Söker info angående risker o regler.....

R1-benji

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2005
Hoj
yamaha R1 09
hej gott folk... det e så att jag ska vara borta utomlands i 2 månader o har inget ställe o förvara hojen o nu kommit på att ha den på min arbetsplats....

1.Gäller fotfarande garageförsäkringen om man har den i ett låst utrymme?(om det inte e ett garage alltså)
2.vad gäller regler angående tömma bensinen osv?
3.om man tömmer tanken,ska man då ha tanklocket öppet så det inte bildas gasånga?
(jag har sökt trådar men inte hittat det jag söker)

hoppas på många svar...tack i förhand .synd att man missar stor del av sommaren....ta det försiktigt därute!

Kolla dina försäkringspapper eller ring ditt F-bolag.

Vad gäller uppställningen (punkt 2 & 3) är det bara att kolla alla trådar rörande vinteruppställning.

Om det inte är ett garage du ska ha mc'n i och det utrymmet inte är ditt, så kan det vara så att det inte får lagras bensin där. Detta kollar du med de som äger utrymmet och deras försäkring. Alternativt tömmer du tanken ändå för att vara på säkra sidan.

Orca69 skrev:
2109360 Om det inte är ett garage du ska ha mc'n i och det utrymmet inte är ditt, så kan det vara så att det inte får lagras bensin där. Detta kollar du med de som äger utrymmet och deras försäkring. Alternativt tömmer du tanken ändå för att vara på säkra sidan.
...eller tar bort tanken, och förvarar den separat i nåns garage, eller liknande (tar ju ingen plats).
Då har man även försvårat hojstöld något.

War-psycho skrev:
2109364 ...eller tar bort tanken, och förvarar den separat i nåns garage, eller liknande (tar ju ingen plats).
Då har man även försvårat hojstöld något.

måste man ta bort tanken? räcker det inte me att tömma den? stöld o sånt e jag på den säkra sidan me så det behöver jag inte tänka på......lokalen e mitt...alltså bostadsrättslokal.

R1-benji skrev:
2109368 måste man ta bort tanken? räcker det inte me att tömma den? stöld o sånt e jag på den säkra sidan me så det behöver jag inte tänka på......lokalen e mitt...alltså bostadsrättslokal.
En tom soppatank är ofta farligare än en full, eftersom det är ångorna som är farliga.

Men mitt förslag var mest för att underlätta.

Sen om det är din lokal eller ej, så finns det alltid brandsäkerhetsföreskrifter att följa i bostadshus.

War-psycho skrev:
2109371 En tom soppatank är ofta farligare än en full, eftersom det är ångorna som är farliga.

Men mitt förslag var mest för att underlätta.

Sen om det är din lokal eller ej, så finns det alltid brandsäkerhetsföreskrifter att följa i bostadshus.
tack :)

R1-benji skrev:
2109340 hej gott folk... det e så att jag ska vara borta utomlands i 2 månader o har inget ställe o förvara hojen o nu kommit på att ha den på min arbetsplats....

1.Gäller fotfarande garageförsäkringen om man har den i ett låst utrymme?(om det inte e ett garage alltså)
2.vad gäller regler angående tömma bensinen osv?
3.om man tömmer tanken,ska man då ha tanklocket öppet så det inte bildas gasånga?
(jag har sökt trådar men inte hittat det jag söker)

hoppas på många svar...tack i förhand .synd att man missar stor del av sommaren....ta det försiktigt därute!

Hos 2 av de försäkringsbolag jag pratat med så innebär följande:

Förvarar du hojen på icke hemadressens garage så tillkommer en s.k. straffavgift vid stöld eller brand. 5000kr extra hos hmm Folksam.

Jag funderar på att parkera min blivande hoj på jobbet som är inhängnat område med securitas-bevakning, tyvärr anser inte Folksam detta som godkänd garageförvaring på hemadress och därför tillkommer då den s.k. straff eller tilläggs-avgiften vid ovannämda händelser.

Edit: Jag har nog fel angående fråga 1. Så här står det i mailet jag fick från Folksam:

- Nattetid ska motorcykeln förvaras på hemortsadressen i låst utrymme till
exempel garage, källare eller förråd.

Sålänge du har hojen låst där du bor så är det ok...men hör med dom i alla fall. Detta gäller deras året runt försäkring. Väljer du deras basförsäkring så har det ingen betydelse vart du parkerar hojen, går bra utomhus också (dock inget man bör göra).

Last edited:
invisible skrev:
2109394 Hos 2 av de försäkringsbolag jag pratat med så innebär följande:

Förvarar du hojen på icke hemadressens garage så tillkommer en s.k. straffavgift vid stöld eller brand. 5000kr extra hos hmm Folksam.

Jag funderar på att parkera min blivande hoj på jobbet som är inhängnat område med securitas-bevakning, tyvärr anser inte Folksam detta som godkänd garageförvaring på hemadress och därför tillkommer då den s.k. straff eller tilläggs-avgiften vid ovannämda händelser.

Edit: Jag har nog fel angående fråga 1. Så här står det i mailet jag fick från Folksam:

- Nattetid ska motorcykeln förvaras på hemortsadressen i låst utrymme till
exempel garage, källare eller förråd.

Sålänge du har hojen låst där du bor så är det ok...men hör med dom i alla fall. Detta gäller deras året runt försäkring. Väljer du deras basförsäkring så har det ingen betydelse vart du parkerar hojen, går bra utomhus också (dock inget man bör göra).

bra info ..tackar

Nyheter
Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...