Såna där håriga helvetes odjur

mina får kitekatt torrfoder och tonfisk från willys å diverse matbitar från kylskåpet när dom tigger.... å dn svarta vill helst dricka vattnet direkt från kranen

Bifogat

• DSC00494.JPG
    DSC00494.JPG
    40.6 KB · Visningar: 56
Har som sagt kisseungar om någon är intresserad?
Väluppfostrade och motorcykelintresserade! Vill helst komma till ett hem med en eller flera KTM i garaget!! :D

/G

Bifogat

• Vitsvart.JPG
    Vitsvart.JPG
    93 KB · Visningar: 71
  • KTM-band.JPG
    KTM-band.JPG
    81.4 KB · Visningar: 74
  • Blomma.JPG
    Blomma.JPG
    92 KB · Visningar: 69
Cooler skrev:
2301654 Har som sagt kisseungar om någon är intresserad?
Väluppfostrade och motorcykelintresserade! Vill helst komma till ett hem med en eller flera KTM i garaget!! :D

/G

Haha, vilka pälsbollar! Hur gamla är de, vilka raser har de i sig och hur är föräldrarna? Min äldsta katt börjar bli allt sämre och han bor ute hos mina föräldrar men jag funderar på att låta honom somna in inom kort och vi kan inte bara ha 3 katter i huset varav de 3 alltid är ute på vift :(

Dee_cati skrev:
2301703 Haha, vilka pälsbollar! Hur gamla är de, vilka raser har de i sig och hur är föräldrarna? Min äldsta katt börjar bli allt sämre och han bor ute hos mina föräldrar men jag funderar på att låta honom somna in inom kort och vi kan inte bara ha 3 katter i huset varav de 3 alltid är ute på vift :(

Mestadels "vanlig" svartvit bondkatt efter mamman. Vissa tycks dock bli lite mer långhåriga så det kan väl hända att det är en norsk skogskatt som varit framme... En av dem är konstigt nog helsvart (se bild)... Kanske kan vara fler fäder i samma kull... :va

Åldern på dem är väl ungefär 3,5-4 veckor...

Modern är i alla fall en trevlig katt som är social och inte ger sig på och klöser möbler eller annat, vilket är jäkla bra!

/G

Bifogat

• Bandyboll.JPG
    Bandyboll.JPG
    86.2 KB · Visningar: 65
  • kisse.JPG
    kisse.JPG
    56.6 KB · Visningar: 55
Last edited:
Tror inte det funkar, kommer bli alldeles för dyrt och krångligt att mata katterna med Riesenschnauzers i längden.

Kajan skrev:
2297698 Stackars javel! :pannkyss

Kattter klarar att svalta i flera dygn utan mat, sa gor som se sagt ovan. Annars kan du gora foljande:

1. Stall undan allt omtaligt och stang alla dorrar o fonster (om du inte bor pa 8 vaningen eller mer)

2. Adoptera en Reisenschnauzer

3. Lamna jycken i lagenheten o ga o drick en kopp kaffe.

Nar polisen anlander ar problemet lost. :tummenupp

Du kan få bra pris om du är intresserad, sen behöver du inte oroa dig för spoyr och katthår i soffan.

Bifogat

• a1520105.jpg
    a1520105.jpg
    12.9 KB · Visningar: 196
En fördel med torrfoder är att det "rensar" tänderna. Förebygger tandsten som är krångligt att få bort. Får lämna bort katten på service och nedsövning krävs, för att inte tala om pengar.

En dag kom en stor men mager hemlös katt lunkades på vår gräsmatta.
Gav honom lite mat, sen gav han sig iväg och var borta några dagar. Sen kom han tillbaka varje dag och sov i hammocken. Började ta in honom kalla nätter och blev så småningom en älskad familjemedlem(till vår andra katts förtret i början). En hemlös katt med dålig tillgång på mat har en ämnesomsättning därefter. Såhär går det om katten plötsligt får tillgång till mat: :rofl

Bifogat

• PICT00091.JPG
    PICT00091.JPG
    114.7 KB · Visningar: 60
FreddaGädda skrev:
2304334 . En hemlös katt med dålig tillgång på mat har en ämnesomsättning därefter. Såhär går det om katten plötsligt får tillgång till mat: :rofl
Haha, "fick tillgång till mat"... Jo, en del katter kan det nog gå så med. Själv har jag erfarenhet av en hemlös, mager stackare som strukit omkring en hel månad då hösten kom. Han var ganska aggressiv, och vi lockade in honom i en kattbur med hjälp av hotdogs. Han åt som om han aldrig sett mat förr.

