Söker billackerare...

Lilla_Tingeling

Världens lyckligaste Ting!!!
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Gixxer
Är på jakt efter nån som är duktig på att lacka bilar till ett bra pris. I Uppsala-, Gävle-, norra Stockhom-, Västeråstrakten. Det ska inte vara nån som gör jobbet halvtaskigt. Utan det ska göras ordentligt...

Hör gärna av er via PM.

// Lena

Är på jakt efter nån som är duktig på att lacka bilar till ett bra pris. I Uppsala-, Gävle-, norra Stockhom-, Västeråstrakten. Det ska inte vara nån som gör jobbet halvtaskigt. Utan det ska göras ordentligt...

Hör gärna av er via PM.

// Lena

Jag tipsade ju dig förut om Nordupplands billackering?
Fast hans kvalité på hans resultat kan diskuteras ibland..

Det finns en duktig kille i Östhammar, vet dock ej vad hans företag heter. Men det kan inte finnas många billackerare i Östhammar så åk dit!

Jag tipsade ju dig förut om Nordupplands billackering?
Fast hans kvalité på hans resultat kan diskuteras ibland..

Det finns en duktig kille i Östhammar, vet dock ej vad hans företag heter. Men det kan inte finnas många billackerare i Östhammar så åk dit!

Vill ha tag på nån som kan lacka privat till ett bra pris.

Har hört att det ska finnas en kille i Öshammar som e duktig på att lacka. Vet att han har hållit på i många år. Han kallades för Lubbe förr. Kommer fan inte ihåg va han heter... :va

// Lena

Vill ha tag på nån som kan lacka privat till ett bra pris.

Har hört att det ska finnas en kille i Öshammar som e duktig på att lacka. Vet att han har hållit på i många år. Han kallades för Lubbe förr. Kommer fan inte ihåg va han heter... :va

// Lena

Bra och bra. Du får vad du betalar för helt enkelt.

Han är det nog. Har lackat Sjöströms röda BMW bland annat som blev mycket bra.

Det är för kul det här med lackering. Vet inte hur många gånger man skakat på
huvudet när folk kommer in och säger jag vill ha mycket bra finish . Och sen
när allt är klart så tycker dom att det är dyrt osv.

Eller den här är en klassiker , "jag har slipat o allt sånt det är "bara maskera och lacka jag kan köpa färgen själv"

Sen för det första så när han kommer förbi med bilen så ser det ut som skit
och då säger kunden , men alltså ni får ju gå över bilen och finspackla till allt.
Och då får man lägga en hel dagjävel på att få iordning på bilen för att personen
i fråga har sabbat hela bilen.

Lackering är inte billigt , Det är jävulskt mycket jobb Själva lackandet är det lilla.
Men alla andra timmar man lägger på slipning , maskering tvättning blåsa rent
osv. Det tar tid och därför kostar det , Billigt o bra är en välldigt dålig kombination. Sen är det ju roligt med vissa också som kommer in med en bil från 90 talet och helt matt i lacken och inredningen bara stinker som fan
och man kanske bara ska lacka om en framskärm , och resten av bilen har rostat upp. Och idioterna börja gnälla över 1 dammkorn , då har man ju bara lust o hämta ett basebollträ och skicka det i huvet på dom.

/Trådkap

Om ni känner till nån i Umeåtrakten så får ni gärna säga till. Har en rostfri bil som behöver lackeras :)

Eller den här är en klassiker , "jag har slipat o allt sånt det är "bara maskera och lacka jag kan köpa färgen själv"

Sen för det första så när han kommer förbi med bilen så ser det ut som skit
och då säger kunden , men alltså ni får ju gå över bilen och finspackla till allt.
Och då får man lägga en hel dagjävel på att få iordning på bilen för att personen
i fråga har sabbat hela bilen.

Lackering är inte billigt , Det är jävulskt mycket jobb Själva lackandet är det lilla.
Men alla andra timmar man lägger på slipning , maskering tvättning blåsa rent
osv. Det tar tid och därför kostar det , Billigt o bra är en välldigt dålig kombination. Sen är det ju roligt med vissa också som kommer in med en bil från 90 talet och helt matt i lacken och inredningen bara stinker som fan
och man kanske bara ska lacka om en framskärm , och resten av bilen har rostat upp. Och idioterna börja gnälla över 1 dammkorn , då har man ju bara lust o hämta ett basebollträ och skicka det i huvet på dom.

Det är för att folk vet inte vilka krav det är på ett bra underarbete, förklarar man det pedagogiskt (och det vete fan om man kan vara nog pedagogisk) att det räcker med en kant/sliprepa som är ett par hundradelar djup för att det ska synas genom lacken så då kan man ju säga sen när dom kommer med bilen "visst kan jag lacka på det här, men då kommer det att se ut som skit här, här och här, eller så gör jag om jobbet du trodde att du hade gjort, men då tar jag fullt betalt, för du är kvar på ruta ett när det gäller förarbetet"

Säger han då "Underarbetet duger för mig" så ta skriftligt på det, säger han "Okej, gör om det, du får betalt" så ta skriftligt på det också :D

Sen kan jag hålla med om att om bilen ser ut som skit i övrigt så ska ju inte en yrkesman sänka sina krav för det, ett dammkorn i en ny lack är fortfarande ett dammkorn i en ny lack.
Man lackar ju inte gamla bilar ute på gården, så samma renlighet borde ju gå att uppnå.

