HanneZ
Avställd
Fan va struligt! Jag hoppas inte det är min gsxr som får gå detta öde till mötes 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nej, men om man äger mer saker än man rimligtvis borde ha råd med så kan man väl misstänka att alla inkomster inte redovisas och då finns en risk för granskning.SKV skrev:2389204Hur menar du då??Så bara för att man äger saker så redovisar man inte sina inkomster?
Nej, de hinner inte detaljgranska alla men en del. Då företrädesvis de som de misstänker fuskar med skatten.SKV skrev:2389204Å har de tid skattmasrana att detaljgranska alla människor?? I så fall ligger jag illa till![]()
Japp. Och dessa intyg blir såvitt jag förstått inte klara förrän hojen är regad i nya landet. Och då står nya ägaren där med skatten igen.DarkDesmoRider skrev:2388997... Det som krävs för att en export ska accepteras är :
En kopia på att hojen "förtullas" i det nya landet
Eller en kopia på det nya registreringsbeviset. ...
Ja jag har papprena, jag fick ju alltså tillbaks papprena eftersom anmälan ska kompletteras med intyg om att knarren regats i annat land. Det är alltså inte bara en fråga om att skicka papprena, man måste samtidigt intyga att den regats i annat land.GixxerMike skrev:2389001Har jag förstått det rätt så sitter du med regpappret isåfall kan du väl bara skriva under ägarbytet samt nya ägarens namn genom dig. Har själv skrivit under annans namntäckning & skrivit genom mig (mitt namn).
Ägarbyte måste göras innan man kan regga den i annat land.
Möjligt att man kan göra så men det förutsätter ju (som nån annan skrev längre ner) att nya ägaren _kan_ rega knarren på sig i Sverige. Och det vet jag inte om han kan.John skrev:2389003Steg 1. Ägarbyte. Skriv över hojen på nya ägaren i Sverige.
Steg 2. Landbyte. Låt nya ägaren själv ha den skriven på sig i Sverige vid flytten till annat land.
Japp. Efter vad jag förstått måste alltså han först fixa sitt så att jag kan få en eller annan form av intyg.[PlastRaket] skrev:2389016Om inte ägaren är medborgare i Sverige så kan du väl inte sälja hojen innan han är klar med sina papper? Är han äkta svenne så skulle du ha gjort ett vanligt ägarbyte, vad han gör med hojen är ju inte ditt problem?
Japp. Man kan uttrycka det så här:SKV skrev:2389034... Hmmmmm på vilket sätt "blänker" man i ögonen hos skattmasen om man har motorcyklar? Skulle det komma in under kapital då eller??![]()
Det är ju faktiskt ett alternativ.Poke skrev:2389178Om inte detta löser sig inom en rimlig tid, avstå då ifrån att betala registerhållningsavgiften ! Vägverket kommer då vänligt men bestämt uppmana dig att "betala och om inte du gör det faller fordonet ur registret". ...
Nej men det händer att dom gör stickprov ibland. Dom har gjort det med mig en gång men som jag skrev tidigare, jag har ordning på alla papper så det gick alldeles utmärkt. Men jag vill alltså slippa trasslet.SKV skrev:2389204... Å har de tid skattmasrana att detaljgranska alla människor?? ...
Låter rimligt. Alltså bortfaller i alla fall den varianten.Poke skrev:2389237... Säljaren riskerar fängelse straff för att till polisen gjort en stöld anmälan på fordonet som han bevisligen fått betalt för.
(brottsbalken kap.15.)
Poke
I såna fall får du ett pm.Dee_cati skrev:2389239... Säg till om du kikar upp det där med skrotning om det fungerar, då gör jag likadant så man är av med problemet.
Nänä. Koppla av du.HanneZ skrev:2389240Fan va struligt! Jag hoppas inte det är min gsxr som får gå detta öde till mötes![]()
Precis så. Och eftersom jag till synes har både pengarna och knarren så....newstead skrev:2389261Nej, men om man äger mer saker än man rimligtvis borde ha råd med så kan man väl misstänka att alla inkomster redovisas och då finns en risk för granskning. ...
