Sån, nu har man kört ZX10R också.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
För att följa upp tråden om vad man tyckte om R1-04:

Har kört i regn förrut men fick 5-6 mil igår.

Det är ett stort steg upp i effekt mot R1-03, som jag tyckte var lite av en besvikelse. ZX10an går som besatt, känns mindre och är mindre än min ZX6R 2000. Hojen jag körde har bara gått 120 mil men det har inte varit några problem alls ännu. Bromsarna är ruskiga och med bra pose-faktor.

Ryktena som gör gällande att den går på bakhjulet aldeles för lätt är överdrivna tycker jag. På ettan lättar den lätt men tvåan kan man dra fullt till rödmarkeringen utan att slå bakåt om man lutar över tanken. Men det ska väl tilläggas att om man vill skjuter framhjulet i luften även på trean ;) Dessutom kändes den inte så nervös som vissa gjort gällande. Inga tendenser till styrslag. Kan bero på fegkörning. En styrdämpare är nödvändigt vid hård körning säger dom som vet (Greven och Jensen).

Jämföra ZX10 och R1-04? Motormässigt är dom ganska lika, fast tian har en edge på top. ZX10an känns mindre och lättare. R1ans bromsar tyckte jag hade lite bättre bett.
Ska man vara ärlig så spelar det ingen roll alls vilken man väljer, så lika är det. Ta den i snyggast färg ;)

Tack till Mike the Bike som vågade låna ut! Det uppskattas :tummenupp

ajaj rödstreckat vid 120 mil.

Den lär lossna mer senare, men det här bakhjulshysteriet har alltid funnits i mc-pressen.
När r1 kom så lät det ju likadant, mycket skitsnak för att det lättar lite här o där.

Tycket själv att ZX-10:an e ett strå vassare... Roligare att köra ialf.
Skall just byta till 16drev där fram... då lär de blir ännu roligara=)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph