Söker framdäck för en Kawa ER6-n 2008.

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tjabba!

Fick veta på besiktningen att jag snart bör byta framdäck och då tänkte jag göra det. Vill ha ha lite råd o tips. Dimensionerna jag söker är 120/70ZR17M/C(58W) (saxat ur servicehandboken). Och jag kör ju i princip uteslutande på asfalt om den infon hjälper.


/David
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Däck är ungefär som olja, finns nog inte något "rätt" svar. Jag tror jag hade Pilot Road 4 på min ER6a och jag har det på min VFR just nu och har inte haft några direkta problem med någon av dem, ett litet bakhjulssläpp på VFRen, men jag minns faktiskt inte om det var innan eller efter jag bytte däck så det kan ha varit gammalt.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Tjabba!

Fick veta på besiktningen att jag snart bör byta framdäck och då tänkte jag göra det. Vill ha ha lite råd o tips. Dimensionerna jag söker är 120/70ZR17M/C(58W) (saxat ur servicehandboken). Och jag kör ju i princip uteslutande på asfalt om den infon hjälper.


/David
Helt enig med RN:
Däck är religion i dessa kretsar, du riskerar att få väldigt många och varierande svar... :)

Tänker du beställa däck på nätet och kränga själv, då kan det här vara två alternativ:
-Kör du "normalt, alltså lite söndagstouring upp till 250 mil om året? ->Michlin Pilot Road 2
-Kör du alltid, kanske långt även när det regnar? ->Michelin Pilot Road 4

Tänker du knalla in till den lokala gummigubben med hjulet under armen?
Fråga vad dom rekommenderar (läs: råkar ha hemma för dagen)

Tänker du lämna in hojen på den lokala motorcykelverkstaden?
Lämna in hojen, bekymra dig inte, dom har koll.

Gräv inte ner dig för långt i gummi-träsket.
Risken är att du inte kommer ut förrän nästa säsong, det är en djungel... :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lokala gummigubben kan överaska. Löst hjul. Jag fick deras däck (tillverkat året före) pålagt för mindre än vad enkom ett tysk-däck-online skulle kostat.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tror du kommer få många olika svar på rekommendationer, för det finns gott om helt okej däck till ungefär samma peng. Köper du ett sporttouringdäck från någon av de stora tillverkarna är det nog svårt att göra bort sig. Grottar du ner dig ordentligt kan du väga av lite kring hållbarhet, torrgrepp, våtgrepp, hur däcket svänger och svarar när det pressas. Eller så väljer du något som har snyggt mönster ;)

Jag har varit nöjd med Pirelli Angel GT, både modell 1 och 2. Monterat sådana på alla mina hojar, även min er6.

Fick en del goda svar i min gamla tråd när jag skulle skaffa däck till ER6an. Nu har nog de flesta tillverkare tryckt ut däck med ett modellnummer högre, men annars är sig saker ganska likt.

När jag skulle hitta ett sporttouringdäck till s1000rr tyckte flertalet att M7RR var vettigt.

Jag har alltid fått goda svar när jag frågat hojdäck.se kring rekommendationer.
 
Last edited:

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
OJOJ, sicken respons!! Tack allihopa!

Jag kör kanske max 500 mil om året. Regnar det tar jag gärna SAAB Aeron. Kikade just på mitt gamla däck fram som är ett Pilot road, vilken version vet jag inte. Bak sitter det Pilot road 4 som byttes för mindre än 3 år sen.

Tror nog att jag satsar på Michelin igen.

Tänkte faktiskt ge mej på o kränga själv. Det verkar inte vara någon raketforskning direkt och jag är typen som gillar o dona själv.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Kör på pilot road 4 då. Det skulle jag gjort iaf. Om inte annat för magkänslan att ha samma lika fram och bak.

Har kört det på mina två senaste hojar på bana och gata, regn och solsken. För mig passar de väldans bra.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
OJOJ, sicken respons!! Tack allihopa!

Jag kör kanske max 500 mil om året. Regnar det tar jag gärna SAAB Aeron. Kikade just på mitt gamla däck fram som är ett Pilot road, vilken version vet jag inte. Bak sitter det Pilot road 4 som byttes för mindre än 3 år sen.

Tror nog att jag satsar på Michelin igen.

Tänkte faktiskt ge mej på o kränga själv. Det verkar inte vara någon raketforskning direkt och jag är typen som gillar o dona själv.