Hemma hos oss fick han samma kattmat som vår första katt, och åt sådär. Sjuk? tänkte man... Han hade ju farit ganska illa - ätit skräp och så. Veterinärkoll visade att han nog var ganska frisk. Så vi lät honom vara, han fick billig kattmat som vår första i fortsättningen också. Efter ett tag upptäckte vi att hans favvo-mat var: Grillad kyckling, rå oxfilé och färska räkor. That´s it. Kattmaten åt han sparsamt av i hela sitt liv - bara så att han höll sig vid liv.

På den tiden hade vi kattlucka också, så ibland kunde man hitta en HALV liten mus bredvid matskålarna. Kanske hans sätt att påpeka att han vill ha mera färskt kött? :va

Varför ska alla svälta sina katter för att dom ska lära sig gilla mat som dom inte gillar från början? Är det inte schysstare och dessutom smidigare att bara ge dom den mat som dom tycker om? Fattar inte riktigt.

Kajan skrev:
2297698 Stackars javel! :pannkyss

Kattter klarar att svalta i flera dygn utan mat, sa gor som se sagt ovan. Annars kan du gora foljande:

1. Stall undan allt omtaligt och stang alla dorrar o fonster (om du inte bor pa 8 vaningen eller mer)

2. Adoptera en Reisenschnauzer

3. Lamna jycken i lagenheten o ga o drick en kopp kaffe.

Nar polisen anlander ar problemet lost. :tummenupp

Ha vi hade en risenschnauzer (rip:() Och när vår gammla katt bästemde sig för att bli fler så va hunden där och såg oroligt på och va liv rädd för den ny föda lilla katten. några dagar sennare får morsan se hur hunden kommer med något i munnen som han försiktigt spotar ut i katt korgen. Då har han burigt in katt ungen som hade lyckats rammla ner från korgen och för irrat sig bort medans hans mamma va och åt.

Kan tillägga att dom va okilja aktiga och att katten låg och vakade vid hundens sida på slutet och gick runt och jamade i flera dagar efter att vi vart tvungna att aliva hunden.

När vi ett år sennare skaffar en ny hund går katten och lägger sig och sover på han det första han gör-

Så att kattter och hundar inte kommer överens är skit snack.

Sen kör på torr foder det luktar mindre.

Last edited:
Här är mina boys. Märkeskatter :hihi

De äter all kattmat man ställer fram. Torrfoder + vatten framme jämt. Funkar bra.

Bifogat

• ksmall.jpg
    ksmall.jpg
    130.5 KB · Visningar: 42
Inte vilket märke som helst utan det bästa! :yoparty

Starstriker skrev:
2321851 Här är mina boys. Märkeskatter :hihi

De äter all kattmat man ställer fram. Torrfoder + vatten framme jämt. Funkar bra.

Neanderthalaren skrev:
2298266 Fel. SVT:s Plus testade kattmat och de där svindyra i små guldförpackningar hade bland de sämsta näringsinnehållen.
Öht så fanns ingen nämnvörd korrelation mellan pris och näringsmässig kvalitet.

Jämförde de näringsdeklarationerna rakt av då eller??

För om man tittar noga och jämför blötmat med torrfoder så piskar de flesta blötfoder torrfodren med hästlängder.

Katter är obligata karnivorer, vilket innebär att de är fysiologiskt och metaboliskt anpassade till en diet av enbart bytesdjur. Dvs de behöver framförallt protein och fett, glukos (blodsocker) som de behöver tillverkar de själva i levern av aminosyror från protein. Det varken behöver eller kan speciellt väl tillgodogöra sig kolhydrater ur födan.
Till råge på det så är de anpassade att få det mesta av sitt vattenbehov täckt av födan då de är ättlingar av ett ökendjur.

Räknar du näringsinnehållet i torrsubstans och jämför blötfoder och torrfoder får tom de bästa torrfodermärken pisk av blötmat med avseende på näringsinnehåll eftersom torrfodren innehåller väldigt mycket kolhydrater och blötmaten väldigt lite av dessa men dessto mer protein och fett (nästan bara dessa jmf.).

