Söker bra ryggsäck

Har själv sonderat marknaden, blir en Kriega R15 till våren. Har även Biltemas, men upplever den som ganska stor, tung samt klumpiga midje/bröstremmar.

mapa81 skriver
o gärna nån form av spänne runt magen

efter fastnat några gånger med ryggsäcksmidjebältespännet (oknäppt) i trampcykeln, i sadeln och i pakethållaren
var min bedömning att något sådant kunde hända på motorcykel med otrevliga konsekvenser.
Så jag skar helt enkelt bort midjebältet från ryggsäcken med en vass kniv innan jag började använda ryggsäcken på hojen.

Det finns bara ett märke. Kriega.

Jag har haft både R25 och R30 och kommer aldrig skaffa en annan ryggsäck för hojåkningen. Fullständigt skitbra. Bytte från R25:an för 30-litern är helt(!) vattentät.

9262_1a.jpg

Om du vill vara lite "pimp" kör du på en Boblbee Megalopolis Aero. Kört den i två säsonger nu till och från jobbet. Funkar utmärkt och ser grym ut.
View attachment 353107
// Afterburner

Edit: Såg att den helst inte skulle kosta för mycket, vilket kanske tar bort Boblbeen. Tror den ligger runt 1.900:-

Slår ett slag för denna, Köpte den i sommars och är otroligt nöjd med den. Som längst har jag åkt 26 mil i sträck (blandad motorväg och landsväg) utan att känna av något alls och då har jag problem med mina axlar. Dock så är det relativt dyr men tycker det är vart det. Betalade 2000 för min inkl en liten väska (som sitter i böjen) och nät.

Slår ett slag för denna, Köpte den i sommars och är otroligt nöjd med den. Som längst har jag åkt 26 mil i sträck (blandad motorväg och landsväg) utan att känna av något alls och då har jag problem med mina axlar. Dock så är det relativt dyr men tycker det är vart det. Betalade 2000 för min inkl en liten väska (som sitter i böjen) och nät.

Jag har en sådan ryggsäck också. Köpte den för ett par år sedan. Kör man sporthoj med extrem sittställning och puckel på skinnstället är den ingen hit. Ryggsäcken trycker på pucken. Då är en mjuk ryggsäck att föredra. Använder en gammal sliten Peak Performance ryggsäck jag köpte för tusen år sedan om jag ska ta med något numera på mc-turer. Påminner om nuvarande Haglöfs.

Det finns bara ett märke. Kriega.

Jag har haft både R25 och R30 och kommer aldrig skaffa en annan ryggsäck för hojåkningen. Fullständigt skitbra. Bytte från R25:an för 30-litern är helt(!) vattentät.

9262_1a.jpg

Det är väl "bara" det stora facket som är vattenavstötande? Dvs dom små facken är inte det?

Någon som känner till om det finns någon butik i Stockholm som har Kriega på hylla?

Kriega är outstanding! Har provat lite olika ryggor innan jag köpte en Kriega och kommer aldrig att köpa något annat efter det. Man märker inte av den, inte ens under längre turer.

Skitnöjd med min Kriega R25. Köpte till den lilla vattentäta 10liters-väskan som man antingen kan spänna fast i den stora väskan eller spänna fast över skjutsdynan. Perfekt om man bara vill ha med sig nödvändigheter för en dagstur och slippa ha en väska över ryggpuckeln.

Nu har jag inte samma utrymmesproblem efter att ha bytt till en afrika-traktor.

Köpte en dianes på yamaha center. Ingen aning om modell. Sjukt nöjd med den iaf. Sitter som ett smäck på ryggen. :)

Jag har använt nedanstående i över två år varje dag till jobbet, använt den mycket på hoj och den borde uppfylla dina krav.

http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/ryggsackarvaskor/daypacks/unisex/tight_pro_medium_sv-se.aspx

http://www.haglofs.com/productimages/master/312002/312002912/main.png

Kostar normalt ca 900:- men finns ofta nedsatt till 499:- som när jag köpte min. Jag skulle ändå köpa den till normalpris för den ser nästan oanvänd ut trots daglig användning. Den är hyfsat regntät, har aldrig läckt för mig, men över 10 mil i störtregn kanske det behövs regnöverdrag. Men det regnöverdrag jag släpat med på långturer har jag aldrig använt...
Lagom stor, 25 liter, så det går inte att släpa med för mycket. Bröst- och midjespänning gör att den sitter som gjuten och det är nästan att den glöms bort på ryggen. Men det bästa är ändå att det inte bara är en ryggsäck för hojåkning utan går även att använda "civilt".

800kr, köpte den själv för 1550kr och den ser ut som ny då den använts lite. kolla in mina annonser så får du se hur den ser ut.

Sitter lite dekaler på och hade på ännu fler men tagit bort några och kan även ta bort de andra om du ej gillar dem, det är en bra klarlack på skalet så inget som syns eller märkt som man river bort dekalerna.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing