Söker info om CRT projektorer

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Haloj!

Har blivit erbjuden att köpa en gammal CRT projektor av en polare. Den är gammal och inte så kanon bra, men den funkar och det kunde vara kul att bekanta sig med denna teknik lite bättre!

Det är en Sony 722 QM. Jag har letat igenom hela sonys internatilnella hemsida efter någon slags information eller manual om projjen, men utan lycka! Sitter nån inne på nån bra länk eller kanske vet nåt om denna modell?

///Luka

Kolla Hur skicket är på projektorn samt rören. Ett nytt CRT-rör är inte billigt och oftast så måste man bytra samliga rör annars så blir det nya röret bättre.

Har aldrig pillat själv med CRT men vet att det är inte många nybörjare som klarar av det. Att kalibrera kan ta flera flera timmar. Tycker faktist att dagens nyare projektorer LCD mm har lika bra bild som äldre CRT.

Du kan kolla lite på www.Dvdforum.nu där finns många duktiga på just CRT

EDIT: läset ditt inlägg lite snabbt, du vlle ju ha info om den medellen.
Får jag fråga hur gammal den är och pris?

Last edited:
Mr R skrev:
Kolla Hur skicket är på projektorn samt rören. Ett nytt CRT-rör är inte billigt och oftast så måste man bytra samliga rör annars så blir det nya röret bättre.

Har aldrig pillat själv med CRT men vet att det är inte många nybörjare som klarar av det. Att kalibrera kan ta flera flera timmar. Tycker faktist att dagens nyare projektorer LCD mm har lika bra bild som äldre CRT.

Du kan kolla lite på www.Dvdforum.nu där finns många duktiga på just CRT

EDIT: läset ditt inlägg lite snabbt, du vlle ju ha info om den medellen.
Får jag fråga hur gammal den är och pris?

Tjena!

Jag vet att det är mycket pillande! Det är därför jag e sugen på att köpa denna och se vad man kan klara av med en sådan! Den e från början av 90 talet och kostar 1000:-... Tänkte i så fall endast prova och se vad den går för samt slippa lägga dyrare pengar på en projje nu. Ska köpa en nyare CRT när jag köpt hus, håller på att leta. Men tills dess vore det kul att leka lite...

luka skrev:
Tjena!

Jag vet att det är mycket pillande! Det är därför jag e sugen på att köpa denna och se vad man kan klara av med en sådan! Den e från början av 90 talet och kostar 1000:-... Tänkte i så fall endast prova och se vad den går för samt slippa lägga dyrare pengar på en projje nu. Ska köpa en nyare CRT när jag köpt hus, håller på att leta. Men tills dess vore det kul att leka lite...

Fanns en guide i nån gammal "hemmabio"-tidning till hur man kalibrerar en CRT, försök hitta den.. kan nog hjälpa en hel del

Vad vill du veta om dom? Jag har en CRT-projje :)

En tusing är hur som helst inga pengar över huvud taget i sammanhanget, så det kan helt klart va värt en chansning.

:näsblod
mb skrev:
Då bör du ha SD187-rör i den. Jag har 07MS... inget jätteskillnad ]

Tjena!

Jag vill väl veta lite basics! Vad e det för ingångar som gäller för lite äldre CRT? Exakt hur mycket pill e det att kalibrera in projjen i ett rum? Antar att det är "zoom", skärpa, färgbalanser?, eller vad e det som gäller?? Om vi säger så här, tänk "for dummies", så blir det nog bra!

Tre saker bör du kolla innan köp: inbränningar, sk "fungus" (som i själva verket är en kemisk utfällning i kylvätskan längst fram på tuberna, mellan bildröret och linserna) samt ifall det ges fokus på fosforytan. Detta gör du enklast genom att skruva bort linspaketen. Vad inbränningar är förstår du direkt då du ser det, när du kikar rakt mot fosforytan då projjen är avstängd. Blå röret brukar alltid ha missfärgningar, men lite är ok. För att kolla fokus får du slå på projjen och kika direkt mot fosforytan med t.ex. en film igång. Tänk på att den utstrålar gammastrålning i riktning rakt fram, så kika inte för länge. Om rören har "fungus" så är det fullt av bubblor och skit mellan glasen framför fosforn.

