Sålde min 125:a nu krånglar köparen

Helt rätt enligt lagboken:

Någon "i befintligt skick"-klausul kan ni glömma, sånt fungerar inte!

Om du inte medvetet försökt dölja något och den skadan (fukt runt drevet) var synlig och borde ha uppdagats av köparen när han kollade (jo, han måste faktiskt kolla produkten) så kan de inte göra mycket.

Har du därimot känt till problemet och underlåtit att tala om det, då har du ansvaret för att rätta till det, betala för att få till ordnat eller häva köpet.

Det är "runt hörnet garanti", "dolda fel" går inte att bevisa om den är köpt av lekman om inte den har varit innne på auktv. och att den nya ägaren ringer dit och ser att den varit inne på service men felet inte skulle åtgärdats, först då torskar man.

Såhär har jag förstått det:

"befintligt skick" funkar inte längre.

Köparen skall kolla av hojen men man skruvar ju sällan ner den för att kolla igenom den helt.
Finns ett fel som enligt köparen funnits där sedan förra ägaren skall förra ägaren stå för reparationskostnaden.
I dessa fall gäller det för säljaren att bevisa att felet inte fanns där när objektet i fråga var i hans ägo!

Eftersom du redan medgett att det fanns när du hade den har du redan förlorat..typ.

Gör såhär: Kolla vad det kostar och dela kostnaden med killen. Det blir nog billigast så.

Iofs kan jag ju ha fel också. Såhär har jag fått det förklarat för mig iallafall. :)

Hur i hela Hissingen ska man kunna bevisa att säljaren visste om felet/felen som uppstår?

Ska jag kunna skita i att använda kopplingen och sen hävda att säljaren visste om att växellådan var i så dåligt skick att den skulle ge upp efter en vecka och få rätt att häva köpet!?!

Last edited:
bytte sådana på min dt på löpande band för min drevaxel vart skev,drog i en grabber i packboxen och drog ur den med en hammare.inte snyggt,inte rätt men snabbt gick det och man slapp klyva den.
hur du ska agera mot han som köpte den,som du själv velat bli bemött:tummenupp

personligen hade jag aldrig gnällt om en sådan skitgrej och accepterat bemötande efter det...

bytte sådana på min dt på löpande band för min drevaxel vart skev,drog i en grabber i packboxen och drog ur den med en hammare.inte snyggt,inte rätt men snabbt gick det och man slapp klyva den.
hur du ska agera mot han som köpte den,som du själv velat bli bemött:tummenupp

personligen hade jag aldrig gnällt om en sådan skitgrej och accepterat bemötande efter det...

Nu får du nog räkna med att köparen läst ditt inlägg här och alltså vet att du visste att packboxen läckte.
Köp en packbox och ge till köparen, monteringen kan köparen stå för med sin halva av dealen.

Hur i hela Hissingen ska man kunna bevisa att säljaren visste om felet/felen som uppstår?

Ska jag kunna skita i att använda kopplingen och sen hävda att säljaren visste om att växellådan var i så dåligt skick att den skulle ge upp efter en vecka och få rätt att häva köpet!?!

Till att börja med tvärtom: Säljaren ska bevisa att felet inte fanns när han ägde objektet.

Mja. Säljaren ska i det fallet bevisa att växellådan var problemfri när han hade cykeln. Hur exakt han ska göra det vet jag inte men.. :)

Som flera redan påpekat är det lite si och så med befintligt skick. Du friskriver dig verkligen inte från ansvar med detta, är det ett fel som du som säljare antas känt till och som skulle påverka priset avsevärt men att du undanhållit detta ryker du dit. Ex. Du säljer en hoj som påstås ha gått 1000 mil, i bra skick men har varit använd. Efter 10 mil klappar motorn i hop och efter att köparen lämnat in den på verkstaden har det konstaterats att motorn minst bör gått 6-7000 mil med den förslitning osv som finns. Då ryker du.
Men om du säljer en hoj som ev. batteriet behöver bytas på av ålder så gissar jag att det räknas till normal förslitning.
Skriver i kvittot att alla kostnader efter köp bekostas av köparen.

befintligt skicka funkar inte! men däremot om ni skriver av köparen godkänt skick! så klarar ni det då är det upp till honom att anmärka annars innan köpet är klart!

Till att börja med tvärtom: Säljaren ska bevisa att felet inte fanns när han ägde objektet.

Mja. Säljaren ska i det fallet bevisa att växellådan var problemfri när han hade cykeln. Hur exakt han ska göra det vet jag inte men.. :)

Man får hoppas att en kompis som är med som vittne till köparens provkörning och kan intyga om att den fungerade räcker isåfall,eller en nära gjord service.

Skriver i kvittot att alla kostnader efter köp bekostas av köparen.

Syftet med denna lag är att den inte skall kunna förhandlas bort med dylika skrifter, precis i stil med "säljes i befintligt skick" eller "köparen har allt ansvar" och yada yada.

Skillnaden mellan att köpa från en näringsidkare och privatperson kan du läsa mer om på konsumentverkets hemsida.

Ett litet *SNIP*

Som privatperson har man lite lättare att påpeka ett fel på en vara om man köpt den av en näringsidkare, än om man köpt den av en annan privatperson. Vid köp av en näringsidkare krävs bara att varan visar sig vara i sämre skick än man som privatperson med fog kunnat förutsätta. Är det istället fråga om ett köp mellan privatpersoner eller mellan näringsidkare krävs dock att varan är i väsentligt sämre skick än man som köpare med ”fog kunnat förutsätta”. Att bedöma när en vara är i sämre skick respektive väsentligt sämre skick än man ”med fog kunnat förutsätta” är ofta en svår uppgift. Som regel kan sägas att varans pris är avgörande. Ju högre pris man fått betala desto större anledning har man också att räkna med att varan är av god kvalitet.

Vid handel mellan två privatpersoner eller två näringsidkare kan en vara också anses felaktig (trots att den sålts i befintligt skick) om:

• varan inte har de egenskaper eller kan användas på det sätt som säljaren har beskrivit före köpet, eller
• säljaren underlåter att upplysa köparen om väsentliga förhållanden som gäller varan.

Det är alltså viktigt att säljaren lämnar tydlig information om varan och dess egenskaper och användningsområden.

www.konsumentverket.se

*SNIP*

Så sluta nu käbbla om vad som är rätt och fel, gå in på länken och läs vad som GÄLLER!

Erbjud dig att köpa en ny packbox åt honom. Kostar 20-70:- på lokala lagerfirman. Köper du orginal kostar det max 100:-

Då har du gjort rätt för dig ungefär 10 000 gånger mer än vad du borde.........

Är du lat hänvisar du honom bara till Konsumentverket.

Hej jag vet inte riktigt vad jag ska göra för nått så nu frågar jag er om råd.

Sålde min DT 125a för 18 tusen för 3 veckor sen och nu ringde köparens farsa och klagade på att det läcker olja från framdervet alltså drivaxel packpoxen.
Nu vill han att jag ska betala reparationskostnaderna eller ficka detta. När jag hade den så var det alltid lite fuktigt runt drevet men jag tyckte inte det var något problem.

Hur ska jag göra?

Har det tagit dem tre veckor att upptäcka det så känns det ju inte som att det kan ha varit något större läckage vid försäljningen. Såvida du inte gjort någon typ av "fullagning" strax innan försäljningen.

Har du dåligt samvete för det så kan du ju erbjuda dig att betala halva rep.kostnaden, samtidigt som du ger honom i uppdrag att ta reda på vad det kostar. När han meddelar kostnaden så åker du dit, byter packboxen , stoppar hans del av betalningen i fickan och åker hem igen....

Vad är det för stil då? hoppas verkligen att jag slipper sånna bekymmer med han som köpte min..

när man köper något beg så får man ju räkna med någon sån skitgrej.....

Vad är det för något? När jag köpte min hoj funka inte tuttan vilken jag kom på när jag kom hem men börja inte ring den gammla ägaren bara för det.

Det är väll köparens uppgift att kolla så allt är OK när han köper hojen.

Som sagt det är en beganad hoj allt kan inte vara i toppskick.

