Så tog jag B körkort och nu gäller det MC!

2hjuling

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Hoj
snart....
Tja!

Vill gärna har era reflektioner kring min tänkta väg till MC körkort varför det säkerligen lämpar sig med att ge en bakgrund till vad jag är van vid gällande motorfordon :).

Det var en kall december natt. Månens strålar svepte ner och belyste den kalla asfalten... bla bla bla.. nej men så här ligger det till:

Då jag ville skaffa körkort var jag en finnig 18 åring med alldeles för mycket utrymme i plånboken. Jag hade alltså inte råd att ta lektioner hos trafikskolan för att lära mig manövra bilen och sedan även reglerna som följer. Därför köpte jag en billig nissan micra som jag bad en vän köra hem till mig då jag aldrig ens suttit i förarstolen. Det gjorde han och min alldeles egna
bil stod ett par meter för mig. Jag bad honom lära mig köra på en sisådär 20-25 minuter. Han nöp sig i armen. Sedan tittade han på mig. Sedan nöp han sig igen fast lite hårdare. Inget hände och han insåg att han inte befann sig mitt i en mardröm. Efter mycket tjat och hot om att avslöja hans många känslor till både den ena och andra tjejen gick han med på det. Under en timme hann jag lära mig växla ettan och till tvåan samt att jag då förstått att "det inte finns någon pedal för backningen". Jag tackade och bockade och fnissade ut lite tjejnamn som fick hans ögon att lysa och begav mig hem. Det gjorde även han.

Där satt jag hemma... framför TV´n sent på natten. Bläddrade genom kanalerna samtidig som tankarna flög iväg till bilen. Min bil. Min alldeles egna bil! "Vad "omoget", är jag dum eller, här kan jag inte sitta när jag har en egen bil där nere". Till bilen med nycklarna i högsta hugg och starta! Startade den och hade i ettans växel och gasade på mer än nödvändigt. Efter många motorstopp lyckades jag till slut få iväg micran och lade även i tvåans växel. "detta går ju bra tänkte jag" och tog fram mobilen. "Tja! Hörru jag är hos dig om ca 15 min" sade ja till min kusin samtidigt som ett leende som stannade vid öronsnibbarna satt fastklistrat i ansiktet. "Vadå ska du kliva av bussen nu eller?". Det tar ca 40 minuter att komma fram med buss. "Nej då", svara ja "jag åkte nyss hemifrån och kommer med en överaskning!" och lade på.

Jag fortsatte äventyret fram tills det att ett rött ljus skrek till. Och detta med ett par hundra meter som skiljde mellan oss. "Shit, jag har ju inte lärt mig att stanna och sedan köra! Att det ska vara så j***a svårt!" Jag stannade vid röljuset och bilen dog direkt. Gult, sedan grönt, och jag startade bilen igen samt försökte åka fram men den dog direkt... igen... rött... gult... grönt och jag startade och tryckte ner foten ännu mer i gaspedalen och bilen bara dog... gult... en bil som kom bakom mig. Ytterligare två bilar som kom bakom den... nu började jag svettas. "HELVETE, JAG SKA BARA SVÄNGA VÄNSTER SÅ ÄR JAG FRAMME MED BIL J****N! AV MED DENNA BÖRDA!" grönt och jag trampar allt vad jag kan och bilen hoppar fram ½ meter för att sedan dö. Nu börjar ena bilen bakom mig backa, som att den vill ge mig tid och utrymme. "Ta din tid j****a jag-har-kört-bil-i-1-timme-och-är-för-körkåt-för-att-inte-köra-till-min-kusin-halvtre på natten idiot!"

Nu vart det riktigt obekvämt, motorn bara stannar efter att bilen hoppat fram ½ meter. Vad gjorde jag för fel? :eek: Svetten började nu bli jobbig ovanför pannan och återigen blir det gult... och så grönt. Nu trycker jag i pedalen som aldrig för och bilen hoppar fram som en dragracing bil med nosen pekandes upp. Men det är ju bara en micra så motorn går på för fullt och ett för mig skrämmande ljud dånar under motorhuvudet. Nu lättar jag på gaspedalen och bilen får en behaglig fart. "JAAAAAA" skriker jag men inte svänger jag vänster där min kusin bor. Nej det anser jag vara för svårt efter allt detta. Jag får istället köra runt 15 extra minuter för att komma till min kusin. När jag äntligen når honom står han bara där. Han lägger inte ens märke till mig. Inte tror han att jag är den som KÖR bilen. När han till slut vaknar och slänger ur sig "Shiiiiiiit, din biiiiil elleeeeer?" undrar han i samma veva om jag är sjuk. Varför svettades jag så mycket annars?

Så gick det till. Ingen i familjen visste om att jag hade en bil förens jag fått körkortet.

Jag hade bilen och körde med den på "säkra områden" för att lära mig kontrollera den. När jag kände mig säker gick jag och tog ett par lektioner och sedan var kortet mitt. Sparade många tusenlappar jämfört med de andra som tagit den mera "lagliga vägen".:klappar

Nu till saken: Är det någon bra idé att köra på samma grej fast med MC? Jag har tänkt 125 cc. Köpa en 125, lära mig köra på lugna områden för att sedan bege mig till körskolan. Jag har aldrig kört en motorcyckel.

Moraltanter uppskattas högt och eran åsikter är mycket angelägna i denna tid av galenskap... men inte just nu och inte alltför mycket :)

PS: när jag parkerat bilen hos min kusin och skulle dra upp handbromsen gick det inte. Den var nämligen uppe hela tiden. Och när jag stannade vid röljuset så hade jag i tvåan, de körde jag oxo på hela tiden efter förtsa växlinigen:banana

Nja det är helt andra förusättningar nu.

Detta var 8 år sedan. Nu har man lite tjockare plånbok (men man är ju fortfarande student) och morsan som bodde på landet (där mycket utrymme finns).

Själva grejen, att ha en MC och sakta börja jobba sig uppåt samtidigt som man kontaktar en körskola, borde väll fungera bra? Eller bör man först kontakta en körskola och låta dom suga ut pengarna på att lära sig sådant som man kunnat lära sig själv, det grundläggande.

Så där lärde jag mig också att köra bil, i sju års åldern eller något, jag köpte dock ingen egen bil förän jag var 15 utan nöjde mig med att låna.
(treväxlad rattväxel och frihjul, undrar hur många MED körkort som grejar det i dag?)

Ta det inte på fel sätt nu, men du låter lite för talanglös för att lära dig köra MC själv, risken är stor att du skadar både dig själv och motorcykeln innan kortet är bärgat.

Ska du ändå envisas med "try and error" så börja med en växlad moped (alla kan köra variatordriven gaypulka) innan du kör 125'a

Du...det är ingen vidare bra idé att lära sig själv köra hoj på öde vägar på landet, skulle du råka ut för en olycka kan du göra dig olycklig för resten av livet.
Ta kontakt med en körskola, eller skaffa en handledare & gör det på korrekt vis.

Håller med GuW, gick det så illa att köra bil första gången så ska du nog börja på en moped tills broms,gas och växlingar sitter i ryggraden, sen kan du skaffa dig en hoj.
På en moped kan du göra misstag som bara är pinsamma, samma missstag på en hoj kan kosta dig livet, dessutom så är det inte kul att bli liggande på en avsides plats med exempelvis ett brutet ben.

Kan bara tala för mig själv, men jag gjorde i alla fall vurpor med moppen som jag absolut inte vill göra om med en hoj i lite högre fart.

Jag är mera inne på jokkehs råd, Tackar iaf. för allas synpunkter. Det är bra att någon kan bromsa en ibland :)

haha roligt med dessa filmer. Lade du in just dom a alla som finns med flit? Detta då jag själv är arab så det är ännu roligare :)

Nej men n har jag lugnat ner mig. Jag ska skynda långsamt. Börjar med ett besök hos körskolan på måndag. :tummenupp

Återigen, tackar för era reflektioner!

Mmm skynda långsamt. kan gå riktigt illa om du har otur. inte mycket som skyddar..

Sen kommer det ju såklart an på vilka färdigheter man har i fråga om inlärning och körteknik oxå.
Jag tog kortet ifjol,inte en enda körlektion,övningskörde ungefär 50 mil.
Fick 1:a mopeden vid 6 års ålder,1:a crossen vid 10.
Körtekniskt för min del var det lugnt...utom på en grejj som jag blev kuggad på vid 1:a uppkörningen...vred inte tillräckligt på huvudet i korsningar...iallafall inte tillräckligt för uppkörnings-nissen.
Total kostnad för mej:
Lämp..kommer inte exakt ihåg,va väll ett par hundringar.
Synundersökning 60 spänn.
Teoriprov 400-nånting.
2 uppkörningar a 1500:-/st.
så nånstans runt 3800 eller så blev det totalt.
Va otrolig skön känsla när nissen sa att jag var godkänd kan ja lova.

Att köpa moped för att lära sig växla o gasa o broma känns som att slänga pengarna i sjön.

Bästa vore väll om du kände någon som kan köra hoj som kan visa dig basics på en större parkeingsplats så sparar du in 3-4 lektioner.

Om han kan övningsköra med dig skulle det vara bättre.

Och sist så köp en hoj du kommer vilja ha efter du har fått lappen inte någon 125a

Själv Köpte ja 600cc motard för att lära mig. Tänkte att de e väll blandning mellan mc o moppe. Var iaf väldigt bra för att lära sig köra. När jag hade grunderna så räckte de me några lektioner på förskolan.

jag vill också rekomenderar dig att få tag i en växlat moppe, du kommer få det mycket lättare sen när du börjar köra mc då! Vill inte rekomenderar att börja med motorcykel så, annars har man råd är väl det bästa att dra till körskolan!

Köp en gammal KTM 640 eller liknande och lär dig dragläge, balans och garagevändning mm så har du sparat 5000-10 000kr
Jag övningskörde på egen hand i ett industriområde på en cbr600f det gick utmärkt och dög även efter jag tagit kortet (iallafall i 2 månader)...

kass som jag var kostade ändå mitt kort drygt 10laxar

http://www.blocket.se/vi/19636272.htm?ca=23_10_s denna går nog att pruta en del på

Du kommer köra ihjäl dig diiriecckktt....

Börja med en 125 eller större lika bra att få till det från början fast gör det inte själv!!! Börja på en trafikskola där dom både har lätt mc (125:a) och en 600 eller större så kan du testa båda.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT