Såhär ser mitt bakdäck ut just nu...

Wheelie4ever

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2006
Ort
Hägersten
Hoj
Aprilia 550 Sxv -06 blev stulen för tillfället utan hoj
Vastrix skrev:
486061 Funkar detta verkligen? Borde inte slangen (antar att du inte kan köra slanglöst längre) bli punkterad pga. alla mutterhuvuden?
Kan man inte dubba ett vanligt offroaddäck själv eller är det för svårt (alltså med "vanliga dubb")?
Någon som provat?

Coolt gjort i alla fall :tummenupp

Ett endurodäck går alldeles utmärkt att dubba själv o det e jävligt simpelt o billigt.

Recept:
1000st 9/13mm(Beroende på däcktyp) Wingspeed skruv (Helst rostfri elelr liknande hårdmetall)
1st Skruvdragare med batteriladdare (Panasonic funkade perfekt för mig)
200kg Tålamod
1par Tunna arbetshandskar (hade inte jag)

Sen tar man och börjar med att skruva i 2-3 skruv i varje "Nabb" i Cross/endurodäcken och slutar inte förrän man avverkat minst 700 av dom.

Jag drog i alla 1000st och det höll en hel vinter för mig... hade dock skruvar av vanlig typ så dom nöttes ut efter ca 100 mil men klarade mig utan punktering och höll budgeten nere den vintern...
Ett tips e ju att undvika eventuella asfaltbitar pga att ALLT fäste försvinner med metall mot asfalt.
Och undvik om möjligt vägar där man inte kan hålla i dikeskanten eller vägrenen om man nu skulle tappa ett par skruvar.
Man behöver ju inte sabba för andra Bil/Mc förare...

Trodde att skruvarna skulle lossna men i alla fallför mig så höll sig alla 1000 kvar i däcket i en säsong.:tummenupp
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Xyron skrev:
2642973 Nu när isarna börjar lägga sig, någon som har en bra lösning på detta?

Så här har jag gjort. Ej provkört än då jag ska försöka köra slanglöst. Väntar på lite gummikladd som ska penslas över skruvskallarna på insidan.

Jag började med att bygga en jigg som tvingades fast vid bandputsen. Fixade 600 st M6x30 mm som slipades en och en. Använde en skruvdragare. Hålet i jiggen är genomgående, ej gängat.

Sen skaffade jag 1200 karosseribrickor(minst 20 mm utv) och 600 nylocmuttrar. Ritade 6 linjer på vardera däck som mättes ut med lagom avstånd. Började ca 15 mm från kanten på båda sidor sen fick man räkna ut måtten mellan de andra strecken.

Då var det dags att mäta avstånd mellan skruvarna. Tog ett snöre och la längs med ett av de yttre strecken. Mätte hur långt det var och delade sträckan med 50(antal skruv/rad). Sen tog jag ett skjutmått och bläckpenna och märkte ut 50 kryss.

Efter första raden är gjord så kan man rita motsvarande kryss på varannan rad. Raderna ska ju förskjutas för bästa grepp. Efter 3 rader var kryssade så sätter man kryssen på de 3 resterande raderna. De ska ju förskjutas mellan kryssen som sitter på raderna bredvid.

När 300 kryss är gjorda tar man skruvdragaren och sätter i ett 4 mm borr. Sen borrar man 300 hål där kryssen är. Detta är för att se var man ska sätta skruven inifrån. Sen är det bara att ställa in skruvdragaren på rätt moment, med ett insexbits i och ta en 10 mm fast nyckel i andra handen. Skruva på!
När detta är klart så gör man likadant på det andra däcket. Jag satte 300 skruv i vardera däck. Fick tipset av en på forumet att det skulle vara minst lika mycket dubb fram för önskat grepp.

Ett tips som jag önskar att jag följt: Använd försänkta skruv istället. Då kan man ta en bricka som passar till 10- eller 12 mm skruv. Då sjunker skruven ner i brickan och bygger inte så mycket inåt. Då kanske det räcker med ett par varv silvertejp inifrån, så kan man köra med slang utan att det går sönder. Då tar man karosseribrickor på utsidan och vanliga på insidan. Mät bara fram först att brickan inte är för stor så skruven åker igenom.
Här har ni lite bilder:
 

Bifogat

  • Dubb 002.jpg
    Dubb 002.jpg
    113.9 KB · Visningar: 244
  • Dubb 004.jpg
    Dubb 004.jpg
    75.8 KB · Visningar: 213
  • Isdäck 004.jpg
    Isdäck 004.jpg
    88.7 KB · Visningar: 241
  • Kopia av Isdäck 006.jpg
    Kopia av Isdäck 006.jpg
    91.4 KB · Visningar: 206
  • Kopia av Isdäck 019.jpg
    Kopia av Isdäck 019.jpg
    124.8 KB · Visningar: 300
  • Kopia av Isdäck 0002.jpg
    Kopia av Isdäck 0002.jpg
    134.3 KB · Visningar: 382

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Hur funkade det??

Det funkar aldeles kanon. jag har nu testat själv, ruskigt skoj!!

jag måste nu tyvärr sälja mina däck.

Någon som vill köpa dem ?

0703-65 37 24
 

Bifogat

  • DSC00499.jpg
    DSC00499.jpg
    100.5 KB · Visningar: 445
  • DSC00553.jpg
    DSC00553.jpg
    86 KB · Visningar: 176
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top