Söker 50" TV

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Hjälp mig hitta något negativt med den här TVn:
http://www.panasonic.se/html/sv_SE/...a/TX-P50C10/specifications/2337245/index.html

Det enda jag kan notera på vore upplösningen, 1366x768, vilket är rätt lågt på en 50". De flesta 50" har 1920x1080.

Det som är bra med Panasonic's Plasma-TVs är att de är skitbra på att ge schyst bild via analog TV. Har idag en 37" i vardagsrummet o den har skitbra bild, laggar inte och "speedar" (snabbspolar) inte.

Kan ni ge tips på andra bra 50" TV-apparater runt 10k (inte 15k)?

Ska man verkligen försöka hitta nåt negativt så tror jag att den har hög strömförbrukning. Om det nu e nåt du bryr dig om?

Ska du bara ha till tv-tittande så klarar du dig på den där upplösningen, när det väl kommer fullhd-sändningar så är den där tv'n gammal.
Men allt beror ju på priset såklart, den lär ju inte kosta mycket mer än 7000:- isåfall. Mediamarkt sålde en bra Samsung 50" för 8999:- för nån vecka sedan, på pappret såg den riktigt bra ut men jag har inte sett den i verkligheten själv.
Jag kör med en 40" fullhd då jag kör högupplöst material från datorn på den, i vardagsrummettänkte jag byta upp mig mot en fullhd-plasma men sen kom jag på att jag bara använder skiten till ordinärt tv-tittande och då är det bortkastade pengar.
En jävla hysteri angående fullhd, samma sak när allt skulle vara hd-ready. 90% av köparna har ingen användning av skiten ändå.

Det som är bra med Panasonic's Plasma-TVs är att de är skitbra på att ge schyst bild via analog TV. Har idag en 37" i vardagsrummet o den har skitbra bild, laggar inte och "speedar" (snabbspolar) inte.

Har du så stort behov att mata din TV med analog signal då?
Det är väl bara gamla kabeltv nät som fortfarande pumpar ut analoga signaler?

Marksänt = Digitalt
Parabol = Digitalt
Kabeltv = Ofta valfritt Analogt/Digitalt

Det negativa med den tv'n, förutom upplösning och strömförbrukning är att den har ganska kass ljusstyrka. Har 42" varianten på jobbet och den imponerar dessvärre inte. Samsung 40" Serie 6 (B-serie) som står bredvid har högre upplevd kontrast med starkare vitt och mörkare "svart". Matas med samma signal från samma HDMI växel.

LG har några ok plasmor för runt 10k. LG 50PQ6000 som är HD-Ready och helt ok bild, skämdes iaf inte när jag sålde den i sommras.

Sen finns det LG 50PS7000, den har jag inte sett bilden på, men är full-hd. Ligger på ungefär samma pris som PQ6000.

Annars, varför inte en 46" LCD? Samsung LE46B535 ligger i din prisklass full-hd, bra kontrast..

Har du så stort behov att mata din TV med analog signal då?
Det är väl bara gamla kabeltv nät som fortfarande pumpar ut analoga signaler?

Marksänt = Digitalt
Parabol = Digitalt
Kabeltv = Ofta valfritt Analogt/Digitalt
Det är fortfarande skabbsignal via antennuttaget. Det är det jag menar på att Panasonic's PX-serie är bra för. Jag har nämligen en annan 42" LCD av skräpmärke som suger röv då svärtan är hemsk. Hår på alla personer på tv är en färg typ.

I övrigt, har ej parabol. Och de signaler som kommer via en eventuell Internet-TV är ju inte direkt "HD", utan taskig kvalite ofta o en bra TV behövs för att få bra bild.

om du inte kommer att enbart se på någon typ av HD-signal på tv/video skulle jag inte köpa en Full-HD i dagsläget. Ser skit ut oberoende då det ska töja ut 1 pixel till 3.
själv har jag en par generationer gammal LG 42', enda jag är missnöjd med är de inbygda högtalarna. och att det kan bränna in lite efter lång tid med att se på 4/3 sänding, blev som 2 vita sträck i sidorna där bilden slutade efter att ha sett en hel säsong av that 70's show. men de har försvunnit nu.
en polare som har en generation nyare LG 42', en PQ6000 tror jag det var. han har inte upplevt några inbränningar, och han använder sin som datorskärm.

Full-HD och blue-ray är ju guds gåva, hur kan ni leva utan det?

Det kan man inte, men man kanske har flera apparater till olika ändamål? En i vardagsrum för endast tv-tittande och kanske en i bion för just film?
Swedie ska ju ha ett rent biorum sen, då lär han inte sitta och kolla BD-film i vardagsrummet och då kan ha vilket skit som helst egentligen.

Skall du köra på vanlig sugig antennsignal så köp för helvete inte en 50" FullHD, det spelar ingen roll hur bra bildbehandling du har i TV med usel input så ser du alla brister....

Själv tycker jag inte TV signaler skall ses på mer än 32".

Det kan man inte, men man kanske har flera apparater till olika ändamål? En i vardagsrum för endast tv-tittande och kanske en i bion för just film?
Swedie ska ju ha ett rent biorum sen, då lär han inte sitta och kolla BD-film i vardagsrummet och då kan ha vilket skit som helst egentligen.

Då håller jag med :)

Skall du köra på vanlig sugig antennsignal så köp för helvete inte en 50" FullHD, det spelar ingen roll hur bra bildbehandling du har i TV med usel input så ser du alla brister....

Själv tycker jag inte TV signaler skall ses på mer än 32".

Storleken å andra sidan påverkas ju enbart av avståndet. Lycka till att titta på en 32" från 5 meter, jag ser knappt min 26" i sovrummet från 3 meter :näsblod

Storleken å andra sidan påverkas ju enbart av avståndet. Lycka till att titta på en 32" från 5 meter, jag ser knappt min 26" i sovrummet från 3 meter :näsblod

Givetvis men hur jäkla stort vardagsrum måste man ha för att en 50" skall se bra ut med TV signal....

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg