Söker bra Router

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Hej allesammans,

Söker en router där man kan begränsa bandbredden hos olika användare.
Förslag?

Mr K skrev:
Hej allesammans,

Söker en router där man kan begränsa bandbredden hos olika användare.
Förslag?

Låter som du behöver en packet shaper, men det kanske finns routers med inbyggd dylik funktion också. Har varit ifrån IT-biten lite för mycket under 2004 för att ha hundra koll.

abstruse skrev:
Låter som du behöver en packet shaper, men det kanske finns routers med inbyggd dylik funktion också. Har varit ifrån IT-biten lite för mycket under 2004 för att ha hundra koll.

Traffic shaper :fatta! :tungan

Hur mång användare ska du ha den till?

Annars så är mitt toppförslag att plocka ihop en egen server av en gammal dator (inte för gammal) och sedan lägga in t.ex. Astaro Secure Linux på den
www.astaro.com (gratis för hemma användare). Är nämligen välldigt säker över att jag snubblade över något som detta när jag var inne och pillade på routern som använder just astaro sl v5. Och efter denna så sätter du en lämplig switch, done! :banana

Om du ska ha en ren router från fabrik, villken prisklass hade du tänkt dig? Är rätt så säker på att rena routers med traffic shaping kostar både skjortan och brallan.

ta en gammal dator.. räcker med en P1 eller liknande.. så lägger du in clark connect. :tummenupp Jättesmidig linuxdistribution som du kan konfigurera via webbläsaren på en annan dator. inga konstigheter.

The-PatriX skrev:
Är rätt så säker på att rena routers med traffic shaping kostar både skjortan och brallan.

Minst sagt, dessutom vet jag inte som sagt om det finns routers med dylik funktion då en packet shaper normalt sett är en separat enhet vilken kopplas in mellan gateway/router och switch.

Edit: Men finns det inte i nuläget så är det väl bara en tidsfråga innan det kommer.

Föresten,

Det absolut enklaste man kan göra.

Är att sätta en windows (hellst xp) dator och efter denna en switch.

Dela anslutningen med hjälp av xp´s inbyggda funktion, låt den agera dhcp och sedan så lägger du in "Netlimiter" på den och stryper trafiken genom det.

Funkar ypperligt det programmet, utan det så hade jag inte kunnat lira cs :banana.

Men men, dock rätt långsökt att du vill ha något så simpelt.

Ska kolla imorrn huruvida astaro v5 stödjer traffikshaping.

vill helst inte ha en extra dator .... mer fläktbrum ...
Prisklass på routern kanske 1-2000kr .... helst inte dyrare ....

Mr K skrev:
vill helst inte ha en extra dator .... mer fläktbrum ...
Prisklass på routern kanske 1-2000kr .... helst inte dyrare ....

Då faller riktiga packet shapers bort helt och hållet, återstår om det finns snikrouters med inbyggd dylik funktion, jag är tveksam...

The-PatriX skrev:
Traffic shaper :fatta! :tungan

Hur mång användare ska du ha den till?

Annars så är mitt toppförslag att plocka ihop en egen server av en gammal dator (inte för gammal) och sedan lägga in t.ex. Astaro Secure Linux på den
www.astaro.com (gratis för hemma användare). Är nämligen välldigt säker över att jag snubblade över något som detta när jag var inne och pillade på routern som använder just astaro sl v5. Och efter denna så sätter du en lämplig switch, done! :banana

Om du ska ha en ren router från fabrik, villken prisklass hade du tänkt dig? Är rätt så säker på att rena routers med traffic shaping kostar både skjortan och brallan.
Kollade på www.astaro.com. Ser bra ut men jag hittade inte någonstans den funktionen jag söker. Jag kanske letade fel. Loggade in på deras demo men var kontrollerar jag bandbredden till olika användare på mitt nätverk?

Mr K skrev:
Kollade på www.astaro.com. Ser bra ut men jag hittade inte någonstans den funktionen jag söker. Jag kanske letade fel. Loggade in på deras demo men var kontrollerar jag bandbredden till olika användare på mitt nätverk?

clarkconnect har vad du söker, dock till priset av att ha en maskin stå igång förjämnan.

Jag hat/gillar D-links DFL-700.. tror den blir något dyrare men den rullar på.

(edit: oops.. den var lite mycket dyrare)

Last edited:
Last edited:
Mr K skrev:
Vad vill du ha för den?

Kollade lite här ... http://www.hp.com/rnd/products/switches/switch2524-2512/features.htm

Kan man verkligen begränsa bandbredden för olika användare på nätverket?
Hittade inget om det .... men jag kanske kollade fel....
Jag har faktiskt bara kollat att den startar upp och funkar i nätverket och inte så mkt mer...

Så jag vet faktiskt inte om den kan begränsa bandbredden... Men det är en helvetes massa menyer i webgränssnittet när man kopplar upp sig så det är väl bara att läsa manualen som finns på samma sida :)

hade tänkt mig runt 2000:- om jag nu ska sälja den...

Last edited:
Inte så svårt att hitta en gammal fläcklös P1 annars kan du ju alltid sätta dit flänsar själv då dom inte behöver mycket kylning..!!. :tummenupp

Mr K skrev:

Jo var inne i routern och grävde.

Blandade ihop dess funktion att den kunde varna när bandredden överstiger eller understiger en viss procent.

Så jag hade fel om trafficshaping på den =/, men som abs sade, du får ingen router med trafficshaping för rinnt 2kkr, ska åt du de bra prylarna så får du 3 dubbla det dära, MINST hellst 10 dubbla summan :tummenupp

Men som något annan tippsade om, clarkconnect, har det nu stöd för trafficshaping så är det kallas, men sattsa på något krafitgare om du bygger egen router.

Själv så har jag

768MB SD-RAM PC100
gammal seg P3´a @ 450Mhz (Deuchetes)
2st 100Mbit/s nic´s. (3Com + Intel, olika för att kunna se skillnaden på dem)
10GB hårddisk.

Det är i slöaste laget, i alla fall för astaro.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret