Sålde hojen - sen skar den

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
En kompis sålde sin hoj för någon månad sedan, men efter 20mil i den nya ägarens ägor så skar motorn och ägaren kräver ersättning.

Köparen är 100% säker på att han skulle vinna i rätten, kan det stämma? Vad ska man göra för att slippa sånna här missöden?
 
Köparen har inte en chans i detta läget. När man köper begagnat av en privatperson så är det i befintligt skick som gäller. Dock är det annorlunda om säljaren vet om att föremålet har brister med underlåter att tala om detta.
 
McB skrev:
Köparen har inte en chans i detta läget. När man köper begagnat av en privatperson så är det i befintligt skick som gäller.

Är du helt 100% säker på det? För på ägaren så verkar det vara tvärtom...
 
CayLe skrev:
Är du helt 100% säker på det? För på ägaren så verkar det vara tvärtom...

Köpet täcks av den allmänna köplagen förutom de delar där du och säljaren kommit överens om specifika saker. I lagen finns definitioner om vad som kan anses vara ett fel. Motorcykeln är felaktig om; motorcykeln inte är sådan som säljaren har sagt, säljaren har låtit bli att upplysa köparen om ett allvarligt fel som han kände till (svårt att påvisa), motorcykeln var i väsentligt sämre skick än köparen med anledning av priset och andra omständigheter kunde förutsätta.

Det är bra att veta att en avtalsklausul om "Befintligt skick" inte betyder att säljaren helt kommer ifrån sitt felansvar. Om säljaren inte vill ansvara för de fel motorcykeln har, bör han i ett avtal precisera felen. Detta gäller egentligen bara fel som köparen inte rimligen kunnat se, vilket innebär att du vid privatköp har en omfattande undersökningsplikt.

Om det trots allt blir fel måste du reklamera snarast ("utan skäligt uppehåll"). Om det är fel på motorcykeln kan du kräva att priset sänks eller att köpet hävs (vid stora fel). Vid hävning kan du få betala för den tid (nytta) du haft motorcykeln.

Om säljaren har uppträtt "svikligt", dvs om han känt till ett fel på motorcykeln och uttryckligen förnekat att motorcykeln hade det felet eller om han dolt t.ex. en rostskada, kan du häva köpet även om felet inte är väsentligt. När säljaren uppträtt svikligt gäller inte heller att du måste reklamera inom två år efter köpet. I stället gäller en tio-årig preskriptionstid. Men det är du som måste visa att motorcykeln var felaktig redan när du köpte den.

Om du trots allt råkar i tvist med säljaren kan du få hjälp av din kommun (konsumentvägledningen). Du kan också gå till en advokat, men det kostar pengar. Rör det sig om stora belopp kan det vara värt att vända sig till en advokatbyrå direkt. Se till att ta ett inledande samtal med advokaten om dina chanser att vinna innan du bestämmer dig för att anlita en advokat en längre tid. Om du och säljaren inte kan komma överens får du gå vidare till tingsrätten.

För att ta upp ärendet i tingsrätten så måste du stämma säljaren, och det kan du göra på din eller säljarens hemort. För att ansöka om stämning behöver du ett formulär från tingsrätten - för formuläret betalar du en avgift. Om tvisten rör mindre än ett halvt basbelopp kan rättegången genomföras skriftligt (snabbare, enklare och billigare). Gäller det mer måste du lämna stämningsansökan på säljarens hemort. Den som förlorar betalar samtliga rättegångskostnader. Du kan även ha rättskydd i din hemförsäkring - hör efter med ditt försäkringsbolag.
 
Intressant det här.. Jag får kolla med kompisen någondag och se vad köparen har skickat för papper på att han är ersättningskyldig..
 
Last edited:
McB har rätt :fakta Han är nog ingen feminist längre :rofl

Om nånting pajjar som man köpt "nytt"(hojen är ju ny för den NYA ägaren) så blir man sur och tar till mycket med hot och anklagelser om man saknar ordentlig kompetens. Tyvärr så finns det så många som tydligen inte gått i skolan verkar det som :(

750RR
 
200mil?

Det är ju långt
Är det en 2-takt så har han säkert glömt olja eller nått annat korkat och försöker blåsa din polare...
Även om McB har rätt...
 
Det bästa är väl att skriva kvitto då slipper man sån här skit.
 
NoicE skrev:
200mil?

