Söker en motard för ca 30k. Vilken ska jag ha?

Rock-Star

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 640sm -03
Hej.

Nu är det så att jag är ute efter en Supermotard.
Det är min första och jag vill ha en för runt 30k kr.

Jag har kollat runt lite själv sökt info båder här å på google.


Dom modeller jag kommit fram till är
KTM Duke
Honda XR 600R
Yamaha tt600
KTM 640 Lc4
Honda CR500 (om jag kan hitta en gat reggad)

Jag kan inte så mycket om dom olika.
Jag vill ha en som är slitstark och rolig att köra.
Det ska vara en "bus" hojj.. och ta mig till å från jobbet. som är 10min motor väg. så det gör inte så mycket om det skakar å vibrerar lite. :D


här är nåra jag hittat. Hur värkar dom? är jag helt ute å cycklar?
http://www.blocket.se/vi/11368852.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/11395937.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/11291118.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/11330274.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/11259583.htm?ca=11_s
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=1178#

lite fördyra nästan.
http://www.blocket.se/vi/11388689.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/11386341.htm?ca=11_s


vad tycker ni?
 
Hej.

Nu är det så att jag är ute efter en Supermotard.
Det är min första och jag vill ha en för runt 30k kr.

Jag har kollat runt lite själv sökt info båder här å på google.


Dom modeller jag kommit fram till är
KTM Duke
Honda XR 600R
Yamaha tt600
KTM 640 Lc4
Honda CR500 (om jag kan hitta en gat reggad)

Jag kan inte så mycket om dom olika.
Jag vill ha en som är slitstark och rolig att köra.
Det ska vara en "bus" hojj.. och ta mig till å från jobbet. som är 10min motor väg. så det gör inte så mycket om det skakar å vibrerar lite. :D


här är nåra jag hittat. Hur värkar dom? är jag helt ute å cycklar?
http://www.blocket.se/vi/11368852.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/11395937.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/11291118.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/11330274.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/11259583.htm?ca=11_s
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=1178#

lite fördyra nästan.
http://www.blocket.se/vi/11388689.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/11386341.htm?ca=11_s


vad tycker ni?

Ska du ha en "bus" hoj, tycker jag att du ska välja en lättare hoj än vad du har tittat på.
Kolla dessa annonser, det går säkert pruta nån krona...

http://www.blocket.se/vi/11446771.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/11338810.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/11457963.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/11398762.htm?ca=11_s
 
Gatreggad CR kan du glömma

TT o XT är lite väl tunga för det du vill använda dem till.

Dukens fälgar är inte riktigt gjorda för riktigt bus, och har en ovana att spricka.

Prioriterar du stryktålighet så sikta på en XR, annars hade jag köpt en LC4.
 
Gatreggad CR kan du glömma

TT o XT är lite väl tunga för det du vill använda dem till.

Dukens fälgar är inte riktigt gjorda för riktigt bus, och har en ovana att spricka.

Prioriterar du stryktålighet så sikta på en XR, annars hade jag köpt en LC4.

Nja kan ska väl inte hoppa ifrån trappa på 20m så fälgarna duger gott till lättare bus för annars skulle väl var enda sporthoj få spruckna fälgar pga alla bakhjulåkningar. Om allt är i sin ordning så varför inte satsa på en Duke 2!

Här har du en CCM med dubbla uppsättningar hjul!
http://www.blocket.se/vi/11389692.htm?ca=11_s
 
Last edited:
Nja kan ska väl inte hoppa ifrån trappa på 20m så fälgarna duger gott till lättare bus för annars skulle väl var enda sporthoj få spruckna fälgar pga alla bakhjulåkningar. Om allt är i sin ordning så varför inte satsa på en Duke 2!

Här har du en CCM med dubbla uppsättningar hjul!
http://www.blocket.se/vi/11389692.htm?ca=11_s


den va sjysst.
men vad är det för märke???
har inte hört talas om det förut.

kanske kommer jag bara få mecka med den hela tiden. som jag har hört att man får göra med husaberg som jag såg tidigare i den här tråden. men det kanske inte stämmer??

vill ha en som man inte behöver skruva på allt för mycket.



WOW.. den där såg rolig ut.. men jag tror inte den är gat reggad?
 
Last edited:
den va sjysst.
men vad är det för märke???
har inte hört talas om det förut.

kanske kommer jag bara få mecka med den hela tiden. som jag har hört att man får göra med husaberg som jag såg tidigare i den här tråden. men det kanske inte stämmer??

vill ha en som man inte behöver skruva på allt för mycket.


Samma motor som Suzuki om det var från -03 annars Rotaxmotor. Men båda håller bra! Billson här på SH har tydligen ägt en sådan så har ev med honom!
Skottsäker konstruktion.

http://www.expressen.se/1.32228
 
Last edited:
Samma motor som Suzuki om det var från -03 annars Rotaxmotor. Men båda håller bra! Billson här på SH har tydligen ägt en sådan så har ev med honom!
Skottsäker konstruktion.

http://www.expressen.se/1.32228


vad är det för fel på denna då?
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=1178#


priset passar mig perfect :D
vad är det för fel på en sån hoj då??

men fårgan är ju om det är värt att åka tåg ner dit å sen köra hem den till sthlm.. känns lite långt att åka.. hur är det att åka långt på en motard. nån som prövat?
 
... kanske kommer jag bara få mecka med den hela tiden. som jag har hört att man får göra med husaberg som jag såg tidigare i den här tråden. men det kanske inte stämmer??

vill ha en som man inte behöver skruva på allt för mycket.


Du behöver ju inte skruva hela tiden :va intervallerna på servicen beror också lite på årsmodell och hur hårt du kör den ! :tummenupp

På min 02' (som ja inte kör speciellt hårt) byter jag olja vid ca 5 timmar, filter vid ca 10 och ställer ventilerna unefär när ja byter filtret (eller när den blir segstartad) :yoparty

De tycker ja inte är allt för jobbigt och jag har haft den i knappt 1 år än :tungan

Om jag minns rätt så e de väl från 04' och nyare där serviceintervallerna är lite längre !?

..hur är det att åka långt på en motard. nån som prövat?

Efter en 8-10 mil på min hoj så börjar de bli svårt att gå normalt :tummenupp
men så e min sadel rätt så hård också, och smal som attan, vet inte hur de e på Yamahan ? tycker den iallafall ser lite bredare ut än min !
 
Last edited:
VOR och CCM är lite udda märken i Sverige och det kan vara svårt att få tag på reservdelar till dem tror jag. Jag tycker XR600 låter som något för dig. Köp min med motard och offraodhjul samt dubbdäck så har du allt i ett året runt! ;)
 
Du behöver ju inte skruva hela tiden :va intervallerna på servicen beror också lite på årsmodell och hur hårt du kör den ! :tummenupp

På min 02' (som ja inte kör speciellt hårt) byter jag olja vid ca 5 timmar, filter vid ca 10 och ställer ventilerna unefär när ja byter filtret (eller när den blir segstartad) :yoparty

De tycker ja inte är allt för jobbigt och jag har haft den i knappt 1 år än :tungan

Om jag minns rätt så e de väl från 04' och nyare där serviceintervallerna är lite längre !?



Efter en 8-10 mil på min hoj så börjar de bli svårt att gå normalt :tummenupp
men så e min sadel rätt så hård också, och smal som attan, vet inte hur de e på Yamahan ? tycker den iallafall ser lite bredare ut än min !


låter mycket om man ska använda hojjen varje dag. fram å tillbaka till jobbet.
måste byta olja varannan dag typ. =(

jag vill ha en rolig hoj med lite service på. kanske inte finns inom motard?

VOR och CCM är lite udda märken i Sverige och det kan vara svårt att få tag på reservdelar till dem tror jag. Jag tycker XR600 låter som något för dig. Köp min med motard och offraodhjul samt dubbdäck så har du allt i ett året runt! ;)


har du nån bild på den? och års modell och ett litet pris kanske? :D
 
Last edited:
vad är det för fel på denna då?
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=1178#


priset passar mig perfect :D
vad är det för fel på en sån hoj då??

men fårgan är ju om det är värt att åka tåg ner dit å sen köra hem den till sthlm.. känns lite långt att åka.. hur är det att åka långt på en motard. nån som prövat?