Försäljningsargument för torrfoder är att man inte betalar för vatten (som katten behöver), men vad fan spelar det för roll när torrfodret fylls ut med spannmål och vegetabiliska biprodukter istället (som katten inte behöver)??

Djurfoder är big bizznizz för tillverkare och de drar sig fan inte fem öre för att vilseleda och överdriva om sin förträfflighet. På den nivån skulle Plus ha lagt sin granskning.

Jag har räknat ut att det inte är några nämnvärda skillnader i foderkostnader om jag matar mina katter med blötmat eller högkvalitativt torrfoder och eftersom blötmat är näringsmässigt bättre får jag mer för pengarna inte bara för att det är tyngre att bära hem...

Det andra argumentet för torrfoder brukar vara att det är bättre för tänderna... jag tycker att det är bullshit!! OK, att det inte kleggar sig fast på tänderna... men det skaver inte av något nämnvärt heller. Katter tuggar knappt maten och sväljer torrfoderkulorna lika ofta hela som de biter sönder dem. Tandsten finns även hos katter som äter torrfoder.
Vill man slippa kostnaden för tandsanering hos veterinär så borstar man tänderna på katten med liten borste eller tops... och vanligt vatten en gång varje eller varannan dag. Katter som går ute och tar byten behöver inte denna service.

Mina katter för blötmat från mataffären. Helst hade jag gett dem Mjau som är bäst näringsmässigt och svensktillverkat. Men katterna säger: luktar det som skit så smakar det som skit... vi går inte i närheten av detdär...tack å hej! Lika dant med hemlagade rätter... :mad:...och Whiskas dynga. Pussy blir det.
Utfodring morgon och kväll, dagsbehovet fördelat på 2 portioner på morgonen, två på kvällen och så lägger jag upp en till natten så jag får sova ifred. Innan jag slutade med torrfoder fick de Eukanuba Adult eller Royal Canin Skin Care 33 vilket är det bästa jag hittat, när jag tittat på innehåll och näringssammansättning.

Richard skrev:
2297414 Helvete.

Jag har mot min vilja blivit sambo med två katter. Det finns tusen anledningar till att jag inte vill leva med dem, men nu får jag stå mitt kast. Ett problem som dök upp nu (efter problemen hår överallt, äcklig låda, spyor på mattan osv osv) är att odjuren inte äter sin mat. Paté-liknande mat (typ Iams) vägrar de kategoriskt att äta, medan bitar-i-sås-mat är nästan okej - de slickar i sig såsen och lämnar det mesta av bitarna. Kan man köpa bara sås? Är det nån här som har bra recept på kattsås?

Det är varmt ute... det kan vara därför. :näsblod
Är de inte sjuka så äter de det de behöver när de behöver det... Lägg upp maten de är vana vid, vid samma tider som de är vana vid och erbjud så mycket de som de behöver per dag fördelat på två eller flera mål. Du behöver inte bekymra dig så länge de äter lite i alla fall och är pigga och beter sig som vanligt. Det går inte åt mycket energi av att ligga och slöa i värmen.

Annars är tonfisk mixat med vatten, typ en burk till 1 liter vatten, som man häller lite av över maten väldigt effektivt som sås om katten gillar just tonfisk... tyvärr är det lätt att skämma bort dem till helvete för en själv om man klyddar för mycket med kattamaten.

OM katten inte vill äta, är hängig och inte beter sig som den brukar, kräks mer än vanligt (katter har lättretad kräkreflex... :rolleyes: ) och/eller har lös avföring är det inte kattsås du behöver utan en veterinär.

Banane skrev:
2322086 Inte vilket märke som helst utan det bästa! :yoparty

Jaja... det är iaf rätt storlek på öronen... :tungan

Mycket bra inlägg ang foder! :tummenupp måste dubbelkolla så jag inte är på katter.nu, nej sporthoj va det visst... Gött med folk som vet vad de pratar om!

Vi ger våra katter Mjau i kombination med James Wellbeloved torrfoder. Nu när det är varmt får de endast Mjau så risken för uttorkning minskar.

Försöker BARFa (rå föda) katterna så ofta som möjligt då detta är det foder som de svarat bäst på map bajkonststens o arom samt välbefinnande etc.

Detta är dock inte särskilt bekvämt för ägaren så det blir mest att de får nötfärs eller lammfärs rått. Ibland kycklingvingar o kycklinghjärta.

Flamma77 skrev:
2322111 Jämförde de näringsdeklarationerna rakt av då eller??

För om man tittar noga och jämför blötmat med torrfoder så piskar de flesta blötfoder torrfodren med hästlängder.

Katter är obligata karnivorer, vilket innebär att de är fysiologiskt och metaboliskt anpassade till en diet av enbart bytesdjur. Dvs de behöver framförallt protein och fett, glukos (blodsocker) som de behöver tillverkar de själva i levern av aminosyror från protein. Det varken behöver eller kan speciellt väl tillgodogöra sig kolhydrater ur födan.
Till råge på det så är de anpassade att få det mesta av sitt vattenbehov täckt av födan då de är ättlingar av ett ökendjur.

Räknar du näringsinnehållet i torrsubstans och jämför blötfoder och torrfoder får tom de bästa torrfodermärken pisk av blötmat med avseende på näringsinnehåll eftersom torrfodren innehåller väldigt mycket kolhydrater och blötmaten väldigt lite av dessa men dessto mer protein och fett (nästan bara dessa jmf.).

Försäljningsargument för torrfoder är att man inte betalar för vatten (som katten behöver), men vad fan spelar det för roll när torrfodret fylls ut med spannmål och vegetabiliska biprodukter istället (som katten inte behöver)??

Djurfoder är big bizznizz för tillverkare och de drar sig fan inte fem öre för att vilseleda och överdriva om sin förträfflighet. På den nivån skulle Plus ha lagt sin granskning.

Jag har räknat ut att det inte är några nämnvärda skillnader i foderkostnader om jag matar mina katter med blötmat eller högkvalitativt torrfoder och eftersom blötmat är näringsmässigt bättre får jag mer för pengarna inte bara för att det är tyngre att bära hem...

Det andra argumentet för torrfoder brukar vara att det är bättre för tänderna... jag tycker att det är bullshit!! OK, att det inte kleggar sig fast på tänderna... men det skaver inte av något nämnvärt heller. Katter tuggar knappt maten och sväljer torrfoderkulorna lika ofta hela som de biter sönder dem. Tandsten finns även hos katter som äter torrfoder.
Vill man slippa kostnaden för tandsanering hos veterinär så borstar man tänderna på katten med liten borste eller tops... och vanligt vatten en gång varje eller varannan dag. Katter som går ute och tar byten behöver inte denna service.

Mina katter för blötmat från mataffären. Helst hade jag gett dem Mjau som är bäst näringsmässigt och svensktillverkat. Men katterna säger: luktar det som skit så smakar det som skit... vi går inte i närheten av detdär...tack å hej! Lika dant med hemlagade rätter... :mad:...och Whiskas dynga. Pussy blir det.
Utfodring morgon och kväll, dagsbehovet fördelat på 2 portioner på morgonen, två på kvällen och så lägger jag upp en till natten så jag får sova ifred. Innan jag slutade med torrfoder fick de Eukanuba Adult eller Royal Canin Skin Care 33 vilket är det bästa jag hittat, när jag tittat på innehåll och näringssammansättning.

Det är varmt ute... det kan vara därför. :näsblod
Är de inte sjuka så äter de det de behöver när de behöver det... Lägg upp maten de är vana vid, vid samma tider som de är vana vid och erbjud så mycket de som de behöver per dag fördelat på två eller flera mål. Du behöver inte bekymra dig så länge de äter lite i alla fall och är pigga och beter sig som vanligt. Det går inte åt mycket energi av att ligga och slöa i värmen.

Annars är tonfisk mixat med vatten, typ en burk till 1 liter vatten, som man häller lite av över maten väldigt effektivt som sås om katten gillar just tonfisk... tyvärr är det lätt att skämma bort dem till helvete för en själv om man klyddar för mycket med kattamaten.

OM katten inte vill äta, är hängig och inte beter sig som den brukar, kräks mer än vanligt (katter har lättretad kräkreflex... :rolleyes: ) och/eller har lös avföring är det inte kattsås du behöver utan en veterinär.

Jaja... det är iaf rätt storlek på öronen... :tungan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...