Söka paket som kanske fastnat i tullen?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag beställde ett luftfilter till min hoj från Ebay för ca två veckor sedan.
Paketet skeppades från firman dagen efter och lämnade USA ytterligare en dag senare. Nu har det for´tfarande inte dykt upp och det har gått snart två veckor sedan det lämnade USA. Normalt sett brukar jag få hem prylar därifrån på 2-3 dagar.

Jag misstänker att det fastnat i tullen. Men USPS som skeppade grejorna kan bara spåra tills det lämnade landet om jag inte har något tullpapper (som firman som jag köpte av iofs borde kunna fixa fram).
Finns det någon här som har erfarenhet av att ringa tullen i Sverige och jaga ett paket?

Kan man få tullen att hitta något genom att bara uppge leveransadress och avsändare tex?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om du efterlyser det hos tullen kan du i alla fall vara säker på att dom kollar det när det kommer.

Jag säger också lugna dig, paketleveranser kan variera beroende på om det fanns plats på ett flyg eller om det gick med bananbåten den veckan.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Har i princip aldrig fått något snabbare än 7 arbetsdagar från USA. 2-3 dagar låter magiskt med tanke på att det ska genom tull osv, 10-20 dagar är mer regel än undantag. Längre än så är inte heller omöjligt. Vänta ett tag till :)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
OK. Jag avvaktar ett tag till.
Jag kanske har haft tur förut. Det snabbaste jag tagit hem från USA beställdes på tisdag kväll och kom på torsdag lunch till mitt jobb.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
OK. Jag avvaktar ett tag till.
Jag kanske har haft tur förut. Det snabbaste jag tagit hem från USA beställdes på tisdag kväll och kom på torsdag lunch till mitt jobb.

Med USPS?
Då lär du ha haft rent sagolik tur...

Tullen (Posten) är ganska snabba på att skicka ut papper på det som man bestämt sig för att granska så det lönar sig sällan att kontakta dom om man inte hört något än. Lite beroende på var det skickas ifrån så kan det bli ett par flygresor innan det hamnar i Sverige och hur lång väntan är vid varje stop beror på hur mycket plats det finns på planen, vanlig post går inte direkt först...
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
USPS går väl över till posten när det väl landar i Sverige(?). Med lite tur så kan du prata med
dom och höra om dom vet något mer. Tyvärr så är min erfarenhet att dom inte heller kan se
vart paketet är någonstans eftersom de flesta i staterna inte pröjsar för den tjänsten när dom
skickar paketet.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
OK. Jag avvaktar ett tag till.
Jag kanske har haft tur förut. Det snabbaste jag tagit hem från USA beställdes på tisdag kväll och kom på torsdag lunch till mitt jobb.
Kolla med posten och använd trackingnummret du har från USPS.
Jag råkade ut för en liknande försening för ett dryg månad sedan.
Ett DHL-paket (köpt på Ebay.de) från tyskland kom till sverige raskt.
Här tar posten över och allt går perfekt MEN paket-avin skickas till fel adress.

Det tog 15 dagar för avin att hitta rätt och efter 14 dagar skickades paketet tillbaka till tyskland - surt.

Så, kontakta posten bums!
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tackar pbas!
Du hade rätt i att posten är de som tar över paketen från USPS. De kunde också spåra det.
Tydligen damp det ner hos tullen i Malmö kl 09:00 imorse. Dvs det har tagit 14 dagar från det att paketet lämnade Chicago med flyg tills det reggades hos tullen i Sverige. Trots International priority air mail!
Beklämmande segt tycker jag, men jag drabbas ju inte direkt eftersom jag ändå inte ska ställa på hojen förrän i mitten av maj.

Tack för tipsen!
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Om man beställde en sak till London från USA vilken UK hemsida ska jag söka på då?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top