Det är ju långt
Är det en 2-takt så har han säkert glömt olja eller nått annat korkat och försöker blåsa din polare...
Även om McB har rätt...

20 mil, sedan rasade tydligen lådan.
 
CayLe skrev:
Ett kvitto visar inget annat än att man har sålt den.


jasså så du menar att om jag säljer en mc och skriver ett kvitto "säljes i befintligt skick så är det inget att ha vid ett sånt här tillfälle"? :tummenupp
 
Last edited:
Sålt är sålt!!
Måste väl köparen begripa att det alltid innebär en chansning på begagnatmarknaden. Nä, det här var löjligt... han/hon får väl lära sig att "lyssna av" motorerna i fortsättningen då.
 
Har man på kvittot skrivit "säljes i befintligt skick". så skall det mycket till innan säljaren får ansvaret för felet.

Tar köparen ärendet till rätten så kanske de tar upp fallet, men det är inte alltför troligt.

EDIT: Snackade med polare som arbetar som advokat. Han menar att om felet som uppstod inte var synbart vid köp, så skall det mycket till för att köpet skall hävas.

Provkörde köparen dessutom hojen och inte påtalade felet vid köp eller/och att säljaren inte ljugit vid en direkt fråga om detta fel så är chanserna för köparen att vinna fallet små. Inte obefintliga, men små.

slutsats: Shit happens. Köparen kan nog inte tvinga tillbaka pengarna genom rätten.
 
Last edited:
Köpte en gång en 7 år gammal RD 350. Efter 50 mil small det till, och kopplingskorgen kikade ut genom oljekåpan. Whatever...
 
Om inget kontrakt är skrivet så är det köplagen som gäller.

Privatköp


När du köper av en annan privatperson är det köplagen som ska tillämpas. Köplagen gäller vid köp av i princip all slags lös egendom, det vill säga både saker och rättigheter, till exempel bostadsrätt. Men vid köp mellan en privatperson och näringsidkare gäller konsumentköplagens skyddsregler.


Den största skillnaden mellan köplagen och konsumentköplagen är att konsumentköplagens regler är tvingande till köparens förmån. Köparen har alltid minst de rättigheter som konsumentköplagen föreskriver.

Köplagens regler är inte tvingande och kan efter överenskommelse mellan köpare och säljare ersättas med andra bestämmelser, som man avtalat om. Det innebär bland annat att säljaren kan friskriva sig från ansvar för fel, helt eller i vissa avseenden. Begagnade varor som säljs privat överlåts ofta i befintligt skick, vilket är en slags friskrivning. Trots ett sådant förbehåll kan varan ändå anses felaktig om
varan inte stämmer överens med säljarens uppgifter om varans egenskaper eller användning
säljaren inte upplyst om ett sådant väsentligt förhållande om varans egenskaper och användning som säljaren måste antas ha känt till och som köparen kunde räkna med att bli upplyst om
varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till priset och övriga omständigheter hade anledning att förutsätta.
Även om varan enligt vad nu sagts kan anses felaktig, får inte köparen åberopa fel som han måste antas ha känt till vid köpet. Har köparen undersökt varan eller låtit bli att undersöka den trots säljarens uppmaning får han inte åberopa fel som han borde ha märkt vid undersökningen.

Har du till exempel köpt en begagnad bil privat, som säljaren har lovat är mycket bränslesnål och det sedan visar sig att bilen drar 2,5 liter/mil på grund av att förgasaren är utsliten, motsvarar den inte de precisa löften säljaren gav. Säljaren har då brustit i sin del av avtalet. Du kan därför ha rätt till prisavdrag eller att häva köpet.

Om du efter ett privatköp får problem med varan, och inte kan komma överens med säljaren om lämplig kompensation, kan du vända dig till tingsrätten för att få tvisten löst. Den kommunala konsumentvägledningen och Allmänna reklamationsnämnden behandlar inte tvister mellan privatpersoner.


http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=493&lngArticleId=1899

Konsumentverket
 
Bra länk berggren_martin! CayLe - vad var det för en hoj?
 
CayLe skrev:
Det var en 2taktare. Den såldes till förmån av en 4taktare med lite driftsäkerhet.

Men jävlar va hemlighetsfull du ska va då.

Det va en RGV250. Alltså en hoj som är rätt extrem. Alltså en hoj som kan rasa nästa vecka utan att man har en j-vla aning om det, fråga bara Mattias.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top