kolla det vanliga när man köper hoj så blir det nog sketabra!

Åhfan, det låter ju helbra.. Alltså inga speciella barnsjukdommar eller så?
Jag undrar även varför R6:orna börjar bli så "billiga" som de är. För 45-50k så verkar man ju få en asfin hoj. Fast det kanske gäller alla 600:or (99/00) över lag..?

det är väl så att försäkringspremierna är så höga! att folk bara vill bli av med dem...

Jag köpte min r6:a för drygt 1 år sedan det är en 00:a
Den hade gått 1300 mil när jag köpte den.
Jag har inte haft några problem alls me den..
Men det vore nog smart om du köpte en hoj som inte rullat allt för många mil.

I fall den är bankörd så spelar det ingen större roll. För de flesta som kör bana tar god hand om sin hoj...

Men som tidigare sagt i tråden så gasa på lite grann på alla växlar om så möjligt..
kolla drivpaketet i fall det är ok.

sunkan skrev:
det är väl så att försäkringspremierna är så höga! att folk bara vill bli av med dem...

Jag köpte min r6:a för drygt 1 år sedan det är en 00:a
Den hade gått 1300 mil när jag köpte den.
Jag har inte haft några problem alls me den..
Men det vore nog smart om du köpte en hoj som inte rullat allt för många mil.

I fall den är bankörd så spelar det ingen större roll. För de flesta som kör bana tar god hand om sin hoj...

Men som tidigare sagt i tråden så gasa på lite grann på alla växlar om så möjligt..
kolla drivpaketet i fall det är ok.

hur kollar man drivpaketet??? :confused:

* Kolla så att gaffeln är rak och fin (Böjer sig lätt om man går omkull)
* Kolla bak vid avgasröret/svingen. Svingen går ofta i röret om man går omkull.
* 2:ans växel är känslig så gasa på ordentligt på 1an o i med 2an, släpp gasen och slå på igen, så känner du om den känns obra..
I övrigt lager, motorljud, drev o kedja, däck, allmänt skick..

skoteridioten skrev:
Åhfan, det låter ju helbra.. Alltså inga speciella barnsjukdommar eller så?
Jag undrar även varför R6:orna börjar bli så "billiga" som de är. För 45-50k så verkar man ju få en asfin hoj. Fast det kanske gäller alla 600:or (99/00) över lag..?

Det är inte billigt. Fortfarande verkar svenskar betala massa pengar för begagnade saker. Hojen är ju snart 6 år gammal. Jag köpte en 9 månader gammal ZX6a 600 mil i toppskick av en handlare!! i tyskland för 51000.

BTW så är R6orna schyssta hojar som du säkert blir nöjd med. Finns mycket reservdelar att få tag på också om det nu skulle vara strul med nått...

EZrideR skrev:
hur kollar man drivpaketet??? :confused:

Känner om kedjan är slapp i sidled samt om kuggarna på drevet ser ut som hajtänder. Inte för att det spelar sån jättestor roll. Ett nytt drivpaket med drev o kedja kostar runt 1000-lappen...

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025