luka skrev:
Vad e det för ingångar som gäller för lite äldre CRT? Exakt hur mycket pill e det att kalibrera in projjen i ett rum? Antar att det är "zoom", skärpa, färgbalanser?, eller vad e det som gäller?? Om vi säger så här, tänk "for dummies", så blir det nog bra!
Du börjar med att ta fram betongborr och baxa dit fästena i taket. Sen ber du en granne om hjälp med att lyfta upp den. En crt brukar väga runt 50 kg. Expander i storlek M5-M8 bör funka för fästet. Avståndet är inte noga på pricken, men jag har tabeller för de rören tror jag om du ska göra allt superkorrekt. Runt 3 meter från väggen så får du drygt 80"-90" eller så. Nästa steg är centrering av tuberna. Den gröna är centrerad från början, så att säga, så det gäller bara att vrida de andra så blir kalibrerade med gröna. Då öppnar du huven, lossar på bildrören och vrider dom i sidled tills testbilden är centrerad (Om du inte kommer helt rätt så går det att justera med digitala inställningar i efterhand, men det kan bli en rand i kanten på bilden eftersom inbränningsslitaget inte kommer att ligga exakt i fas. Dessutom kan konvergensen bli klurigare). Sen är det manuell fokus som gäller. Du lättar på två vingmuttrar per rör och justerar "fokus a" och "fokus b" i nämnd ordning tills en viss testbild ger bäst fokus (från början har du båda i mittläget). Sen är det några digitala inställningar. Du ska justera bilden så att den passar din duk; brukar inte va så svårt.

Då är det bara konvergensen kvar av de manuella inställningarna. Den görs på en konvergenspanel innanför huven bestående av ett 50-tal rattar, som vrider och vänder bilden på alla tänkbara sätt. Tanken är att bilden ska bli perfekt symmetrisk och att de tre tuberna ska va perfekt kalibrerade. Finns en viss ordning man ska göra de här justeringarna på om man ska göra det enligt konstens regler. Jag skulle kanske kunna scanna in nån instruktion och skicka.

Färgbalansen är förhoppningsvis ok från början. Om inte så har du problem. Då måste du in bland högspänningen och ratta på några manuella historier (sägs vara livsfarligt). De färginställningarna som kan skötas manuellt bör i princip stå i neutralläge. Ha inte ljusstyrka eller fokus onödigt högt! Livstiden på röret förkortas avsevärt då. Se till att mörklägga ordentligt istället, så behöver man inte höja upp. Hmm.. vad är det mer. Kan finnas massvis av skumma extrafunktioner beroende på modell, men tumregeln är att ha allting avstängt eller i neutralläge om du inte vet vad det är.

Även gamla slitna crt-projjar ger en färgdynamik, djupkänsla och svärta i bilden som konkurrerar starkt med nya moderna lcd/dlp för stora pengasummor :)

Last edited:
Mr R skrev:
Nja, det stämmer inte riktigt men i praktiken blir det så. Det är nästan undantagslöst blå röret som kastar in handduken först och sen det gröna, sist det röda. Har något att göra med att det är mer energi i korta våglängder. Eftersom alla vill ha blå rör så kan man i princip få med röda på köpet, om man letar på begagnatmarknaden. Dock är det svinigt dyrt.

Att tuberna inte är jämnt slitna har inte så jättestor betydelse. Finns det ett slitage så är det nästan per automatik ojämnt.
Mr R skrev:
Många har onödigt stor respekt för crt. Som nybörjare får man kanske inte till den ultimata bilden på direkten, men nog en som duger gott :)

Dlp har utvecklats enormt sista tiden, men jag skulle vilja påstå att man fortfarande inte får samma djup i bilden för under 30 papp, som en gammal bra funktionsduglig crt ger.

mb skrev:
Du börjar med att ta fram betongborr och baxa dit fästena i starkt med nya moderna lcd/dlp för stora pengasummor :)

HEj igen!

Du får gärna scanna in allt du kan få tag på! Du kan ju skicka på mail så blir det lite lättare kanske...? Det mittersta röret i denna crt ska visst vara lite "defekt". Det är en luftbubbla på mittersta rörets vätskekylplatta?? Vad e det? Ska visst ge lite kantoskärpa, det är därför han säljer den så billigt! Han har haft den ute på annons ett tag, men den finns kvar än. Så man kanske ska ge ett skambud...

luka skrev:
HEj igen!

