Sågning av populär bok (DaVinci-koden)

Plåtniklas skrev:
Helt allvarligt så förstår jag inte hur den kan ha fått så bra kritik av 'alla' som läst den.
Det är en sån bok som säljs från pallar på Åhléns och som läses av folk som vanligen inte läser böcker. Bokvärldens moppefuckon alltså :arsele :D

Bingo skrev:
Det är en sån bok som säljs från pallar på Åhléns och som läses av folk som vanligen inte läser böcker. Bokvärldens moppefuckon alltså :arsele :D

Det är bättre att läsa DaVincikoden än att se på Extrem-Hotel-Fame-Brother :mattias

Last edited:
benrangel skrev:
Det är bättre att läsa DaVincikoden än att se på Extrem Hotel Fame Brother :mattias
Men är det bättre än både och då :va

Word!

Pyton skrev:
Vad konstigt att Newmaninstitutet sågar boken... :D

Precis vad jag tänkte.

Allt går att såga. Bibeln, Aftonbladet, Göran Persson, da Vincikoden, Kents nya singel mm.
Eftersom det inte finns någon absolut sanning och att vi uppfattar, tolkar och lägger in egna värderingar kan man "vända och vrida" på allt.
Recensioner är egentligen ganska meningslösa eftersom vi ändå vet vad vi gillar och är ute efter. Ex. Blir någon film du hört talas om, eller sett på trailer, sågas ser du den till 99% ändå. Blir den hyllad ser du den ändå.

För den delen tycker jag inte att boken sågas, utan att recensenten påpekar vissa, enligt hans uppfattning, sakfel.

Läs boken om ni vill. Läs den inte om ni inte vill. Ganska enkelt.

benrangel skrev:
Well, den risken är överhängande. Änglar och demoner har exakt samma upplägg. Läste digital fortress för några dagar sedan och den var verkligen pinsamt dålig, men följde ungefär ett liknande upplägg.

Det är som med det mesta inom underhållning, musik tex, nån släpper något platt men lättillgängligt skit som köps av icke-musikintresserade och radiostationer, sen funkar det att prångla ut samma skit med nytt omslag ett par gånger till och sen är det glömt.

Sen avslutar den talanglöse författaren/musikern whatever sin karriär och skrattar hela vägen till banken.

Bingo skrev:
Dryg idag? En del kommer inte längre än till V75 guiden, tänk på det.

Dino Velvet skrev:
Precis vad jag tänkte.

Allt går att såga. Bibeln, Aftonbladet, Göran Persson, da Vincikoden, Kents nya singel mm.
Eftersom det inte finns någon absolut sanning och att vi uppfattar, tolkar och lägger in egna värderingar kan man "vända och vrida" på allt.
Recensioner är egentligen ganska meningslösa eftersom vi ändå vet vad vi gillar och är ute efter. Ex. Blir någon film du hört talas om, eller sett på trailer, sågas ser du den till 99% ändå. Blir den hyllad ser du den ändå.

För den delen tycker jag inte att boken sågas, utan att recensenten påpekar vissa, enligt hans uppfattning, sakfel.

Läs boken om ni vill. Läs den inte om ni inte vill. Ganska enkelt.

Väldigt bra sagt :tummenupp

Recensionerna är bra, om man bortser från åsikterna som recensenten skriver.

Såg ni dokumentären på SVT i helgen. Den sammanföll, på två dagar när, med att jag avslutade boken.... Kul historia men skitkasst skriven. Känns lite som Henning "Jag-ska-filmatiseras" Mankells böcker. Den kunde ju varit hur bra som helst.

Men jo iaf, i dokumentären slaktades Davincikod-intrigen på ett synnerligen övertygande sätt, framförallt är sällskapet som skyddar graalens hemlighet avslöjat som en stor bluff´. Det enda som dokumentären styrkte var påståendet att MariaMagdalenas roll som framstående lärjunge hade förvanskats av en mansdominerad kyrka. ALLT annat i boken sågades rakt av.... Vilket gör att förordet i boken blir skrattretande.

Chrille skrev:
Såg ni dokumentären på SVT i helgen. Den sammanföll, på två dagar när, med att jag avslutade boken.... Kul historia men skitkasst skriven. Känns lite som Henning "Jag-ska-filmatiseras" Mankells böcker. Den kunde ju varit hur bra som helst.

Men jo iaf, i dokumentären slaktades Davincikod-intrigen på ett synnerligen övertygande sätt, framförallt är sällskapet som skyddar graalens hemlighet avslöjat som en stor bluff´. Det enda som dokumentären styrkte var påståendet att MariaMagdalenas roll som framstående lärjunge hade förvanskats av en mansdominerad kyrka. ALLT annat i boken sågades rakt av.... Vilket gör att förordet i boken blir skrattretande.

Nej såg inte dokumentären, men jag har läst motsvarande sågningar på flera ställen.

Men om du tyckte det var en kul historia som skrivits skitdåligt så måste du läsa "Focaults pendel", det är i princip samma grej, fast mästerligt skriven.

BMW R90s skrev:
Dryg idag? En del kommer inte längre än till V75 guiden, tänk på det.
Nä, faktiskt inte. Ok, jag kunde uttryckt mig lite mer diplomatiskt men jag besvarade plåtniklas fråga.

benrangel skrev:
Det är bättre att läsa DaVincikoden än att se på Extrem-Hotel-Fame-Brother :mattias

Jo...men visst är det så.... en dålig bok är i alla fall bättre, än vilken jävla dokusåpa som helst.

Håller själv på att läsa DVK...o jag har faktiskt läst sämre böcker. :rolleyes:

Man får helt enkelt se på den, som den roman det är, och ta författarens påstådda "fakta" med en nypa salt.

Tjing...så enkelt va det.!! :)

En klart bra och underhållande bok, värd att läsa.

Tips: Bokia säljer ut den för 79kr (inbunden) vilket är det garanterat bästa priset just nu om någon funderar på att köpa den.

Jag har Da Vinci-koden liggandes på mitt sängbord, redo att börja läsas. Ju fler dryga von oben-recensenter som sågar den desto mer intresserad blir jag att läsa den.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...