Nej, det är inte svårt. Och det finns verktyg att köpa för det lite överallt.
En tumregel med att kränga däck är om du behöver använda massa styrka så gör du fel. Har du nån i närheten som vet hur man gör som kan visa kommer det underlätta en hel del.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Har krängt på däck på bil för hand när däckmaskinen pajade på ett ställe. Det gick bra och jag är väl "intittad" på Youtube. (Finns en snubbe där som kör en metod med buntband/stripes som verkar intressant.)

En sak jag undrar över är ventilen. Är det samma på bil o mc? Kan jag exempelvis gå in på Mekonomen o köpa dom där.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Har krängt på däck på bil för hand när däckmaskinen pajade på ett ställe. Det gick bra och jag är väl "intittad" på Youtube. (Finns en snubbe där som kör en metod med buntband/stripes som verkar intressant.)

En sak jag undrar över är ventilen. Är det samma på bil o mc? Kan jag exempelvis gå in på Mekonomen o köpa dom där.
Ja, oftast samma typ. Det är iallafall min erfarenhet.

Komplettering:
Det där med buntband har jag aldrig behövt använda mig av. Vet inte riktigt vad det ska bidra med.
Michelin brukar vara lätt-krängda, iallafall de senaste ~10 st Pilot road jag krängt genom åren.
3 st hyfsade däckjärn, smörj med vatten/diskmedel-blandning och som det sagts tidigare:
Behöver du ta i för kung och fosterland, STANNA UPP och kolla vad du kan göra annorlunda!
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har krängt på däck på bil för hand när däckmaskinen pajade på ett ställe. Det gick bra och jag är väl "intittad" på Youtube. (Finns en snubbe där som kör en metod med buntband/stripes som verkar intressant.)

En sak jag undrar över är ventilen. Är det samma på bil o mc? Kan jag exempelvis gå in på Mekonomen o köpa dom där.

Jaoh, samma ventiler. Men som GeTen sa, när du ändå kränger själv, sått på vinklade ventiler som skruvas fast. Fantastiskt trevligt när man ska kolla tryck och kostar inte mycket extra. Samt att om du kör fort nåinihelvitti så kommer inte ventilerna att släppa tryck. Men... På en er6 kör du inte så fort. :hihi

Det är lättare att kränga hojdäck än bildäck, så kan du kränga bildäck bör hoj inte vara något problem. Smörj, kräng, poppa och torka av. Är det inte ett ovanligt besvärligt däck gör man det rätt fort.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
A och O när man kränger däcket är att få ner motsatt sida i "brunnen", dvs mitt i fälgen. Lite smörj på så ska det nästan gå att trycka på för hand.. Kanske inte riktigt, men nästan. Biltema har en burk däcksmörj som du kan låta ditt barnbarns barn ärva, och kostar en spottstyver.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Buntbandmetoden börjar med att lägga ut däcket i Californiasolen om jag minns rätt. Här hemma snurra däcket i knäet och värm på med varrnluftpistol på insidan. När det inte går att hålla i däcket med bara händer längre, på med handskarna och tryck ihop fälgkanterna på däcket nånstans på däcket och dra ihop fäljkanterna med buntband. Gör samma mitt emot och fortsätt till däcket är ihopdraget på 6 eller 8 ställen jämt fördelat. Sedan är det i stort bara lägga på däcket på fälgen.
Man slipper ju problemet med hålla däcket mot mitten av fälgen för det är redan ihoptryckt.
Lite däcksmörja på fälg och däck och däcket bara gliiiider på plats. Utan däckjärn.
Sedan är det bara att kapa buntbanden och dra ut dom.
Nackdel: Däcket är inte längre perfekt runt så det kan ta lite tid innan det är runt, tätar och går att poppa.

Värme gör nytta även utan buntband. Ena sidan brukar inte vara nåt problem få på fälgen. Problem för mig är när nästa sida ska på. Det är så d-a jobbigt tryck ner däcket med knäna på ena sidan och en ihoprullad handduk mellan däck och fälgkant mellan knäna för hålla däcket mot mitten av fälgen när sista biten ska över fälgkanten med kallt däck. Mycket lättare med varmt däck.....

Vad det gäller 90 graders ventiler instämmer jag. Rikta dom mot hjulets högra sida.
För höger sida är lättast komma åt när hojen står på sidostödet.
Köpte mina hos Safety Seal 31380-1
https://safetyseal.se/sv/ventiler/mc-ventiler.html
 
Last edited:
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top