Jag vet inte riktigt vad du baserar dina påståenden på men de är klart felaktiga. DVI (och HDMI, det är samma typ av signal) är inte alls låsta till fasta upplösningar, och VGA och DVI skall kunna använda samma upplösningar. Däremot kan de vara låsta i uppdateringsfrekvens, men det har liten betydelse i LCD-sammanhang.
Fördelen med DVI gentemot VGA (bortsett från den uppenbara avsaknaden av digital -> analog -> digital konvertering) är att bilden synchroniseras exakt utan att behöva justera diverse inställningar som fas, position, form etc. Något som annars, vid felaktiga inställningar, kan generera flimmer och ostabil bild (speciellt när tvn ska visa rutnät, testa tex
http://www.pixelmappat.nu).
Dock kan man med justeringar få nästintill lika bra bild med VGA som DVI, men kräver lite mer jobb. Och om inte tvn har utförliga justeringsmöjligheter, får man ta hjälp av program som tex powerstrip för att matcha datorns utsignal till tvn.
Jag har testkört min 40" LCD med både DVI och VGA, men kör numera VGA pga kabellängden. Men kan ärligt säga att jag kan inte se några direkta kvalitetsskillnader. Det sköna med just DVI var att, det var bara att plugga in och sen hade du perfekt bild, medans VGA-signalen krävde lite tweakning för att få stabil bild.
Vad du snackar om att delar av skärmen skulle hamna utanför bara för att du kör DVI är ju rent nonsens... jag matchar min TVs upplösning med 1360x768 (korrekt pixelmappning skulle kräva 1366x768) och får 3 svarta pixelrader på vardera sida. Detta både med VGA och DVI. även andra upplösningar fungerar men blir då interpolerad eftersom pixlarna inte spänner över ett fast antal.
Well skrev:
2610813 Med risk för att låta som en besserwisser (eller hur det stavas) så kan jag rekommendera dig att ansluta pc'n till plasman med VGA utgången. Du får mycket bättre bild genom den trots att den är analog och HDMI & DVI är digitala. Nackdelen med HDMI (vilket jag aldrig sett på en dator) och DVI är att dom är "låsta" till vissa upplösningar i tv-apparaterna och datorn kan inte prestera dessa upplösningar exakt, man kan bara få någon i närheten.
Enda gången en DVI teoretiskt ger bättre bild från datorn är om du kör en tv-sändning eller en film, dock så brukar man inte kunna se någon skilnad. Om du däremot använder tv'n som dataskärm när du surfar på nätet, spelar eller skriver så kommer du att ha en mycket sämre bild där delar av skärmen hamnar utanför plasmans kanter (det är då ganska svårt att komma åt startmenyn och liknande).
Jag har provat detta med flera olika modeller på plasma och lcd med flera olika datorer och det är alltid samma sak. (jobbar för övrigt som säljare av datorer, plasma, lcd och övrig hemelektronik)
Själv kör jag med 40" lcd och kan medela att den har allt i anslutningsväg, min dator har DVI men jag kör ändå med VGA eftersom det fungerar mycket bättre.
Lycka till med anslutningarna!