Du får gärna scanna in allt du kan få tag på! Du kan ju skicka på mail så blir det lite lättare kanske...? Det mittersta röret i denna crt ska visst vara lite "defekt". Det är en luftbubbla på mittersta rörets vätskekylplatta?? Vad e det? Ska visst ge lite kantoskärpa, det är därför han säljer den så billigt! Han har haft den ute på annons ett tag, men den finns kvar än. Så man kanske ska ge ett skambud...
Det är troligtvis inte alls en luftbubbla, utan fungus. Kostar några tusen att laga, bara att skicka iväg projjen till stockholm. Går att fixa själv också, men jag kan garantera att det finns lättare saker att ge sig på som nybörjare.

Om det är så att det bara är en luftbubbla, så är det lätt fixat. Bara att köpa hem ny vätska och fylla på med spruta. Gå till apoteket och säg att du vill ha deras största :näsblod. Har hört att det funkade för en annan kille när han visade vad han skulle ha den till.

Red: mudder här på forumet är en hejare på att fixa fungus

Last edited:
Ta kort direkt mot fosforytan (med linserna bortskruvade alltså) på alla tre tuber när både projjen är på- och avslagen. Lägg sen upp dom här, på dvdforum eller maila till mig, ska nog jag eller nån annan kunna säga vad det är för fel och om det är värt att slå till på den.

Om du vill ha hjälp och lite till så går du in på prisjakt.nu(gamla minhembio som en av SH-medlemmarna startade).
Det är ju ingen grymming crt, men en tusing är den helt klart värd.
Den högsta signalen den klarar att ta emot skall vara 480i(NTSC interlaced), men troligtvis så klarar den helt vanlig PAL också. Vet inte vilka ingångar den har men troligtvis har den S-video och det ger ju alla dvd-spelare ut så då är det "bara" att tuta och köra :) .
Det är en analog maskin och inställningarna görs via potentiometrar istället för fjärren. Alla crt-projjar har INTE en vätska mellan röret och linsen, så den "luftbubblan" kan vara nått helt annat.
Ang slitage: Det är bättre att ha ett jämt slitage på röret än en ojämn. En ojämn eller en inbrännd bild kommer att synas som en "skugga" på alla filmer du kommer att kika på..Ganska tråkigt.
Go for it, en tusing e ju inte några pengar. När du har den hemma och håller på att bryta ihop pga inte fattar hur du skall göra nått övht. DÅ går du in på prisjakt, så hjälper vi dig :) .
Nu skall jag återgå till läsandet på, här är jag ju en läsare igentligen ingen postare :D

mrhuhta skrev:
Om du vill ha hjälp och lite till så går du in på prisjakt.nuläsandet på, här är jag ju en läsare igentligen ingen postare :D

Alla som har svar är postare!! :tungan

Det är vätska på denna modell... Men eftersom den e så billig känns det som att man kan köpa den och försöka få igång den ordentligt, eller slänga den i ån när det inte funkar! :huvet

Ska nog säga att han får sälja den till mig, vore kul om man kunde få igång den!

SD187:orna har vätska ja.

Men är det inte komponentingång också på 722:an?

Ang slitaget så är det klart det är bättre om det är jämt, men eftersom blå röret slits så mkt snabbare så har man ju nästan aldrig jämnt slitage. Om man vill se hur slitaget påverkar bilden, så kan man justera blå röret manuellt så att det är ocentrerat och sen kompensera för detta så gott det går med hjälp av konvergensen och digitala inställningarna. Som jag skrev tidigare så kan man få en rand i kanten med slitna rör som inte är centrerade. Gör man detta med rejält och med flit så kan man tex se hur det oslitna partiet ser ut jämfört med det slitna. Skillnaderna syns bäst vid helvit bild, ljus bild eller vilken färg som helst med mycket blått i.

Köp en helt ny DLP av mig, 9000:- har sett det finns begagnade för 20.000:-. Kostade över 80.000:- när dom kom och såldes på HiFi klubben. Dom (jag har flera :D ) står sig bra även mot dagens nya. De mesta finesser finns. :tummenupp

SMoto skrev:
Köp en helt ny DLP av mig, 9000:- har sett det finns begagnade för 20.000:-. Kostade över 80.000:- när dom kom och såldes på HiFi klubben. Dom (jag har flera :D ) står sig bra även mot dagens nya. De mesta finesser finns. :tummenupp
Äsch, kom inte här och försök omvända oss som har den rena läran :7peta :hihi

Försvinn ur min åsikt! ;)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul