Så var hojsäsongen slut för mig.

I dag kom svenska sjömanskyrkan här i L.A. ombord med en stor påse hembakta lussebullar och en låda julklappar. Mycket trevligt, med lussebullar och kaffe.

I eftermiddag skulle de tydligen ha luciafirande på svenska kyrkan och vi pratade lite om det. De skulle visst inte ha med några stjärngossar i luciatåget. Prästen trodde inte att de som inte kännde till de svenska traditionerna med luciatåg skulle bli speciellt imponerade av folk klädda i vit särk med en vit strut på huvudet... :rolleyes:

Fast, det skulle kanske vara något, en stjärngosse och en pepparkaksgubbe, hand i hand. :hihi


Hursomhelst, trevligt med lite julkänsla och trevligt med en julklapp från sjömanskyrkan. :)
En vecka kvar Päraskrabban, en vecka, sen börjar hojsäsongen igen! :tummenupp
 
Ja, som jag skrev tidigare är det här den största och mest moderna båt jag jobbat på.

Så, hur stor är hon då och på vilket sätt är hon så modern? :va

Tja, till och börja med, båten är 294 meter lång och 32 meter bred. Bredden är så stor den kan vara och ändå ta sig genom Panamakanalen där slussarna är 100 fot breda.

För att driva båten elektriskt har vi fyra dieselmotorer kopplade till generatorer. Motorerna är 14-cylindriga v-motorer som levererar drygt 20,000 hästar styck.

För att driva båten framåt har vi två så kallade azipoddar vilket är elmotorer som sitter under båten med en propeller på. Poddarna kan vridas 360 grader oberoende av varandra och ger oöverträffad manövreringsförmåga. Var pod ger maximalt 20 megawatt, eller drygt 25,000 hästar.
 

Bifogat

  • pod.jpg
    pod.jpg
    30.8 KB · Visningar: 147
Ja, som jag skrev tidigare är det här den största och mest moderna båt jag jobbat på.

Så, hur stor är hon då och på vilket sätt är hon så modern? :va

Tja, till och börja med, båten är 294 meter lång och 32 meter bred. Bredden är så stor den kan vara och ändå ta sig genom Panamakanalen där slussarna är 100 fot breda.

För att driva båten elektriskt har vi fyra dieselmotorer kopplade till generatorer. Motorerna är 14-cylindriga v-motorer som levererar drygt 20,000 hästar styck.

För att driva båten framåt har vi två så kallade azipoddar vilket är elmotorer som sitter under båten med en propeller på. Poddarna kan vridas 360 grader oberoende av varandra och ger oöverträffad manövreringsförmåga. Var pod ger maximalt 20 megawatt, eller drygt 25,000 hästar.

Är hon byggd i muminland?
 
Hursomhelst, när det står tomtar i varje gathörn kommer jag hem igen. :tomten

Det gör det väl nu? :va

Hursomhelst, min väska är nästan packad, skrivbordet är städat, avlösningsrapporten är skriven och min avlösare kom precis in på kontoret och suckade.

Nu väntar 13 veckors semester! :banana
 
Gött med lång ledighet. Jag får släpa ut dig och kameran på nya äventyr så släpar du ut mig på absinth-äventyr. :hihi

Men det va ju ett jävla schabrak till båt du varit ombord på!
 
Gött med lång ledighet. Jag får släpa ut dig och kameran på nya äventyr så släpar du ut mig på absinth-äventyr. :hihi

Men det va ju ett jävla schabrak till båt du varit ombord på!


Tjena!
Tänkte att lite solsken från sommaren skadar inte.. Ni som känner igen er på bild, se o NJUT! :tummenupp

Ser fram emot att köra igen!
 

Bifogat

  • DSC00240 2.jpg
    DSC00240 2.jpg
    217.2 KB · Visningar: 138
  • DSC00241 2.jpg
    DSC00241 2.jpg
    207.5 KB · Visningar: 138
Det gör det väl nu? :va

Hursomhelst, min väska är nästan packad, skrivbordet är städat, avlösningsrapporten är skriven och min avlösare kom precis in på kontoret och suckade.

Nu väntar 13 veckors semester! :banana
Välkommen hem!

Ni är välkomna att titta in på en kopp
 

Bifogat

  • Espresso.jpg
    Espresso.jpg
    38.2 KB · Visningar: 108
För att driva båten elektriskt har vi fyra dieselmotorer kopplade till generatorer. Motorerna är 14-cylindriga v-motorer som levererar drygt 20,000 hästar styck.

För att driva båten framåt har vi två så kallade azipoddar vilket är elmotorer som sitter under båten med en propeller på. Poddarna kan vridas 360 grader oberoende av varandra och ger oöverträffad manövreringsförmåga. Var pod ger maximalt 20 megawatt, eller drygt 25,000 hästar.

Jag läste lite om sådana där propellrar/drivsystem för ett tag sedan, och är inte en annan vinst att det är mycket mer enegieffektivt sätt att driva båten också?

:)

Det gör det väl nu? :va

Hursomhelst, min väska är nästan packad, skrivbordet är städat, avlösningsrapporten är skriven och min avlösare kom precis in på kontoret och suckade.

Nu väntar 13 veckors semester! :banana

13 veckor... sjuuukt långt...
Jag tycker mina 1.5 vecka var lång semester, och har lite lätt jobbeågren av att var tillbaka på jobbet (ensam på kontoret i dag...)

(inte alls avundsjuk :rolleyes: )
:hej
 
Last edited:
Jag läste lite om sådana där propellrar/drivsystem för ett tag sedan, och är inte en annan vinst att det är mycket mer enegieffektivt sätt att driva båten också?

Ja, det så kallade dieselelektriska maskineriet är ganska vanligt och i stort sett uteslutande det som används vid nybyggdnation av kryssningsfartyg nuförtiden.

Stora fartygsdieslar är konstruerade att gå mest bränsleeffektivt vid ungefär 90% MCR, det vill säga 90% av maximus countinious rate. På svenska betyder det att maskinen går som mest effektivt vid 90% effektuttag av det maximala effektuttag som motorn är designad till att fortlöpande arbeta vid.

Visst, om motorn är kopplad till en generator och propellern i sin tur drivs av en elmotor tappar man givetvis verkningsgrad motsvarande generatorns/motorns cos fi men elkraft måste produceras oavsett så det är inte hela världen.

I vilket fall som helst, med tanke på att elkraft alltid behövs och att man kan starta eller stoppa dieselmotorer beroende på hur snabbt båten behöver framföras kan man alltid se till att så få motorer går på så hög belastning som möjligt.

Dessutom kan man skruva på en dieselmotor och ändå ha full elproduktion och framdrift.

Ska jag förklara mer ingående gör jag gärna det. :)
 
Sådär, då var 13 veckors semester till ända. Resväskan är nästan färdigpackad och imorgon flyger jag till L.A.

Satt på balkongen tidigare idag och avnjöt en espresso och en cigarill i solvärmen. Så skönt, våren är verkligen på G. Förvisso fick jag en trevlig tur igår tillsammans med Micke men det kommer knappast stilla hojsuget som kommer byggas upp under våren. :gnissla

Nåväl, i slutet på juni kommer jag att komma hem igen. Komma hem till sommar, komma hem till varma vägar och banor, komma hem till lata dagar och komma hem till ett helt nytt liv. :)

Ses och hörs.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top