Så var det med det...

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
Nu är det bekräftat att Miton är skuren, så jag får väl göra en tråd precis som alla andra. :gnissla

Så eftersom detta turligt nog är första gången för mig så får jag väl be om lite tips och hjälp med ställe som fixar grejjor.

Det hela hände efter att jag pressat på en stund. Först dog den på tomgång, tänker inte mer på det utan kör vidare. Sen tvärdör den vid ca. 6k rpm efter att jag släppt på gasen. Drar in kopplingen och startar i farten, inga problem. När den efter några hundra meter dör igen stannar jag och kollar runt lite under tanken etc. Testar att starta igen, men det bara tuggar. Inser redan då att det känns allvarligt, man har ju läst om andra som skurit hojar. :gnissla

I förtvivlat hopp börjar man såklart springa, kolla gnista osv. Får igång den, men den går som ett helvete. Summa sumarum gjorde detta knappast saken bättre och nu står jag med en kass kolv och en repad cylle.

Och nu börjar det egentliga problemet, varför????? Ringarna har mer eller mindre fastnat i framkanten av kolven och det är här cylindern fick som värst också. Bytade kolven för 200 mil sen och cylindern har förmodligen varit med sedan den var ny, ca. 1800 mil. Enda teorin jag har om vad som hände är helt enkelt slitage. När jag bytade kolven var ju inte cylindern ny direkt, och med högre komp etc. kan det ha blivit mer än den klarade.

Inte särskilt kul att gräva ner pengar nu för att den ska skära igen om 200 mil. :näsblod

Och till sist, tips på var man kan nicasilbehandla/ köpa ny cylinder etc.?

MVH En ledsen person som känner att hojen kommer vara nere en stund. :(
 
Du skulle pausat :hihi









Kolla så att den smörjer ordentligt?
 
3020413 Du skulle pausat :hihi









Kolla så att den smörjer ordentligt?
Noshit! :hihi Fast helt ärligt tror jag att det hade hänt iaf...

Mjo, iofs. verkar det ganska lindrigt för att den inte skulle få smörja, men det är en sak som bör kollas. Hur fan kollar man det? :confused:
 
Karboniserad oljefilm pga av för snål blandning följt av överhettning är möjligt. Klarade sig nikasilen?
 
jag ska skicka in min cylle till www.nikasilproffsen.se, dom verkar riktigt proffsiga! Ringde och snackade med dom. Glöm inte skicka med avgasport till dom dock så dom ser till så den passar efter omnicaliseringen (lr vad man säger).
1850 kr tar dom.
Att beställa från tyskland kostar en bit över 4000. (Ny)
 
jag ska skicka in min cylle till www.nikasilproffsen.se, dom verkar riktigt proffsiga! Ringde och snackade med dom. Glöm inte skicka med avgasport till dom dock så dom ser till så den passar efter omnicaliseringen (lr vad man säger).
1850 kr tar dom.
Att beställa från tyskland kostar en bit över 4000. (Ny)

Eller så kan du snacka med VRM Roffe på forumet, Han fixade min för 2k.
Sa jag inte att din hade skurit? inget fel på dödaren:tummenupp
 
Last edited:
www.blixtensracing.com

den kanske gått lite för snålt?

vad du har lärt dig av det här, döda den direkt, gör inga försök till att starta, jag har sparat min cylinder 2gr pga det här :yoparty
 
Nu när Tewdie:s mito har skurit måste jag berätta att det samma har hänt med min kära Derbi senda xtreme r som har rullat ca 1000 mil totalt på ett år med mig :tummenupp :tungan Tur att det är bara ca en månad kvar tills jag har mitt a1 kort :) så nu har jag varit inne på en fin sidan och beställt 50 cc sportcylinder, topp, nållager, packningar och kolv för 1800 kr med frakt :D

Om jag ska berätta en lite hemlighet så har moppen skurit 3 gånger men jag har varit jävligt snabb med att dra in kopplingen och efter olyckan har jag väntat på att den lilla 50cc motor ska ha svalnat. Detta funkade as bra och den skar 2 ggr och gick precis som orginal om inte bättre :yoparty Det måste ha berott på att det var spansk kvalité precis som min gasgas annars hade det fan aldigt gått.
efter den 3 gången gick den fortfarande men inte föräns nu märkte man deffekterna av detta. den gick nog i 1 månad säker 90 mil innan jag hade plågat livet ur den och den inte gick att starta.
Då var det bara att ringa till pappa som kom och hämtade mig och min kära moppe:tuttar
sedan va r det bara in i garaget och börja riva ner den och på börja upp frechningen:tummenupp hoppas den blir fin så någon idiot köper den så jag blir av med skiten :tummenupp :rolleyes:

haha LOL på mig:D ni får gärna mobbas och tycka att jag är dum:rolleyes: :tuttar
 
Nu när Tewdie:s mito har skurit måste jag berätta att det samma har hänt med min kära Derbi senda xtreme r som har rullat ca 1000 mil totalt på ett år med mig :tummenupp :tungan Tur att det är bara ca en månad kvar tills jag har mitt a1 kort :) så nu har jag varit inne på en fin sidan och beställt 50 cc sportcylinder, topp, nållager, packningar och kolv för 1800 kr med frakt :D

Om jag ska berätta en lite hemlighet så har moppen skurit 3 gånger men jag har varit jävligt snabb med att dra in kopplingen och efter olyckan har jag väntat på att den lilla 50cc motor ska ha svalnat. Detta funkade as bra och den skar 2 ggr och gick precis som orginal om inte bättre :yoparty Det måste ha berott på att det var spansk kvalité precis som min gasgas annars hade det fan aldigt gått.
efter den 3 gången gick den fortfarande men inte föräns nu märkte man deffekterna av detta. den gick nog i 1 månad säker 90 mil innan jag hade plågat livet ur den och den inte gick att starta.
Då var det bara att ringa till pappa som kom och hämtade mig och min kära moppe:tuttar
sedan va r det bara in i garaget och börja riva ner den och på börja upp frechningen:tummenupp hoppas den blir fin så någon idiot köper den så jag blir av med skiten :tummenupp :rolleyes:

haha LOL på mig:D ni får gärna mobbas och tycka att jag är dum:rolleyes:

:7peta

Haha du använde 12 smilisar så jag var tvungen att ta bort en av dinna för att skriva min smilie^^
 
Synd på cyllen Tewdie... Men ska man inte hona vid varje kolvbyte oavsett hur bra cyllen ser ut??? :va
 
:7peta

Haha du använde 12 smilisar så jag var tvungen att ta bort en av dinna för att skriva min smilie^^

ja dom är ju så söta att det blir omöjlig att inte använda dom :) :tungan :rolleyes: :yoparty (sorry för att jag råkade skapa lite ot i denna tråden) så jag säger :backontop
 
Last edited:
3020698 Nu när Tewdie:s mito har skurit måste jag berätta att det samma har hänt med min kära Derbi senda xtreme r som har rullat ca 1000 mil totalt på ett år med mig :tummenupp :tungan Tur att det är bara ca en månad kvar tills jag har mitt a1 kort :) så nu har jag varit inne på en fin sidan och beställt 50 cc sportcylinder, topp, nållager, packningar och kolv för 1800 kr med frakt :D

Om jag ska berätta en lite hemlighet så har moppen skurit 3 gånger men jag har varit jävligt snabb med att dra in kopplingen och efter olyckan har jag väntat på att den lilla 50cc motor ska ha svalnat. Detta funkade as bra och den skar 2 ggr och gick precis som orginal om inte bättre :yoparty Det måste ha berott på att det var spansk kvalité precis som min gasgas annars hade det fan aldigt gått.
efter den 3 gången gick den fortfarande men inte föräns nu märkte man deffekterna av detta. den gick nog i 1 månad säker 90 mil innan jag hade plågat livet ur den och den inte gick att starta.
Då var det bara att ringa till pappa som kom och hämtade mig och min kära moppe:tuttar
sedan va r det bara in i garaget och börja riva ner den och på börja upp frechningen:tummenupp hoppas den blir fin så någon idiot köper den så jag blir av med skiten :tummenupp :rolleyes:

haha LOL på mig:D ni får gärna mobbas och tycka att jag är dum:rolleyes: :tuttar
Haha OMG LOL *fniSz* hoppas du blir bannad.

Tewdie: passa på att riva ner hela motorn nu och byta en massa lager, om du orkar.

Bättre att göra det nu än att vänta på nästa grej som går sönder.
 
Last edited:
say whaaaaaaat?!?


Vem fan ska visa vägen imorgon då?:hihi

Men fan va synd..:3freak
Hoppas du hittar något billigt, med super kvalle;) och att det löser sig snabbt.
 
Exakt vad jag skulle säga. Ta dig lite extra tid nu och byt lager mm. Har ju läst rätt många trådar med nyrenoverade cylinder/kolv som bara rullat några mil och sedan skurit i vevlager mm.

Synd att den skar iaf. Jag vet inte hur din oljepump ser ut men det skall finnas markeringar som visar att det är rätt. Sen kan du ju testa med att köra med oljeblandat i tanken också tar du bort oljeslangen från förgasaren såå ser du att det kommer så långt iaf.
 
Tackar allihop!

Bland orsaker till att den skar räknas förgasarinställningar (och även andra "inställningar") mer eller mndre bort då jag kört 200 mil med denna kolven och nästan femhundra med den gamla innan detta hände. Är det så måste det vara ett jäla fjunigt fel...

Tackar även för ställe där man man kan nicasilbehandla, men det verkar som man kan ta an sats med kolv och cylinger från Tyskland för runt 3500 kr, verkar vara bästa lösningen om detta stämmer. Ska även ringa runt och höra lite idag. Angående att jag startade den igen var det som sagt dumt, men tvivlar på att cyllen hade klarat sig hur jag än gjorde... Lagerna är väl idé att kolla även de, dock går det varken fortare eller blir billigare. :3freak

Lad di föffan gå unnan!!! :4skrika
 
Tackar allihop!

