Söker efter nån "expansionsport3-modul" till min bärbara

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har precis fått min nya bärbara och döm om min förvåning när jag såg att den inte alls hade HDMI-port på sidan vilket det stod att den skulle ha. Har jag fått för mig iaf, jag har inte hittat broschyren än med all info om den, men jag är nästan säker iaf.
Nåväl, min modell har inte detta men den har iaf en expansionsport på sidan där man kan ansluta allt möjligt roligt antar jag.
Jag måste kunna köra HDMI eller DVI ut till min plasma för bästa möjliga bild och nu letar jag efter en sådan modul till den porten så jag kan skicka ut dvi-signal.
Även komponent vore skoj...

Nån som kan hjälpa mig? Datormodellen är en HP DV9094ea om det underlättar.

Efter många elaka (från min sida) och långa samtal till Hp's support så har jag dragit en slutsats: De som jobbar i supporten är lika datorkunniga som min 3-åriga systerson. Iofs, jag tror han är snäppet bättre helt seriöst.
De vet inte ens vad en expansionsport3 med tillbehör är för något men bekräftar att det finns en sådan på datorn. Jag förklarade det som stod i manualen men ändå gick inte hissen upp! :mad:
Ingen som kan hjälpa mig? Jag har varit kontakt med HP, jag har varit in på en datorbutik där jag handlade allt material till jobbet förr (mkt kunniga) och han sa att det är bara HP själva som kan hjälpa mig.
Ska jag göra en reklamation på datorn och sedan köpa ett annat märke? Det känns som den bästa idén just nu.

Vad ska jag ha för något? Den ska vara extremt snabb, innehålla alla funktioner, MÅSTE HA HDMI eller DVI utan en jävla masas krångel!!!!!!
Det får INTE vara en HP!

Nej, jag vet vad det är för något och ett sådant har jag också och där kör jag bland annat tv-kortet. Det är rätt så stor skillnad då du använder expansionsporten till bla dockningsstation etc.

Dee_cati skrev:
2610438 Nej, jag vet vad det är för något och ett sådant har jag också och där kör jag bland annat tv-kortet. Det är rätt så stor skillnad då du använder expansionsporten till bla dockningsstation etc.

Det finns ingen adapter för anslutning på dock porten till HDMI eller DVI.

Jag gissar att det bara finns VGA-utgång på din bärbara.

Det är inte helt vanligt med laptops som har DVI (HDMI har jag inte ens hört talas om på laptops). Däremot är det en del som har DVI på en eventuell dockningsstation.

Till din modell skall följande passa tror jag:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010100124

Men den har inte DVI-D (som du vill ha) bara komponent. Och då kan du lika gärna köra VGA, för det är likvärdigt eller snäppet bättre.

Det är möjligt att det finns andra dockningstationer som passar.

Om du inte vill ha en dockningsstation får du nog nöja dig med VGA. Och om du planerar att ha längre kabel än 5m så ska du nog droppa DVI-idén helt, för risken är stor att bilden blir skräp. VGA klarar mycket längre kablar.

Med risk för att låta som en besserwisser (eller hur det stavas) så kan jag rekommendera dig att ansluta pc'n till plasman med VGA utgången. Du får mycket bättre bild genom den trots att den är analog och HDMI & DVI är digitala. Nackdelen med HDMI (vilket jag aldrig sett på en dator) och DVI är att dom är "låsta" till vissa upplösningar i tv-apparaterna och datorn kan inte prestera dessa upplösningar exakt, man kan bara få någon i närheten.
Enda gången en DVI teoretiskt ger bättre bild från datorn är om du kör en tv-sändning eller en film, dock så brukar man inte kunna se någon skilnad. Om du däremot använder tv'n som dataskärm när du surfar på nätet, spelar eller skriver så kommer du att ha en mycket sämre bild där delar av skärmen hamnar utanför plasmans kanter (det är då ganska svårt att komma åt startmenyn och liknande).
Jag har provat detta med flera olika modeller på plasma och lcd med flera olika datorer och det är alltid samma sak. (jobbar för övrigt som säljare av datorer, plasma, lcd och övrig hemelektronik)
Själv kör jag med 40" lcd och kan medela att den har allt i anslutningsväg, min dator har DVI men jag kör ändå med VGA eftersom det fungerar mycket bättre.

Lycka till med anslutningarna!

Ok, då får jag tacka för alla utförliga samt hjälpsamma svar, HP-supporten hade inte klarat av detta med sina bästa arbetare på uppgiften tippar jag på...

Jag ska pröva köra VGA men ett av problemen för mig är ju kommande receiver med HDMI-växel till projektorn, då är jag körd med VGA. DVI-> HDMI säger de fungerar korrekt och det var denna lösning jag hade tänkt mig.

Det jag stör mig på i sammanhanget är ju att det faktiskt står att den ska hantera dessa signaler (HDMI låter jag vara osagt, men det står faktiskt att denna modell finns i utförande med HDMI) och det tycker jag är jävligt dålig stil av HP.

Jag vet inte riktigt vad du baserar dina påståenden på men de är klart felaktiga. DVI (och HDMI, det är samma typ av signal) är inte alls låsta till fasta upplösningar, och VGA och DVI skall kunna använda samma upplösningar. Däremot kan de vara låsta i uppdateringsfrekvens, men det har liten betydelse i LCD-sammanhang.

Fördelen med DVI gentemot VGA (bortsett från den uppenbara avsaknaden av digital -> analog -> digital konvertering) är att bilden synchroniseras exakt utan att behöva justera diverse inställningar som fas, position, form etc. Något som annars, vid felaktiga inställningar, kan generera flimmer och ostabil bild (speciellt när tvn ska visa rutnät, testa tex http://www.pixelmappat.nu).

Dock kan man med justeringar få nästintill lika bra bild med VGA som DVI, men kräver lite mer jobb. Och om inte tvn har utförliga justeringsmöjligheter, får man ta hjälp av program som tex powerstrip för att matcha datorns utsignal till tvn.

Jag har testkört min 40" LCD med både DVI och VGA, men kör numera VGA pga kabellängden. Men kan ärligt säga att jag kan inte se några direkta kvalitetsskillnader. Det sköna med just DVI var att, det var bara att plugga in och sen hade du perfekt bild, medans VGA-signalen krävde lite tweakning för att få stabil bild.

Vad du snackar om att delar av skärmen skulle hamna utanför bara för att du kör DVI är ju rent nonsens... jag matchar min TVs upplösning med 1360x768 (korrekt pixelmappning skulle kräva 1366x768) och får 3 svarta pixelrader på vardera sida. Detta både med VGA och DVI. även andra upplösningar fungerar men blir då interpolerad eftersom pixlarna inte spänner över ett fast antal.

Well skrev:
2610813 Med risk för att låta som en besserwisser (eller hur det stavas) så kan jag rekommendera dig att ansluta pc'n till plasman med VGA utgången. Du får mycket bättre bild genom den trots att den är analog och HDMI & DVI är digitala. Nackdelen med HDMI (vilket jag aldrig sett på en dator) och DVI är att dom är "låsta" till vissa upplösningar i tv-apparaterna och datorn kan inte prestera dessa upplösningar exakt, man kan bara få någon i närheten.
Enda gången en DVI teoretiskt ger bättre bild från datorn är om du kör en tv-sändning eller en film, dock så brukar man inte kunna se någon skilnad. Om du däremot använder tv'n som dataskärm när du surfar på nätet, spelar eller skriver så kommer du att ha en mycket sämre bild där delar av skärmen hamnar utanför plasmans kanter (det är då ganska svårt att komma åt startmenyn och liknande).
Jag har provat detta med flera olika modeller på plasma och lcd med flera olika datorer och det är alltid samma sak. (jobbar för övrigt som säljare av datorer, plasma, lcd och övrig hemelektronik)
Själv kör jag med 40" lcd och kan medela att den har allt i anslutningsväg, min dator har DVI men jag kör ändå med VGA eftersom det fungerar mycket bättre.

Lycka till med anslutningarna!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...