Men bäst är ju ändå när dom gör hela underarbetet själv och dessutom lyckas bra med det, och sen har dom passat på att gnugga upp alla plastdetaljer med siliconglans i samma garage...

Sen kan jag hålla med om att om bilen ser ut som skit i övrigt så ska ju inte en yrkesman sänka sina krav för det, ett dammkorn i en ny lack är fortfarande ett dammkorn i en ny lack.
Man lackar ju inte gamla bilar ute på gården, så samma renlighet borde ju gå att uppnå.

Men bäst är ju ändå när dom gör hela underarbetet själv och dessutom lyckas bra med det, och sen har dom passat på att gnugga upp alla plastdetaljer med siliconglans i samma garage...

Sen förstår inte folk att det finns en viss acceptans av antal dammkorn per kvadratdm mm. Som sagt, folk vill ha det som från fabrik.
Jag tycker att det är skäligt att plocka ut MINST 200:-/h svart när man gör nåt lackjobb, om man slår ut totalpriset på antal timmar så att säga. Jag har gjort hellackering för 10 000:- där bilen "var så gott som färdig för lack" men då fick jag ändå lägga ner minst 20 timmar på underarbete :mad:
Lackera är kul men inte åt privatpersoner...

Sen förstår inte folk att det finns en viss acceptans av antal dammkorn per kvadratdm mm. Som sagt, folk vill ha det som från fabrik.

Skulle du acceptera att din bil eller mc precis uppfyllde dom kraven, t.e.x 3 dammkorn per kvadratdm?
Självklart kräver man att en bil eller mc som lagas för dyra egna/försäkringspengar ska se ut som från fabrik.

Betalar man sedan "Olle i lagårn" svart för att blåsa en skärm till en 70tals volvo som man har hämtat på skroten, då ska man acceptera ett resultat som är bättre än om man har gjort det själv, men inte sämre...

"Om man betalar med bananer så får man acceptera att en apa gör jobbet"
Gäller alla brancher.

Skulle du acceptera att din bil eller mc precis uppfyllde dom kraven, t.e.x 3 dammkorn per kvadratdm?
Självklart kräver man att en bil eller mc som lagas för dyra egna/försäkringspengar ska se ut som från fabrik.

Betalar man sedan "Olle i lagårn" svart för att blåsa en skärm till en 70tals volvo som man har hämtat på skroten, då ska man acceptera ett resultat som är bättre än om man har gjort det själv, men inte sämre...

Gäller alla brancher.

Det finns en lista som alla lackerare går efter från MRF , standox o dyl , och där får det finnas 3 - 4
dammkorn på ca ett A4 pappers yta , men dock så förstår inte
kunder det Och dom vet nog inte om det. Man kan väll alldrig få det se ut som från fabrik där det lackas med robotar ? och plåten är splittny utan spackel eller dyl.

Last edited:
Det finns en lista som alla lackerare går efter från MRF , standox o dyl , och där får det finnas 3 - 4
kunder det Och dom vet nog inte om det. Man kan väll alldrig få det se ut som från fabrik där det lackas med robotar ? och plåten är splittny utan spackel eller dyl.

Näe, man kan få det att se bättre ut än ny.

Kolla bara på alla som bygger om bilar, deras lacker är ljusår bättre än vad som satt på bilen som ny, just för att det INTE lackas med robotar på löpande band.
(och nu snackar jag inte rena showlacker med massor med lager klarlack med mellanslipningar, utan helt vanliga omstylade bilar som ska stå på mässa)

Ibland när man jobbade på Volvo så ville man bara gråta åt lackeringarna som kom ut från lackbanan, men det skulle mycket till innan dom gjordes om.
Det polerades upp mer än en apelsinlack till nästan acceptabelt på slutkontrollen.

Mja, jämför man med en hel del lågprisbilar så kan man få det bättre till och med.
Har blivit förvånad över hur dålig vissa lacker är från fabrik, apelsinskalslack är inte ovanligt.
Sen att den är tunn så inni ¤%"#! behöver inte nämnas.

Näe, man kan få det att se bättre ut än ny.

Kolla bara på alla som bygger om bilar, deras lacker är ljusår bättre än vad som satt på bilen som ny, just för att det INTE lackas med robotar på löpande band.
(och nu snackar jag inte rena showlacker med massor med lager klarlack med mellanslipningar, utan helt vanliga omstylade bilar som ska stå på mässa)

Ibland när man jobbade på Volvo så ville man bara gråta åt lackeringarna som kom ut från lackbanan, men det skulle mycket till innan dom gjordes om.
Det polerades upp mer än en apelsinlack till nästan acceptabelt på slutkontrollen.

Se där, jag skrev mitt innan jag såg ditt. :hihi

Last edited:

Gäller alla brancher.

Som sagt, icke-proffs förstår inte att det finns vissa kriterier att gå efter. Därför gör man till 95% enbart jobb åt försäkringsbolag mm och ej åt privata kunder då det inte lönar sig speciellt mycket om man inte har lite jobb för övrigt.
Och jag kan få en lack att se mycket bättre ut än från fabrik men då kräver det en hel del samt efterarbete mm. Inget man gör på en vanlig bil. Och när jag menar ser bättre ut än från fabrik så snackar jag inte om lågprisbilar som Opel, mazda, nissan etc då deras billigare modeller är det sämsta du kan hitta.
Även nyare Audi´s rullar ut flammiga som fan, det skulle jag aldrig acceptera för det priset. Men vissa lacker är svåra att inte få flammiga om det inte rörs medans det sprutas typ.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg