Söker hjälp i gbg :)

Är detta alltså nivån på de som tar körkort nu? :va

Kan visserligen inte svara för torrt underlag men jag råkade låsa mitt bakhjul lite snabbt vid bromstestet med vått underlag. jag rullade förbi och frågade examinatorn om jag misslyckades med bromsningen då jag låste bakhjulet, varpå hans svar var "nej verkligen inte, jag kollar på tekniken och du sköter dig och såg väldigt bra ut med tanke på underlagt".
 
Hej!

Ska bara göra ett kort inhopp här och kanske stävja några missförstånd..

Till newsstick00; Nej, sporthojar bedöms inte på något sätt annorlunda än sk. lättkörda hojar vid körprov (eller samma envisa dumheter som tex att privatister skulle bedömas annorlunda) Fick du synpunkter under manöverdelen och dessutom inte fick göra omtag gjordes helt enkelt bedömningen att du inte kunde köra motorcykeln på ett säkert sätt. Det finns inget som säger att inspektören måste medge omtag.

Gällande pratet om ABS-bromsar så gäller ju principen att bromsningen ska vara "hård, kontrollerad och effektiv" sen om då motorcykeln har ABS eller inte borde vara helt orelevant. Och helt ärligt är det som så att om bromsningen uppfyller dessa krav så är inspektören nöjd. Sen är det ju självklart ett dilemma om man inte har förmåga att bromsa sin egna mc i verkliga trafiksituationer.

Ibland slås jag av nivån i vissa av diskussionerna i dessa och liknande forum. Som att inspektörerna på något sätt skulle underkänna för att det är kul. Antingen kan man eller så kan man inte. Sen är det en mänsklig egenskap att bli stressad vilket tyvärr kan stjälpa en del, och då får man helt enkelt öva mer så man vet att man fixar det. Fixar du det inte ens på en bana, vad säger då att det skulle gå bättre i en panikartad trafiksituation.
 
Last edited:
Som du sa...både ja och nej.. En utpräglad sporthoj har ofta en sittställning och styrutslag som gör att det krävs mer av föraren för att exempelvis fixa en lågfartsbana än ex. Bmw f800gs el liknande motorcykel. Det är ju likadant med Goldwings eller en långgafflad chopper. Självklart är det tillåtet att köra upp på en sådan motorcykeltyp också. Fyller fordonet de av transportstyrelsen fastställda kraven får du köra upp på vilken MC du än vill komma med.. Men sen finns det ju självkart enklare och svårare motorcykeltyper att framföra.

Men NEJ, själva bedömningen är inte på något sätt annorlunda vilken hoj du än kommer med. Det händer allt som oftast att folk som övat kommer och visar hur banan ska köras på en sporthoj också. Sen händer det tyvärr lika ofta att kunder kommer helt oförberedda och inte ens vet hur banan ska köras och än mindre övat på densamma.

Det är ju inte så att du är begränsad att köra den motorcykeltyp som du använder vid körprovet.

Med vänlig hälsning: Daniel Eklund, Trafikinspektör i Göteborg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top