Inge fel på den hojen men den kan bli lite grinig om den är felbestyckad och då får du kicka ihjäl dig. Annars en otrolig slitvarg som håller läääänge men kanske lite tam i effektuttaget!
 
Inge fel på den hojen men den kan bli lite grinig om den är felbestyckad och då får du kicka ihjäl dig. Annars en otrolig slitvarg som håller läääänge men kanske lite tam i effektuttaget!


Det är en rolig slitvarg som jag är ute efter.
vad jag har förstått så är det
tt600
xr600
som är gammla billiga å lite roliga slitvargar. finns det fler?
 
Suzuki DR650se och Kawasaki KLX 650 också!
 

Bifogat

  • mot3.jpg
    mot3.jpg
    96.6 KB · Visningar: 57
  • klx.jpg
    klx.jpg
    101.6 KB · Visningar: 70
sen har jag fastat för duke 2orna.
http://www.blocket.se/vi/11463596.htm?ca=11_s

det här värkar vell vara ett bra pris??
det negativa är alltså fälgarna på dukarna om jag fattat allt rätt..
att dom är lite ömtåligare?

men dom borde vell orka med lite bak hjul å fram hjul + lite trappor då å då?
eller är dom helt värdelösa?

och dom behöver man vell inte serva så himmla ofta??
dom är vell ungefär som xr och tt eller?

är duken piggare en dom?
 
sen har jag fastat för duke 2orna.
http://www.blocket.se/vi/11463596.htm?ca=11_s

det här värkar vell vara ett bra pris??
det negativa är alltså fälgarna på dukarna om jag fattat allt rätt..
att dom är lite ömtåligare?

men dom borde vell orka med lite bak hjul å fram hjul + lite trappor då å då?
eller är dom helt värdelösa?

och dom behöver man vell inte serva så himmla ofta??
dom är vell ungefär som xr och tt eller?

är duken piggare en dom?

Tror WebGringo menar rena hopp, även en ekerfälg kan förstöras men ekrar gör att hela fälgen bli elastisk men visst händer det att ekrar går av. Nä Duken behöver inte servas ofta men minst var 500mil iallafall som oljebyte. Pigg å pigg en XR kan också vara pigg!
 
Tror WebGringo menar rena hopp, även en ekerfälg kan förstöras men ekrar gör att hela fälgen bli elastisk men visst händer det att ekrar går av. Nä Duken behöver inte servas ofta men minst var 500mil iallafall som oljebyte. Pigg å pigg en XR kan också vara pigg!

men vilken av dom 3 rekomenderas?
vilka för respektive nakdelar bör man veta?

vilken som är piggast, lettast att hålla på att leka med, tyngs. mm mm

nu tror jag att det står mellan dom 3 moddellerna.
om inte det inte dyker upp nått bättre förslag på en modell som kosstar max 35 i annonsen.
 
men vilken av dom 3 rekomenderas?
vilka för respektive nakdelar bör man veta?

vilken som är piggast, lettast att hålla på att leka med, tyngs. mm mm

nu tror jag att det står mellan dom 3 moddellerna.
om inte det inte dyker upp nått bättre förslag på en modell som kosstar max 35 i annonsen.

ta en duke nu, så vi kan lägga denna tråd på hyllan :D
 
kan ju säga att jag haft en ktm640 motard (lika motor som duke2)
och en xr600 motard,, med isdäck mm

skulle alla dagar ta en xr600 före igen..
vet att den går mycket långsammare än en duke men den e faen så rolig.. att leka är nästan ett måste på en sån..
på slute med lite teknik gick de o lyfta framändan på 4an i ca 70-90.. på 3an var de inga probs alls.. detta var med bara gas o ryck o sittandes..
sen att den är lättare o smidigare en duken o billigare och och och :)

ger dig bara lite mer beslutsångest :D
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top