Bland orsaker till att den skar räknas förgasarinställningar (och även andra "inställningar") mer eller mndre bort då jag kört 200 mil med denna kolven och nästan femhundra med den gamla innan detta hände. Är det så måste det vara ett jäla fjunigt fel...

Tackar även för ställe där man man kan nicasilbehandla, men det verkar som man kan ta an sats med kolv och cylinger från Tyskland för runt 3500 kr, verkar vara bästa lösningen om detta stämmer. Ska även ringa runt och höra lite idag. Angående att jag startade den igen var det som sagt dumt, men tvivlar på att cyllen hade klarat sig hur jag än gjorde... Lagerna är väl idé att kolla även de, dock går det varken fortare eller blir billigare. :3freak

Lad di föffan gå unnan!!! :4skrika

Fyfan vad drygt. I början av sommaren också..

En 125cc Cylinder + kolv kostar 3 359,86kr. Bara en kolv kostar 1 158,63kr.
Men en 165cc cylinder + kolv kostar 4 068,90 + 693,36 = 4762,26kr
Dessa priser är från Geiwiz och är exkl. frakt, så räkna på ca 200kr till.

Jag tycker att du ska satsa på en 165cc :tummenupp
 
3021352 Fyfan vad drygt. I början av sommaren också..

En 125cc Cylinder + kolv kostar 3 359,86kr. Bara en kolv kostar 1 158,63kr.
Men en 165cc cylinder + kolv kostar 4 068,90 + 693,36 = 4762,26kr
Dessa priser är från Geiwiz och är exkl. frakt, så räkna på ca 200kr till.

Jag tycker att du ska satsa på en 165cc :tummenupp
Skittråkigt. :(

Är fan sugen, men jag har en känsla avv att 165:an piskar hårt på sakerna... Får se hur jag gör, verkar som det blir från Geiwiz iaf. :tummenupp Dock är jag helt värdelös på att hissa på den sidan, och gillar inte att handla över nätet. :gnissla

3020564 Eller så kan du snacka med VRM Roffe på forumet, Han fixade min för 2k.
Sa jag inte att din hade skurit? inget fel på dödaren:tummenupp
Inte min vi prtade om då, detta hände i söndags. ;)
Jag har gjort dödar-missen innan, men det var ett tag sen...
 
Last edited:
Skittråkigt. :(

Är fan sugen, men jag har en känsla avv att 165:an piskar hårt på sakerna... Får se hur jag gör, verkar som det blir från Geiwiz iaf. :tummenupp Dock är jag helt värdelös på att hissa på den sidan, och gillar inte att handla över nätet. :gnissla

Jo, jag tappar ju delar lite överallt :hihi Men ljudet är fett skönt med den cylindern och föggen.
Sen blir det billigare i längden med kolvbyte till 165:an, eftersom kolven till 165:an kostade nästan hälften så mycket :tummenupp
 
3021617 Jo, jag tappar ju delar lite överallt :hihi Men ljudet är fett skönt med den cylindern och föggen.
Sen blir det billigare i längden med kolvbyte till 165:an, eftersom kolven till 165:an kostade nästan hälften så mycket :tummenupp
Mjo, känns det lönt? Måste ju dessutom köpa ny fögge och fippla med den för att det ska lira lagom. :gnissla Men nu behöver jag lite hjälp.. till. :hihi Min Mito -00 är sexväxlad, men jag fattar inte vilken modell det är. Dom skriver Evolution och Evolution EV som alternativ. Vilken beställer du till Härnborg?
Direktlänk till den du menar? Betalningsystem? Fraktkostand och tid? Funkar det bra?

Så många frågor och så ont om tid... :rolleyes:
 
Mjo, känns det lönt? Måste ju dessutom köpa ny fögge och fippla med den för att det ska lira lagom. :gnissla Men nu behöver jag lite hjälp.. till. :hihi Min Mito -00 är sexväxlad, men jag fattar inte vilken modell det är. Dom skriver Evolution och Evolution EV som alternativ. Vilken beställer du till Härnborg?
Direktlänk till den du menar? Betalningsystem? Fraktkostand och tid? Funkar det bra?

Så många frågor och så ont om tid... :rolleyes:

Njae, det är ju jävligt skönt drag och ljud, men det är inte kul att tappa skruvar och att kåporna spricker och sånt shit.. Ja, det måste man ju.

Jag beställer ju till Mito Evolution
Det är nog bara att beställa även fast det står Evolution EV, eftersom det inte är någon skillnad på cylindrarna på en vanlig och en Evo.
Ska du bara ha en original kolv eller? Smidd eller gjuten? Vilken storlek?

Ang. betalningssystemet så sätter du in pengar på deras konto och anger en kod så att dom ser att det är just du som har betalat. Frakten går på ca 200kr, för mig tog det 2 dagar att få grejerna, efter att dom hade fått in pengarna.
Men deras databas strulade förut så dom såg inte min order, så då var man tvungen att ringa till dom, sen var det inga problem. :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top