Söker fakta kring olyckan m Hondan som parkerade inne i en bil

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jag är som sagt på jakt efter fakta om olyckan, där en Honda slutade inne i en bil, och 3(?) personer omkom. Den var med pånågon hojmässa för några år sen, och jag såg bilderna för inte så länge sen, men hittar inte information om själva olyckan.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Vill minnas att olyckan skedde utanför flisbergs affär vid Bro, precis brevid E18.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har för mig att det stått om olyckan i fråga vid ett par tillfällen när mc-olyckor diskuterats under årens lopp. Kanske inte helt enkelt att hitta trådarna så här i efterhand. Har ett svagt minne att någon känt mc-föraren i fråga här på forumet, men det kanske inte stämmer.

Såg att det fanns en länk till Aftonbladet om olyckan i fråga i inlägget ovan.
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
"En förare till en bil som befann sig i närheten av olyckan överlevde, men chockades svårt."

Eh.. föraren till en bil som var i närheten överlevde, no shit?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
AB-länken var bra, tackar.

Orsaken till min fråga, är att jag fått kedje-mail från tyska bekanta, där det sprids vad jag tror, rena lögner om olyckan. Jag är därför intresserad av fakta om hur det gick till. Typ hastighet, korsningens utseende, bromsspår, etc.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
AB-länken var bra, tackar.

Orsaken till min fråga, är att jag fått kedje-mail från tyska bekanta, där det sprids vad jag tror, rena lögner om olyckan. Jag är därför intresserad av fakta om hur det gick till. Typ hastighet, korsningens utseende, bromsspår, etc.

Om jag minns rätt så körde bilen in mot Fliesbergs, mamma och tonårsdotter. Hojen kommer farande från Bro i bra fart (det är en fin raksträcka), bromsspår var det nog inga alls. MC-förarens polare som körde efter blev sig aldrig lik efteråt. Men iom att bil&mc var utställda på diverse mässor så bör ju all info finnas hyffsat tillgänglig.

Reservation för ev minnesluckor och hörsägen, det var ju ett par år sen.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Finns väl en liknande olycka där ett pensionärspar körde bilen och det visade sig sen att de körde mot rött... eller?

Även den på E18...
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag är fortf. lika förvånad att föraren inte flög över bilen.. känns som det "naturliga" om man mosar in i nånting.. att man flyger all världens väg, inte rakt fram, in i bilen.. så höga är de ju inte..

Känns som att det måste ha gått in i helvete fort och att han satt väldigt ihopkrupen.

Hursom, tragisk olycka.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Inlägg 166 i den här tråden visar bilderna på objektet som brukar ställas ut som varnande exempel på mc mässor.

Var väl ett pensionärspar som körde bilen?
 

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Storstan
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
Inlägg 166 i den här tråden visar bilderna på objektet som brukar ställas ut som varnande exempel på mc mässor.

Var väl ett pensionärspar som körde bilen?

Vilken tråd?

Står att det var ett äldre par i bildtexten på AB-länken.
 

freddanw

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
söderhamn
Hoj
Street triple R -2011 --- Aprilia Sxv 550 -2007
enligt uppgift så är det 70 sträcka och mc´n ladda i 200km/h :/
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Jag är fortf. lika förvånad att föraren inte flög över bilen.. känns som det "naturliga" om man mosar in i nånting.. att man flyger all världens väg, inte rakt fram, in i bilen.. så höga är de ju inte..

Känns som att det måste ha gått in i helvete fort och att han satt väldigt ihopkrupen.

Hursom, tragisk olycka.

Allt beror på farten.... går det fort nog slår MC och Förare in som en projektil och far inte över, t.o.m en fågel blir en projektil bara farten är hög nog...

carhit_1.jpg
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Allt beror på farten.... går det fort nog slår MC och Förare in som en projektil och far inte över, t.o.m en fågel blir en projektil bara farten är hög nog...

carhit_1.jpg

Tom en fågel?

Fågeln flög väl i den höjden så är väl inget konstigt? :va

Däremot brukar en mcförare vara högre upp än taket på en bil, därför blir det konstigt i den här olyckan.

Edit:
Om han inte i panik böjt sig bakåt förstås? :va
 

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Stuntholm
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
Mc-förarens uppskattade hastighet 150 - 200 kim/tim.

Utdrag ur polisrapporten:
Det är en varm, solig svensk sommardag på en rak och bred landsväg
med 70 km/tim.

”Motorcykel i mycket hög hastighet kör in i sidan på vänstersvängande personbil.
På grund av motorcykelns höga hastighet när den träffar bilen, lyfts den ca 1 meter upp i luften,
snurrar ett halvt varv och slår ner på taket flera meter ifrån kollisionspunkten.

Mc-föraren, som fortfarande satt kvar på motorcykeln inne i bilen, samt de båda personerna i bilen
avled omedelbart.”
 

Bifogat

  • bil_mc_krock - Kopia.jpg
    bil_mc_krock - Kopia.jpg
    224.1 KB · Visningar: 913

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Däremot brukar en mcförare vara högre upp än taket på en bil, därför blir det konstigt i den här olyckan.

Inte i de högfartsolyckor jag har sett, ingen kan väl sitta spikrak i 200-300 km/h utan böjer sig fram/ned och träffen blir lägre. (Nu gick det kanske långsammare här)

I vilket fall som helst är bara en liten del av kroppen ovanför bilens taklinje, bäcken och ben är ju under taklinjen då kommer ju föraren att "delas".

En olycka jag såg för ett tag sedan tog MC förarens ansiket rakt taklinjen vid smällen precis i ögonhöjd.
 
Last edited:
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top