3020210 Eventuella brister hos fordonet ska du upplysa om innan försäljning och köparen har även en skydighet att undersöka så att allt är ok.

Att det svettas lite olja någonstans är ju inte direkt något större fel och kan säkert göra så en längre tid innan det blir akut och måste åtgärdas. Om det då har gett sig nu efter tre veckor och läker ordentligt kan ju inte vara ditt problem.

Jag tycker inte att du bör ska stå för det. Är det en kompis eller en släkting så kan du ju vara lite bussig, men annars inte.

För vad är annars nästa steg? Att köparen ringer om två år och gnäller för att hojen har skurit?

(byta packbox till utgående drev: ta bort kåpa, ta bort drev, fiska ut packboxen, tryck i en ny packbox, sätt tillbaka drevet, sätt tillbaka kåpan... typ... :tungan )

Och det är väl upp till köparen i så fall att bevisa att säljaren har undanhållit något?
Tack för alla svar :) :Bugar

Det har alltid sipprat ut lite olja där men inget jag har sett som något negativt (extra smörjning till drev/kedja) men på han låter det som att jag ska stå för värsta verkstadsreparationen. Villket jag inte har ekonomi till.

Jag sa att jag skulle kollla upp vad en packning går på.

Att man bara orkar, om det hade haft stor betydelse så kan jag förstå han men det verkar det ju inte ha...frågan är hur stora hans kunskaper är...vill han ha garantier och tipptopp-grejor får han la köpa nytt och inte snåla på att handla begagnat...herregud!!!

Hej jag vet inte riktigt vad jag ska göra för nått så nu frågar jag er om råd.

Sålde min DT 125a för 18 tusen för 3 veckor sen och nu ringde köparens farsa och klagade på att det läcker olja från framdervet alltså drivaxel packpoxen.
Nu vill han att jag ska betala reparationskostnaderna eller ficka detta. När jag hade den så var det alltid lite fuktigt runt drevet men jag tyckte inte det var något problem.

Hur ska jag göra?

Du vet ju inte hur cykeln är våldad efter att du sålt den, säg bara att du sålt den i befintligt skick, se gärna till att få till det på kvitto nästa gång du säljer, hoppas du inte garanterat något:va Beklaga annars att det hänt, men säg att du inte kan påverka något får du besvär så kan jag hjälpa dig förklara för köparens farsa..

...men på han låter det som att jag ska stå för värsta verkstadsreparationen. Villket jag inte har ekonomi till.

Oroa dig inte.
Även om du skulle åka in till verkstaden med den så kostar det max en halvtimme. Skulle du göra det själv så plocka av framdrevet, pilla ut p-boxen, banka in den nya och sen är det klart.
Du behöver inte dela motorn och p-boxen kostar mindre än 100 spänn.

Det är ju svårt att skilja på olja eller kedjesprej och läcker det inte är det väl ingen större panik, du kanske hade tänkt fixa det nästa gång du byter drev på den.

Jag skulle köpt en p-box och skickat på posten.
Sen när gubben lipar om att den ska bytas också så drar du till med:
"Va fan, har du tummen mitt i handen eller? min morsa kan fan byta en sånn, vad är du för en farsa egentligen?"
Om du säger så och skriver ner svaret här så degar jag p-boxen åt dej, jag lovar.

/Fredde

Ett utdrag från SMC´s sida
http://www.motorcyklisterna.org/upl...Infoblad/Infoblad A4 köpa mc privat tryck.pdf

Problem med köpet?
Köplagen gäller när du handlar en vara av en
privatperson, se www.lagrummet.se . Den största
skillnaden jämfört med köp av en handlare är att en
privatperson kan friskriva sig från ansvar för fel, helt eller
delvis. Som konsument är rättsskyddet bättre vid köp av
en handlare.
Begagnade varor som säljs privat överlåts ofta ”i
befintligt skick” vilket är en slags friskrivning. Trots
friskrivningen är motorcykeln ändå felaktig om den inte
överensstämmer med säljarens uppgifter; säljaren inte
berättat väsentliga saker om hojens egenskaper och