Sår efter korall...vägrar läka.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Jag dök i Egypten för ca 1,5 månader sedan, klantade mig & skrapade i nedre delen av ryggen mot en korall, fick några små sår som kliade uta helvete.
Nu har det gått ganska lång tid, & dom kliar fortfarande, dom läker & får en tunn skorpa, som jag inte kan låta bli att klia bort (det kliar som 1000 myggbett)
Dom är lite upphöjda men huden är inte röd....vad ska man göra åt sånt?
Känns lite onödigt att springa till doktorn för detta....men nu börjar jag fan undra om det växer en jävla korall på mig! :gnissla
Några dykare med erfarenhet?

Du är förvånad över att dom inte vill läka när du hela tiden är där och river? Underligt. :rolleyes: Smörj med en mjukgörande salva, Helosan är strålande då den är lätt anticeptisk också, och ge fan i att klia. Läkt.

Precis som plåtnicke säger så är det klart det inte läker om du hela tiden är där och kliar med dina bakterietäckta fingrar och naglar...

På med salva och om inte annat kan du badda med lite asolsprit eller klorhexidin eller liknande morgon å kväll...

Men hallå....det fattar jag väl!
Har smörjt med aniseptisk salva morgon & kväll, skorpan ryker när den är "mogen" sen fortsätter det klia, om ni förstår...
Det jag undrar över är väl om det är normalt? har aldrig varit med om mer svårläkta småsår...fan vet vad jag slog i...en Egyptisk mördarkorall?:gnissla

Attackkorall?

Smörj på lite hydrokortison, det brukar dämpa det mesta som kliar satan.

När det kliar, smörj in med xylocain salva istället för att klia :tummenupp

Du kan nog räkna med något liknande som visa nedan
[YOUTUBE-ID]DSTj7tl6E-o&feature=PlayList&p=FE23A2187C4AFA19&index=22[/YOUTUBE-ID]

Har varit med om exakt samma sak. Gå och köp salva emot fotsvamp och smörj med.. Dämpar klådan och får garanterat bukt på problemet.

Jag rispade handleden vid dykning o fick samma problem. Fixat på 2 dagar med sån salva!

Har hänt mig också, men på underarmen. Hade ett sår där under 2-3 månader, men det gick bort till sist.

Den här dramatiska bilden togs strax innan jag ramlade handlöst bakåt och skadade mig, känsliga tittare varnas....:hihi
(Tack till Discovery Channel som var på plats & plåtade...)

Bifogat

• dyk.jpg
    dyk.jpg
    65.2 KB · Visningar: 274
Har varit med om exakt samma sak. Gå och köp salva emot fotsvamp och smörj med.. Dämpar klådan och får garanterat bukt på problemet.

Jag rispade handleden vid dykning o fick samma problem. Fixat på 2 dagar med sån salva!

Daktakot salva heter den tror jag. Hjälpte mig med problem med fast på ett annat ställe......

Daktakot salva heter den tror jag. Hjälpte mig med problem med fast på ett annat ställe......

Den salvan hette kanske Daktakåt?

Skämt åsido, jag råkade ut för samma sak i Thailand men då fick jag nåt inhemskt hopkok och det gick bort efter några timmar. :hihi

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025