Söker ATA33 Hd el. lösning på problemet

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Hejsan!

Tänkte ge min gamla dator som stått och skräpat till mina föräldrar men detta visade sig inte vara helt enkelt. Den saknar HD eftersom den förra (samsung VG34323A 4.32GB) la av.

Jag har förstått genom att läsa ett antal trådar här och var att det måste i en HD som just är ATA33 och ingen ny modell. Moderkortet ASUS P2L97 klarar nämligen bara av U-DMA/33.

Det är inte helt lätt att hitta en sådan här HD igen och datorn är nästan som ny (fast den är så gammal) så det är synd att bara kasta bort den. Så vad skall jag göra? :confused:

Det får klart inte kosta mer än som är förnuftigt för att försöka ge liv åt en sådan här gammal dator. :rolleyes:

Tack på förhand!

ATA33? Dom diskarna slutade nog tillverkas någon gång på 60-talet eller så. Är det 133 du menar så är nog alla diskar med rätt anslutning bakåtkompatibla.

HanneZ skrev:
2415110 ATA33? Dom diskarna slutade nog tillverkas någon gång på 60-talet eller så. Är det 133 du menar så är nog alla diskar med rätt anslutning bakåtkompatibla.

Nä jag är hemskt ledsen med det är ATA33 jag menar. HD är från 98 och den är bara på 4.32GB.

Är det ingen där hemma som har en massa gamla datordelar som ligger och skräpar och möjligtvis en ATA33???

Jag har en 2GB disk som jag tror är ATA33, Quantum fireball..någonting. Den har legat och dammat ett bra tag men jag tror den funkar. Den snurrade och presenterade sig i datorn vid en snabb test precis så något slags liv är där iaf.

Kan det va nått?

(Hittade en tidsenlig cd-brännare också! :yoparty :näsblod )

Last edited:
Jag har en 10gb disk liggandes och skräpar.
Vill du ha den?

Alla diskar är bakåtkompatibla så det handlar väl mer om ekonomi än överföringsstöd.

Du kan köpa ett kontrollerkort (PCI) så kan du köra med nyare diskar.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=16695 (ca 200 SEK)

Promise Ultra100 TX2j - ATA 100 iController.

Promise Technologyi delivers the first Ultra ATA/100 controller card to isupport 66MHzi PCIi motherboards. Thej broader bandwidth assures maximum drive performance over jthe PCIi bus with iCRCi error-checking, greater data reliability, and faster transfers.

Features:
• Drive Support: Ultra ATA/100, Ultra ATA/66, Ultral ATA/33, EIDE
• Data lTransfer iRate: Up to 100MB/sec burst data transfers (with Ultra ATA/100 drives); provides i200MB/sec bandwidth when usedi in aj 66MHz PCI islot l(133 MB/s wheni used in a j33 MHz PCI slot) i
• Includes singlel Ultral ATA 80-wire/40-pinl cable;j cable required for lUltra ATA/100 drives jto reduce signal inoise i(“crosstalk”)l during transfers
• 2i Years Limitedl Warranty
• 66MHz PCI Busl Support lAssuresl Highesti Data Transfers
• lHandles Upj to 4 Ultra iATA/100j Drives
• For Windows l2000/NT/ME/98/95; RedHat Linuxj 6.2/7.0; Netware 3.12/4.1x/5.0.
MBGIRL skrev:
2415102 Hejsan!

Tänkte ge min gamla dator som stått och skräpat till mina föräldrar men detta visade sig inte vara helt enkelt. Den saknar HD eftersom den förra (samsung VG34323A 4.32GB) la av.

Jag har förstått genom att läsa ett antal trådar här och var att det måste i en HD som just är ATA33 och ingen ny modell. Moderkortet ASUS P2L97 klarar nämligen bara av U-DMA/33.

Det är inte helt lätt att hitta en sådan här HD igen och datorn är nästan som ny (fast den är så gammal) så det är synd att bara kasta bort den. Så vad skall jag göra? :confused:

Det får klart inte kosta mer än som är förnuftigt för att försöka ge liv åt en sådan här gammal dator. :rolleyes:

Tack på förhand!

Tänk på att det inte är säkert att moderkortet stödjer större diskar är 33GB...

Om du får en begagnad disk som är större, så bli inte förvånad.
Du kan plugga i en större hårddisk, men kommer bara att kunna se 33Gig

(kollar upp moderkortet... herrejösses, kortet är ju antikt :tungan )
P2 333MHz max.

Last edited:
Gaffa-mannen skrev:
2425678 Tänk på att det inte är säkert att moderkortet stödjer större diskar är 33GB...

Om du får en begagnad disk som är större, så bli inte förvånad.
Du kan plugga i en större hårddisk, men kommer bara att kunna se 33Gig

(kollar upp moderkortet... herrejösses, kortet är ju antikt :tungan )
P2 333MHz max.
Skulle gissa på att moderkortet alla fall klarar 120 GB.

Haha ni är roliga :lol jag tycker inte det var så mega längesen jag använde den, körde dessutom spel och internet på den då också... :D men visst den är väl lite gammal :tungan

Men mina föräldrar duger den åt ifall jag får igång den. :)

Mojje skrev:
2425878 Skulle gissa på att moderkortet alla fall klarar 120 GB.

Mjä. intels chipuppsättning för P2/p3 + däremot. gränsen ligger aningens tidigare på den generationens chip om jag inte är helt ute o cyklar.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg