Söderåka-Söndag 2006-08-27 (Stockholm)

Anmälningslista (icke bindande)


  • Antal röstningar
    0
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Snail_shell skrev:
2416931 Jag tycker det smakar lite illa i munnen när det görs jämförelser om norr och söder.. ( Även om jag själv skojat om det någon gång )

Det finns ett genuint säkerhetstänkande även norr om stan.
( Jag har själv varit med i dom diskussionerna )

En fundamental skillnad mellan körningarna är inte hastigheten.
Ett exempel!
Under onsdagskörninganra har jag aldrig varit över 200km/h
En söndagskörning drev upp mig. ( Skyller inte på någon )
över 230km/h.

Den tekniska svårighetsgraden på "Roslagskörningarna är avsevärt mycket högre. Vägarna ställer oerhört större krav på mig som förare.


( Nu blev W-P skitsur på mig.. )
Närå... :hihi Du har helt rätt i att det skiljer mellan körningarna.
Det har jag ju sagt själv flera gånger också.

Jag har valt en annan typ av vägar av flera skäl, inte bara säkerhetsmässigt.
Jag är fullt medveten om att vi har haft en otrolig tur också.

Så jag håller med om att man inte man inte kan göra raka jämförelser.
Man får väl ta sånt med en nypa salt. ;)

Men hade inte onsdagskörningarna varit så olycksdrabbade dom gånger jag deltagit, så kanske jag inte hade pushat lika hårt på säkerheten på söndagarna heller.
Det var alltså mer som en förklaring till varför jag driver frågan så hårt.

Sen är det ett jäkligt effektivt sätt att få lite liv i tråden också. ;)

Road-Ragge skrev:
2416999 Vill bara höja ett litet varningens finger här. Precis den här känslan som du har nu, tror jag Herr Blåskägg hade innan den svarta onsdagen också. Det hade inte hänt något allvarligt på länge. Det känndes som om saker verkligen började fungera. Han jobbade på bra varje gång, med fömaningar till oss MC-busar om att vi skulle ta det lungt, och det verkade faktiskt fungera.

Det otäcka just nu är att grundförutsättningarna på söndags körningen börjar likna de som rådde före den svarta onsdagen. Folk börjar känna igen vägarna vilket gör att farten stiger. "Det gick ju bra förra gången" effekten börjar innfinna sig även här. En falsk trygghet.

Om man skall jämföra siffror så skall man också komma ihåg att Onsdagskörningarna hade 70 - 90 hojar varje gång under juli. På söndagarna har vi väl haft 30 - 40 om jag inte minns fel.
Jo, det är just det jag fasar över... :rolleyes:

Så det är just sånt som gör att jag är försiktig att utlova fler körningar i min regi.
Vore ju skönt att sluta medans allt är frid å fröjd, för jag vet att lyckan inte kommer vara.
(Lite fegt kanske)

Det sista du skrev däremot...
Gör man ett snitt på antalet deltagare, och körsträcka och jämför antalet avåkningar, så borde vi legat på 15 avåkningar vid det här laget.
Men det är ju bara teoretiska siffror, som antagligen inte är riktigt jämförbara. :mattias
(Precis som snigeln skrev.)

Road-Ragge skrev:
2416999 Vill bara höja ett litet varningens finger här. Precis den här känslan som du har nu, tror jag Herr Blåskägg hade innan den svarta onsdagen också. Det hade inte hänt något allvarligt på länge.
Åja... sakta i backarna nu.

Svarta onsdagen var andra gången jag deltog, första gången var två veckor innan, och då var det 3-4 avåkningar plus stackarn i Väsby strax före samlingen.
Jag vet inte om det ska betraktas som "normalt svinn" men för mig är även det oacceptabelt mycket.
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
War-psycho skrev:
Men det är ju bara teoretiska siffror, som antagligen inte är riktigt jämförbara.
(Precis som snigeln skrev.)

Det viktiga är bara att vi inte invaggas i en falsk säkerhetskänsla bara för att vi har haft tur hittils.
Vi är trots allt bara människor. Det är ju så kul att vrida på den där rullen längst till höger på styret:cdevil
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Road-Ragge skrev:
2417202 Det viktiga är bara att vi inte invaggas i en falsk säkerhetskänsla bara för att vi har haft tur hittils.
Vi är trots allt bara människor. Det är ju så kul att vrida på den där rullen längst till höger på styret:cdevil
Det instämmer jag fullt med. :tummenupp

Men jag kan lova dig att jag är riktigt nervig inför varje söndagstur.
Så nån falsk trygghetskänsla lider iallafall inte jag av.

Det är däremot skönt att kunna gratta sig själv, och alla suveräna deltagarna som klarat sig så här pass bra. :Bugar
(Tills nästa körning, då blir jag nervvrak igen.)
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
War-psycho skrev:
2417002 Jo, det är just det jag fasar över... :rolleyes:

Så det är just sånt som gör att jag är försiktig att utlova fler körningar i min regi.

WTF!
Danne!!

Bangar du får du hojta till!!
Skulle kunna sätta ihop en södertörnsrunda som får nackhåren att krulla sig på folk.. :D
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Snail_shell skrev:
2417232Bangar du får du hojta till!!
Skulle kunna sätta ihop en södertörnsrunda som får nackhåren att krulla sig på folk.. :D
Hmm... låter inte dumt det... :fattartil


Har ju en del annat att stå i nu, och det vore skönt att sluta medans man ligger på topp.
Samtidigt vill jag ju köra lite mer själv... nu står jag å velar... :wiggle
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
War-psycho skrev:
...
Som jag sa, hänger man inte med i kurvorna i JayZin's, så hållar man i princip samma tempo som Ragge's grupp.
Med 85 kusar så kan man hänga med i kurvorna, men inte på rakorna...

Jag testar Ragges grupp nästa gång, jag lovar! :pannkyss

Och all denna uppståndelse för att jag funderade kring 50-gränserna, sorry, var inte meningen att röra upp så mycket känslor och funderingar.

Och WP, du kan inte ta på dig ansvaret om det klotas på "dina" körningar. Det är fortfarande vuxna människor som hänger med, och som fattar beslut. Tror som någon sa att det är en skitbra "skola" för de som inte kört så mycket, både som inspirationskälla och kunskapsbank.

Och, det var skitkul! :tummenupp
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
HansJ skrev:
2417270 Med 85 kusar så kan man hänga med i kurvorna, men inte på rakorna...

Jag testar Ragges grupp nästa gång, jag lovar! :pannkyss

Och all denna uppståndelse för att jag funderade kring 50-gränserna, sorry, var inte meningen att röra upp så mycket känslor och funderingar.

Och WP, du kan inte ta på dig ansvaret om det klotas på "dina" körningar. Det är fortfarande vuxna människor som hänger med, och som fattar beslut. Tror som någon sa att det är en skitbra "skola" för de som inte kört så mycket, både som inspirationskälla och kunskapsbank.

Och, det var skitkul! :tummenupp
Hehe... Tat lugnt, det är bara bra att det blev lite fart på tråden.
Det var därför jag spann vidare på ämnet lite grann. ;)

Men ta på sig ansvaret...hmmm... jo... ja... min inställning är klar.

Det är envars ansvar visst, men det är ändå mitt arrangemang. (När det är jag som skickar kallelsen.)
Jag tar alltid ansvar för mina engagemang, så jag skulle verkligen ogilla om nån klotade på söndagsåkat.

Det är lite som om man bjuder hem folk på fest hos sig.
Alla är vuxna, och det är var å ens ansvar att inte kröka för mycket.
Men om nån ändå gör det, å spyr ner soffan, slår sönder lägenheten plus slår polarna på käften, så förstörs ju feststämningen för alla.
Och dessutom kanske man inte känner sig så motiverad att hålla fler fester hemma hos sig.

Detsamma gäller hojåkat på söndagarna.
Egentligen skulle jag nog bli ganska sur också (mer än vanligt alltså), om nån skulle vara så taskig å spräcka min nollvision. :hihi

Så om ni klotar kanske inte diket är den största faran. Moahaha... :smasha :D
 
Last edited:

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
HansJ skrev:
2417270 Med 85 kusar så kan man hänga med i kurvorna, men inte på rakorna...

Det är det som kan vara ett dilemma..
Med så mycket raka, öppna vägar drivs hastiheten upp till astronomiska farter..

Så länge inget kommer ivägen så är det lugnt..
Men effekten av en klotning i det sammanhanget skulle ge mer ödesdigra effekter..
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
War-psycho skrev:
2417002
Det sista du skrev däremot...
Gör man ett snitt på antalet deltagare, och körsträcka och jämför antalet avåkningar, så borde vi legat på 15 avåkningar vid det här laget.
Men det är ju bara teoretiska siffror, som antagligen inte är riktigt jämförbara. :mattias
(Precis som snigeln skrev.)

Danne, känns lite tråkigt att du pikar Onsdagskörningarna för avåkningarna. Framförallt om du inte tror att vi tänker på säkerheten. Jag har haft möte med mina gruppledare, snackat med Benkar, snackat med trafikpolisen, fått massa värdefulla tips från Mr K i Skåne, snackat med Mattias, cl och en del andra mycket rutinerade piloter för att minska på avåkningarna så visst bryr jag mig om säkerheten.
Men även om jag gör det, och ber folk hålla igen i samhällen och inte köra om, så tycker jag att folk ska skruva på ordentligt. Det är ju det hojkörning handlar om, gasa alltså.
Att köra sakta och att köra rakt fram suger fett, tycker jag iaf. Hojkörningen är för mig som bäst när jag kan ta min favvokurva lite fortare och med lite mer nerlägg än förra gången. Just där i den sekunden när allt stämmer och andrenalinnivån är lagom hög så mår jag så jävla bra. Farligt och riskfyllt, ja det är det väl alltid när man pressar sin körning en smula men om jag inte ville ta den risken hade jag samlat frimärken istället.

Mvh Jensa
 
Last edited:

JayZin

If I Only Had Wings On My Gixxer.......
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Hemma
Hoj
GSX-R 1000
R1Björne skrev:
2416976 Tja, när kommer rullen??

Ja du de undrar jag med:)
Med två företag å sköta och med en son på 6 veckor, är d inte lätt å hitta tid till att sitta å redigera film, men jag gör mitt bästa.
finns nya bilder och två nya filmer sen i lördags.
gå in på www.bazaar.ma/nolimit/ å titta.

god natt!
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Kapten Blåskägg skrev:
2417561 Danne, känns lite tråkigt att du pikar Onsdagskörningarna för avåkningarna. Framförallt om du inte tror att vi tänker på säkerheten. Jag har haft möte med mina gruppledare, snackat med Benkar, snackat med trafikpolisen, fått massa värdefulla tips från Mr K i Skåne, sackat med Mattias, cl och en del andra mycket rutinerade piloter för att minska på avåkningarna så visst bryr jag mig om säkerheten.
Nja, nu är det egentligen inte nån pik till onsdagskörningen, eller ditt arbete jag försökt få fram.
Jag har aldrig på något sätt sagt någonting negativt om ditt jobb som arrangör, eller att du inte skulle bry dig.

Jag vet att du jobbat för att hålla nere olyckstalen.
Att jämförelsen kom fram var att det var nån som ogillade att man ställer höga krav på förarna på körningarna.
Och jag bara förklarade att jag inte ville trampa i samma fälla som på onsdagskörningarna.

Kapten Blåskägg skrev:
Men även om jag gör det, och ber folk hålla igen i samhällen och inte köra om, så tycker jag att folk ska skruva på ordentligt. Det är ju det hojkörning handlar om, gasa alltså.
Att köra sakta och att köra rakt fram suger fett, tycker jag iaf. Hojkörningen är för mig som bäst när jag kan ta min favvokurva lite fortare och med lite mer nerlägg än förra gången. Just där i den sekunden när allt stämmer och andrenalinnivån är lagom hög så mår jag så jävla bra. Farligt och riskfyllt, ja det är det väl alltid när man pressar sin körning en smula men om jag inte ville ta den risken hade jag samlat frimärken istället.
Jag tror att det är där vi skiljer oss åt lite grann.

Jag PM'ade dig för ett par veckor sen, där jag erbjöd en träff där vi kunde utbyta lite erfarenheter.
Men jag kan ta det här istället.

Jag har medvetet gjort en del saker lite annorlunda på söderåkat, av olika skäl, men mest med tanke på säkerheten.
Du har trots inbjudan inte varit med på någon söndagskörning, så egentligen vet du inte hur pass "sakta och rakt fram" vi kör.
Jag å andra sidan har varit med på två stycken onsdagskörningar, och bildat mig en egen uppfattning.
Jag har medvetet försökt promota söndagsåkat som en lugnare och mer avstressande alternativ till onsdagsåkat, och gärna raggat nybörjare till körningen.
(Men faktum är att vi gasar på ganska duktigt vi med.)

När man läser onsdagstrådarna så genomsyras den av "Fan vad det ska gasas" och "Ska steka dig" kommentarer, inte minst från arrangören.
Nu förstår jag naturligtvis att det mesta är på skämt, men samtidigt slutar det ändå med att tonen hamnar där hos alla andra också.

Senast idag så såg jag inlägg från dig, där du säger att ni fis-kört ett par blöta onsdagar nu, men nu skulle det minsann gasas friskt på onsdag.
Och sen det vanliga steka-stugget.
När man skriver så så tror jag att man lockar till sig en hel del omogna blådårar, som får intrycket av att onsdagskörningen är rena bankörningen.
Sen har det förklarats att grupperna ska heta mer eller mindre snabb, för långsam får det tydligen inte heta.
Genom att sätta ribban i tråden så väljer man också vilken nivå man vill ha på säkerhetstänket före körningen.

Det är nog inte så konstigt att det är svårt att få folk hålla igen å köra efter sin förmåga, när man samtidigt kört det tugget själv hela veckan innan.

Det sista jag citerade här ovanför är en annan sak jag undvikit.
Just p.g.a. jag valt olika vägar varje gång så har inte man haft nån möjlighet att memorera alla kurvorna på söndagsåkat.
Detta är en medveten handling för mig, just för att undvika att folk pressar allt hårdare i kurvorna.
Det spelar ju ingen roll ifall man "vet" hur vägen sträcker sig bakom kurvan, för det kan lika gärna ligga hinder ivägen nästa gång man åker där.
För att inte tala om alla hästar, hundar & lokalbefolkning man provocerar genom att varje vecka låta 80-100 hojåkare passsera där i full kareta (i lokabefolkninges ögon åtminstone)
Ingen har iallafall släpat ut en stock på vägen nån söndag iallafall.

Tack vare att söndagsgänget inte kan vägarna/kurvorna, så är dom tvungna att hålla igen lite tills dom ser utgången av kurvan.
Och därmed ökar deras chanser att se om kusten är klar också.
Det sista jag citerade från dig här ovan är alltså en mentalitet som jag aktivt försökt hålla borta från söndagsåkat.
Jag tror att det är det tänket som orsakat dom flesta av dom avåkningar som jag såg på dom onsdagar jag deltog.
(Men det är ju bara min teori förståss.)

Så det är tråkigt att du inte nappade på mitt erbjudande att utbyta lite erfarenheter, och ej heller deltagit nån av söndagarna.
Det hade varit kul att jobba tillsammans mot olyckorna, men du verkar ha koll på det själv istället.
Dom flesta saker jag gjort annorlunda gentemot onsdagskörningen, är just såna saker som jag tror ska öka säkerheten.
Det är alltså ingen slump att vägvalet här ser ut som det gör, eller att det är olika rutter varje gång.

På nåt sätt känns det som att jag har lyckats med min målsättning iallafall.

Det är tråkigt att du fått sån negativ uppfatting om söndagsåkat, för vi är iallafall ett gäng som haft riktigt kul ändå.
Det hade varit trevligt om du hängt med på en runda och bildat dig en egen uppfattning först.
Lycka till på onsdag, och hoppas ni alla håller er på hjulen.


M.v.h. Danne
 
Last edited:

JayZin

If I Only Had Wings On My Gixxer.......
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Hemma
Hoj
GSX-R 1000
War-psycho skrev:
2417652 Jag har medvetet försökt promota söndagsåkat som en lugnare och mer avstressande alternativ till onsdagsåkat, och gärna raggat nybörjare till körningen.

(Men faktum är att vi gasar på ganska duktigt vi med.)

M.v.h. Danne

Ta en titt på kommande rulle, den e uppe om ett par dagar. Säg gärna till om det gasas för lite:D
 

Valrog

Skitsnack-MC
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stava
Hoj
BMW R1200GSA
War-psycho skrev:
2417652 Nja, nu är det egentligen inte nån pik till onsdagskörningen, eller ditt arbete jag försökt få fram.
Jag har aldrig på något sätt sagt någonting negativt om ditt jobb som arrangör, eller att du inte skulle bry dig.

Jag vet att du jobbat för att hålla nere olyckstalen.
Att jämförelsen kom fram var att det var nån som ogillade att man ställer höga krav på förarna på körningarna.
Och jag bara förklarade att jag inte ville trampa i samma fälla som på onsdagskörningarna.

Jag tror att det är där vi skiljer oss åt lite grann.

Jag PM'ade dig för ett par veckor sen, där jag erbjöd en träff där vi kunde utbyta lite erfarenheter.
Men jag kan ta det här istället.

Jag har medvetet gjort en del saker lite annorlunda på söderåkat, av olika skäl, men mest med tanke på säkerheten.
Du har trots inbjudan inte varit med på någon söndagskörning, så egentligen vet du inte hur pass "sakta och rakt fram" vi kör.
Jag å andra sidan har varit med på två stycken onsdagskörningar, och bildat mig en egen uppfattning.
Jag har medvetet försökt promota söndagsåkat som en lugnare och mer avstressande alternativ till onsdagsåkat, och gärna raggat nybörjare till körningen.
(Men faktum är att vi gasar på ganska duktigt vi med.)

När man läser onsdagstrådarna så genomsyras den av "Fan vad det ska gasas" och "Ska steka dig" kommentarer, inte minst från arrangören.
Nu förstår jag naturligtvis att det mesta är på skämt, men samtidigt slutar det ändå med att tonen hamnar där hos alla andra också.

Senast idag så såg jag inlägg från dig, där du säger att ni fis-kört ett par blöta onsdagar nu, men nu skulle det minsann gasas friskt på onsdag.
Och sen det vanliga steka-stugget.
När man skriver så så tror jag att man lockar till sig en hel del omogna blådårar, som får intrycket av att onsdagskörningen är rena bankörningen.
Sen har det förklarats att grupperna ska heta mer eller mindre snabb, för långsam får det tydligen inte heta.
Genom att sätta ribban i tråden så väljer man också vilken nivå man vill ha på säkerhetstänket före körningen.

Det är nog inte så konstigt att det är svårt att få folk hålla igen å köra efter sin förmåga, när man samtidigt kört det tugget själv hela veckan innan.

Det sista jag citerade här ovanför är en annan sak jag undvikit.
Just p.g.a. jag valt olika vägar varje gång så har inte man haft nån möjlighet att memorera alla kurvorna på söndagsåkat.
Detta är en medveten handling för mig, just för att undvika att folk pressar allt hårdare i kurvorna.
Det spelar ju ingen roll ifall man "vet" hur vägen sträcker sig bakom kurvan, för det kan lika gärna ligga hinder ivägen nästa gång man åker där.
För att inte tala om alla hästar, hundar & lokalbefolkning man provocerar genom att varje vecka låta 80-100 hojåkare passsera där i full kareta (i lokabefolkninges ögon åtminstone)
Ingen har iallafall släpat ut en stock på vägen nån söndag iallafall.

Tack vare att söndagsgänget inte kan vägarna/kurvorna, så är dom tvungna att hålla igen lite tills dom ser utgången av kurvan.
Och därmed ökar deras chanser att se om kusten är klar också.
Det sista jag citerade från dig här ovan är alltså en mentalitet som jag aktivt försökt hålla borta från söndagsåkat.
Jag tror att det är det tänket som orsakat dom flesta av dom avåkningar som jag såg på dom onsdagar jag deltog.
(Men det är ju bara min teori förståss.)

Så det är tråkigt att du inte nappade på mitt erbjudande att utbyta lite erfarenheter, och ej heller deltagit nån av söndagarna.
Det hade varit kul att jobba tillsammans mot olyckorna, men du verkar ha koll på det själv istället.
Dom flesta saker jag gjort annorlunda gentemot onsdagskörningen, är just såna saker som jag tror ska öka säkerheten.
Det är alltså ingen slump att vägvalet här ser ut som det gör, eller att det är olika rutter varje gång.

På nåt sätt känns det som att jag har lyckats med min målsättning iallafall.

Det är tråkigt att du fått sån negativ uppfatting om söndagsåkat, för vi är iallafall ett gäng som haft riktigt kul ändå.
Det hade varit trevligt om du hängt med på en runda och bildat dig en egen uppfattning först.
Lycka till på onsdag, och hoppas ni alla håller er på hjulen.


M.v.h. Danne
Ursäkta att jag lägger mig i "eran" diskution ..MEN det är väl inte en enstaka perssons fel att en del åker av "banan".
Jag har åkt båda turerna och jag tycker INTE det skilljer sig något nämnvärt på dom. FÖRUTOM den gången jag åkte söndagsturen så helt utan anledning blir jag omkörd av inte minde än 3 st nissar som tydligen tyckter jag inte körde fort nog?? Dessutom kan tillägga att jag höll säkerhetsavstånd till framförvarande..Och när det sedan blev lite kurvigt vad händer...jo dom nissarna tar kurvorna lite väl långsamt+svänger ut i mötande fil HELT utan anledning.
JAG vill inte klaga på folk därför har jag valt att inte hålla på och tjattra MEN när man går till personligt angrepp på någon som drar ihop så pass många ändå då blir jag lite putt.
HOPPAS det inte är någon nu som blir syrak på mig..Villle bara lufta lite..
TACK för ordet.
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Hm..jag tycker att ni skall strunta helt i att jämföra körningarna för det är ingen prestigekamp om vem som får flest deltagare eller hur många som klotar och inte klotar.

Det är helt enkelt en hojtur..vem som KAN åka den dagen och vem som BOR närmast avgör vilken dag man åker. Att åka hoj är vad det handlar om väl?..inte vem som skall bli Mr Reseledare 2006. Det är berömvärt att folk tar sig tid att planera så att vi andra kan få en säker och varierad tur men om man planerar för mycket så försvinner ju charmen med att dra ut på en tur med hojen..tycker jag. Reseledarna KAN inte heller förhindra att folk kör utöver sina förmågor..hur mycket ni än försöker.

Alla som har Akort skall vara vuxna nog att hantera sin hoj och går inte det så slutar det i diket. Jag tror inte att det spelar någon roll hur många förarmöten man har..dom personerna kommer inte dit eller vill inte ta åt sig av den informationen för dom tror redan att dom KAN köra fortast utan problem.

Tycker att ni skall sluta jämföra turerna och vem som deltar var och när för det spelar verkligen iNGEN roll.
 

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Har kört två onsdagar och två söndagar. Ser fram emot i morgon onsdag nu när solen skiner!

Om vi nu ska prata skillnader så är väl den största att det inte finns någon karta på onsdagskörningarna och eftersom jag inte hittar i norr så lyckades jag köra fel där :rolleyes: På södersidan hittar jag och med karta är det ingen större risk att hamna fel. Vägvalet på södersidan gör det lätt att hitta tillbaka om jag nu skulle köra fel. På norrsidan känner jag att jag ogärna vill släppa den framför ur sikte, men på de knixiga vägarna blir det inga 200 på rakorna.

I norr åkte jag senast i Kapten Gräddmos grupp och det funkade kanon innan vi bröt vid telestolpen. I söder har det blivit en dubbel plonkan och det har varit kanon.

Vid varje körning är det en eller två kurvor som nyper till oväntat, även om man som jag håller till i "långsam" grupp. Ibland är det någon som klotar där och det kan lika gärna vara jag nästa gång.

Ähhh... denna norr söderdebatt ger ingenting.. jag ger Kapten och WP en :pannkyss

Vi får börja baka muff på södersidan också :yoparty

Nursey skrev:
2417913
Tycker att ni skall sluta jämföra turerna och vem som deltar var och när för det spelar verkligen iNGEN roll.

Precis vad jag tänkte, fast du formulerade det mycket bättre :tummenupp
 
Last edited:

Valrog

Skitsnack-MC
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stava
Hoj
BMW R1200GSA
Bonnie skrev:
2417931 Har kört två onsdagar och två söndagar. Ser fram emot i morgon onsdag nu när solen skiner!

Om vi nu ska prata skillnader så är väl den största att det inte finns någon karta på onsdagskörningarna och eftersom jag inte hittar i norr så lyckades jag köra fel där :rolleyes: På södersidan hittar jag och med karta är det ingen större risk att hamna fel. Vägvalet på södersidan gör det lätt att hitta tillbaka om jag nu skulle köra fel. På norrsidan känner jag att jag ogärna vill släppa den framför ur sikte, men på de knixiga vägarna blir det inga 200 på rakorna.

I norr åkte jag senast i Kapten Gräddmos grupp och det funkade kanon innan vi bröt vid telestolpen. I söder har det blivit en dubbel plonkan och det har varit kanon.

Vid varje körning är det en eller två kurvor som nyper till oväntat, även om man som jag håller till i "långsam" grupp. Ibland är det någon som klotar där och det kan lika gärna vara jag nästa gång.

Ähhh... denna norr söderdebatt ger ingenting.. jag ger Kapten och WP en :pannkyss

Vi får börja baka muff på södersidan också :yoparty



Precis vad jag tänkte, fast du formulerade det mycket bättre :tummenupp

HMMMRRR...MUTTAD MUFFINS...
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
War-psycho skrev:
2417652 Nja, nu är det egentligen inte nån pik till onsdagskörningen, eller ditt arbete jag försökt få fram.
Jag har aldrig på något sätt sagt någonting negativt om ditt jobb som arrangör, eller att du inte skulle bry dig.

Jag vet att du jobbat för att hålla nere olyckstalen.
Att jämförelsen kom fram var att det var nån som ogillade att man ställer höga krav på förarna på körningarna.
Och jag bara förklarade att jag inte ville trampa i samma fälla som på onsdagskörningarna.

Jag tror att det är där vi skiljer oss åt lite grann.

Jag PM'ade dig för ett par veckor sen, där jag erbjöd en träff där vi kunde utbyta lite erfarenheter.
Men jag kan ta det här istället.

Jag har medvetet gjort en del saker lite annorlunda på söderåkat, av olika skäl, men mest med tanke på säkerheten.
Du har trots inbjudan inte varit med på någon söndagskörning, så egentligen vet du inte hur pass "sakta och rakt fram" vi kör.
Jag å andra sidan har varit med på två stycken onsdagskörningar, och bildat mig en egen uppfattning.
Jag har medvetet försökt promota söndagsåkat som en lugnare och mer avstressande alternativ till onsdagsåkat, och gärna raggat nybörjare till körningen.
(Men faktum är att vi gasar på ganska duktigt vi med.)

När man läser onsdagstrådarna så genomsyras den av "Fan vad det ska gasas" och "Ska steka dig" kommentarer, inte minst från arrangören.
Nu förstår jag naturligtvis att det mesta är på skämt, men samtidigt slutar det ändå med att tonen hamnar där hos alla andra också.

Senast idag så såg jag inlägg från dig, där du säger att ni fis-kört ett par blöta onsdagar nu, men nu skulle det minsann gasas friskt på onsdag.
Och sen det vanliga steka-stugget.
När man skriver så så tror jag att man lockar till sig en hel del omogna blådårar, som får intrycket av att onsdagskörningen är rena bankörningen.
Sen har det förklarats att grupperna ska heta mer eller mindre snabb, för långsam får det tydligen inte heta.
Genom att sätta ribban i tråden så väljer man också vilken nivå man vill ha på säkerhetstänket före körningen.

Det är nog inte så konstigt att det är svårt att få folk hålla igen å köra efter sin förmåga, när man samtidigt kört det tugget själv hela veckan innan.

Det sista jag citerade här ovanför är en annan sak jag undvikit.
Just p.g.a. jag valt olika vägar varje gång så har inte man haft nån möjlighet att memorera alla kurvorna på söndagsåkat.
Detta är en medveten handling för mig, just för att undvika att folk pressar allt hårdare i kurvorna.
Det spelar ju ingen roll ifall man "vet" hur vägen sträcker sig bakom kurvan, för det kan lika gärna ligga hinder ivägen nästa gång man åker där.
För att inte tala om alla hästar, hundar & lokalbefolkning man provocerar genom att varje vecka låta 80-100 hojåkare passsera där i full kareta (i lokabefolkninges ögon åtminstone)
Ingen har iallafall släpat ut en stock på vägen nån söndag iallafall.

Tack vare att söndagsgänget inte kan vägarna/kurvorna, så är dom tvungna att hålla igen lite tills dom ser utgången av kurvan.
Och därmed ökar deras chanser att se om kusten är klar också.
Det sista jag citerade från dig här ovan är alltså en mentalitet som jag aktivt försökt hålla borta från söndagsåkat.
Jag tror att det är det tänket som orsakat dom flesta av dom avåkningar som jag såg på dom onsdagar jag deltog.
(Men det är ju bara min teori förståss.)

Så det är tråkigt att du inte nappade på mitt erbjudande att utbyta lite erfarenheter, och ej heller deltagit nån av söndagarna.
Det hade varit kul att jobba tillsammans mot olyckorna, men du verkar ha koll på det själv istället.
Dom flesta saker jag gjort annorlunda gentemot onsdagskörningen, är just såna saker som jag tror ska öka säkerheten.
Det är alltså ingen slump att vägvalet här ser ut som det gör, eller att det är olika rutter varje gång.

På nåt sätt känns det som att jag har lyckats med min målsättning iallafall.

Det är tråkigt att du fått sån negativ uppfatting om söndagsåkat, för vi är iallafall ett gäng som haft riktigt kul ändå.
Det hade varit trevligt om du hängt med på en runda och bildat dig en egen uppfattning först.
Lycka till på onsdag, och hoppas ni alla håller er på hjulen.


M.v.h. Danne

Danne, vi har väl lite olika syn på detta med gruppkörningar även om ett av målen är detsamma, dvs inga avåkningar :)
Jag har, av folk som jag oerhört stort förtroende för, blivit ombedd att inte fortsätta diskussionen.
Att det hetsas och skojas lite i tråden är bara en del av den goa stämningen, tror inte att nån ungtupp får storhetsvansinne för det.


Mvh Jensa
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top