Köplagen gäller vid affärer mellan _svenska_ personer. Men det du citerat skulle säkert godtas i alla fall eftersom det är fullt rimlig fördelning av kostnaderna.Örnie skrev:2389558Köpl 1:11§
"Säljaren svarar för sådana kostnader för varan som uppkommer före avlämnandet och som inte beror på att avlämnandet har försenats till följd av något förhållande på köparens sida."
Bara att göra en anmälan.... Skicka papper till tingsrätten, han kanske får sig en funderare![]()
Robban_C skrev:2389575Köplagen gäller vid affärer mellan _svenska_ personer. Men det du citerat skulle säkert godtas i alla fall eftersom det är fullt rimlig fördelning av kostnaderna.![]()
En annan sak:
Ingen har gjort fler citat i ett inlägg än jag här ovan.Kanske.
![]()
Men hur kan de ta ut de som de misstänker fuskar me skatten? Nyfiken minsann!!newstead skrev:2389261Nej, men om man äger mer saker än man rimligtvis borde ha råd med så kan man väl misstänka att alla inkomster redovisas och då finns en risk för granskning.
Nej, de hinner inte detaljgranska alla men en del. Då företrädesvis de som de misstänker fuskar med skatten.
Undrar vilken skattmas de kan vara??Pluggen skrev:2389221Ja, enligt skattmasen så kan det vara så.
Micke
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2389261SKV skrev:2390235Men hur kan de ta ut de som de misstänker fuskar me skatten? Nyfiken minsann!!
Nej, han är inte svensk medborgare såvitt jag vet.Örnie skrev:2389659var han inte en svensk som var bosatt utomlands?mybad then
Det finns inget krav på skrotningsintyg när det gäller skrotning av följande fordonskategorier:
tung lastbil eller tung buss
släp
motorcykel
registrerad moped
traktor
registrerat motorredskap
terrängfordon (tung terrängvagn, terrängskoter och terrängsläp).
Om ett fordon förstörts eller om du gjort något som innebär att fordonet inte längre kommer att användas i trafik, ska det avregistreras. Du anmäler det på registreringsbeviset. Vi bedömer om fordonet ska avregistreras. För att vi ska kunna göra en bedömning behöver anmälan kompletteras med
1. en redogörelse om vilka åtgärder som gjorts
2. ett intyg eller liknande (uppgifterna bör styrkas), och
3. fordonets registreringsskyltar.
SKV skrev:2390235Men hur kan de ta ut de som de misstänker fuskar me skatten? Nyfiken minsann!!
Ja, jag håller alldeles med!Poke skrev:2390724... Har den lämnat landet och kvitton kan uppvisas borde det räcka. ...
Alla firmor som nolltaxerar???Hmmm nä du de har vi inte tid me, det finns enklare sätt.Men en sak kan jag säga, de e sällan vi kollar i bilregistret efter hur många fordon en person äger, särskilt när de gäller fåab eller enskild firma eller bara en vanlig inkomstagare!!DR-Zätare skrev:2390707Det är ju inte så svårt.
Det är ju bara för Skatteverket att titta på alla firmor där ägarna nolltaxerar och se vilka tillgångar de har. Om du till exempel har en enskild firma där du nolltaxerar (det vill säga du gör ingen vinst som du kan ta ut som lön) och du har ingen annan inkomst av tjänst men enligt Fordonsregistret har du en Mercedes av nyare årsmodell registrerad med dig som ägare så kräver det ju inga omfattande studieskulder för att räkna ut att du inte redovisar (det vill säga betalar skatt) alla dina inkomster. Om du inte tjänar några pengar kan du ju rimligtvis inte ha råd med en Mercedes.
Både din deklaration som privatperson/ägare av enskild firma eller bolagens årsbokslut är offentliga handlingar som bland annat Skatteverket har tillgång till.
Robban_C skrev:2390585Nej, han är inte svensk medborgare såvitt jag vet.
Det rör sig iofs om ett grannland och det ökar ju chansen att han skulle kunna vara sv medborgare men jag tror inte att han är det.
Mvh Robban.
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |