Söka till högskolan, betyg?

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Har lite funderingar angående att söka till högskolan och undrar lite hur det går till när man söker på sina betyg.
Har sökt på nätet men inte hittat något.

Jag har slutbetyg från gymnasiet. Samt ett samlat betygsdokument från komvux där jag läste upp betyg som inte blev godkända och läste även till nya ämnen som jag behövde som behörighet. Nu har jag även avslutat en utbildning till undersköterska och får nu gymnasiebetyg där också.

Hur gör dom? Räknar dom ut från alla tre betygen? Slutbetyget från gymnasiet innehåller vissa kurser som är ett måste för behörighet och även det samlade betygsdokumentet. Betyget från undersköterskeutbildning har jag mvg rakt igenom, får jag räkna med dom för att höja genomsnittet?

Räknar dom genomsnitt på alla kurser jag har läst eller tar de kärnämnena plus kurserna som jag har högst betyg i?

:va
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
När syrran sökte in räknade dom på totala betygspoängen/lästa poängen. Dvs snittet av samtliga betyg, gymnasie som komvux
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Det är inte helt lätt det där med hur dom räknar.

Regga dig på https://www.studera.nu/

Sen kan du skicka in alla betyg du har. Dom kommer senare att dyka upp under "Dina meriter". Sen kan du ringa till en handlerade på Studera.nu så reder dom ut alla oklarheter åt dig. Du söker även in på kurserna du vill plugga via Studera.nu.

Plugga på högskola är alltid rätt. Kör på! :tummenupp
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Och komplettera med högskoleprovet för att öka antagningschanserna.

Alltid rätt att plugga, och kul.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Vill bara lägga in en liten notis om att jag (och många kompisar plus andra SH-are (med erfarenhet)) vill tipsa om KY-utbildning i första hand!
Dock inte sagt att högskola är ett dåligt val, bara påpeka att det ofta finns ett bättre alternativ :)
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Vill bara lägga in en liten notis om att jag (och många kompisar plus andra SH-are (med erfarenhet)) vill tipsa om KY-utbildning i första hand!
Dock inte sagt att högskola är ett dåligt val, bara påpeka att det ofta finns ett bättre alternativ :)

:fakta
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Vet inte om du är "kvalificerad", men 25:4 funkar till 2011.. Gör livet lite lättare..
https://www.studera.nu/studera/561.html

Klart du ska plugga, läser själv vid LTH..

.

Det va en god nyhet! Jag trodde det va borttaget fr.o.m i år.

Och komplettera med högskoleprovet för att öka antagningschanserna.

Alltid rätt att plugga, och kul.

Yeah! Akademiska meriter smäller högt!

Alicia, jag blir nyfiken... vad är det du ska söka till? :)
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Vill bara lägga in en liten notis om att jag (och många kompisar plus andra SH-are (med erfarenhet)) vill tipsa om KY-utbildning i första hand!
Dock inte sagt att högskola är ett dåligt val, bara påpeka att det ofta finns ett bättre alternativ :)

Trådkapning; Finns det någon sida där de samlar alla KY-utbildningar i Svea rike? Skulle vilja se vad det finns för utbud men det är oftast en snårig jävla djungel att hitta skiten.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Nu läste jag bara snabbt om en KY-utbildning och det stod att den va förberedande inför högskolestudier.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu läste jag bara snabbt om en KY-utbildning och det stod att den va förberedande inför högskolestudier.

För att vara lite kategorisk så är KY högskolan light....

Mycket praktik och en utbildning nära förlagd till arbetslivet, fördelen är att det ofta är lätt att få jobb. Nackdelen är att man ofta har en väldigt smal utbildning och att där finns mängder med struntutbildningar som har ett flashigt namn men näringslivet skakar mest på huvudet.
3 terminers utbildning till resarcher (som de så gärna vill kalla journalistutbildning) och du kommer ut med ett examensbevis som är värt noll jämfört med en högskoleutbildning i journalistik....

KY skall man läsa när där inte finns en motsvarighet på högskolan inte annars....
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top