Villee skrev:Folkrätten, Mänskliga rättigheterna - båda lika förlegade då inget av dessa behandlar konflikter mellan stat / medborgare utan enbart mellanstatliga händelser som är ytterst ovanliga idag.
För det första, att USA går in i Irak, eller för den delen Afganistan, är helt klart en handling som ligger på mellanstatlig nivå. Då borde folkrätten och mänskliga rättigheter fungera aldeles utmärkt. Eller?
För den delen, jag blir lite nyfiken på vilka delar av de mänskliga rättigheterna som blir obsoleta i konflikt mellan stat och medborgare?
Återigen FN är paralyserad av enskilda stater som motsätter sig besluten, lägger in veton med mera och därmed kan inte göra ett piss i sådana sammanhang. Samt att FN utgår från MR och folkrätt som bägge som sagt är förlegade.
Ständigt denna förlegade MR.
Föresten, dagens 10p fråga är: vilken permanent medlem i säkerhetsrådet, som även är innehavare av vetorätt, motsatte sig fortsatta inspektioner av Iraks krigsmaskineri?
Första delen i ditt påstående är jag skeptisk till. Dels för att EU och USA inte har en gemensam agenda. Inte ens EU internt har en gemensam agenda vad gäller säkerhets och utrikespolitik. Ge EU tio år till så tror jag faktiskt att vi kan ha det, men inte nu.Ja på något sätt kommer det ju att lyckas då väst (EU, USA) kommer inte tillåta att landet sjunker in i samma skit igen, men det kommer förmodligen ta mycket mer tid än väntat och på något sätt måste demokrati fungera i arabvärlden i framtiden, annars kommer det uppstå kriser långt större än de vi tidigare skådat.
Den andra delen håller jag dock med om. En demokratisering av mellanöstern är den enda framkommliga vägen. Jag är dock skeptisk till att göra det med vapen i hand och jag är likaledes skeptisk till att det kommer att ske så länge vi är beroende av oljan som finns där.
gladh
Skulle kunna tänka mig att det ligger i ditt intresse också. En gång för alla då, tycker du att det är bra att Irak är befriat eller inte? Det är en ganska enkel JA/NEJ fråga.