Så piiinsamt!!

Jag betalar sällan för tåget om jag måste ta det. hatar att åka skiten och vägrar betala för att det ska ta 68 timmar att komma dit det tar 6minuter med bil.
Blir man tagen kan man köpa biljett på plats och skylla på att automatjäveln var söndersparkad av småglin. Kostar 2kr mer tror jag det e.....

Fastnade i Landskrona en gång med en polare o tog sista tåget hem, hade supit upp varenda krona o när kontrollanten kom låtsades vi att vi sov o han sket i oss :hihi

Kontrollanten kan aldrig hålla dig och lägg av o tyck att allt e pinsamt, DET är pinsamt om nåt att hålla på så.

PlastRaketen skrev:
Asså, vaddå maximal otur?!

Jag hoppade på vagnen imorse och skulle till jobbet precis som vanligt.....stämplar månadskortet och maskinf*n börjar tjuta......tittar på baksidan av kortet och ser att det är giltigt tom. 21 feb.
Shiit, tänkte jag.....det hade jag glömt... :va
Jag satte mig ner och planerade ett nytt inköp när jag kom till stan eftersom de inte säljer månadskort på vangnarna utan lösa biljetter...
En kontrollant hade jag inte sett på ca. 5 månader, luuungt tänkte jag för mig själv...
O vem F*N tror ni dyker upp halvvägs till stan??
Tro faaan det, den jävla gubben med grön jacka.... :mad:
Jag som alltid åker ärligt och är ganska bra koll på när kortet går ut...
Så jag fick en trevlig liten lapp av honom som det stod 800 :- på! :kocko

Blev ännu mer vansinnig när han såg datumet på baksidan på mitt månadskort och flinade åt mig!! :4skrika

Välkommen i klubben. Vid ett tillfälle när jag för en gångs skull behövde åka kommunalt så tog jag en kupongremsa jag hittade hemma utan att ge det närmre eftertanke. Den hade kostat 80 spänn om jag inte minns fel. Dock ganska gammal. När jag sedan satt på tunnelbanan kom det en kontrollant, kollade min remsa och frågade hur gammal jag var. Då slog det mig att det var en remsa avsedd för personer under 18. Försökte då slingra mig ur det genom att säga att jag var 17, eftersom jag tyckte att jag inte ansåg att jag förtjänade några böter, det var ju inte avsiktligt. Då vill dom se på mitt id, vilket jag talar om att jag inte har med mig. Då frågar de efter personnummer, vilket dom kan kolla upp om det stämmer, eftersom alla sådana följer ett kodsystem. Då gav jag upp och berättade att jag var 18. VAR GÖR DÅ IDIOTEN?! JO, HAN HÅNLER ÅT MIG, och säger i jävligt mallig ton: Ja, det här blev en dyr resa för dig, 800 kronor. Jag, som blev tämligen upprörd vrålade: 800 SPÄNN!? Menar du allvar!?
Och det gjorde han. Och dessutom tog han remsan jag hade med mig. Jag fick då köpa en ny för nätta 150 kronor. Det var det studiebidraget.
Jag tycker fortfarande inte att jag förtjänade så häftiga böter för en så liten överträdelse. Samma summa för de som plankar, och det gjorde jag inte. Jag hade faktiskt betalat.

Sedan detta som hände i höstas har jag bojkottat SL och deras dåliga priser och uppförande. Det kostar 2 kronor i minuten att åka den där helvetesvagnen till buss full med skrikande ungar och hostande pestepedemiker, och som dessutom tar fruktansvärt lång tid på sig att komma fram. Som den övre sade, 68 minuter med buss som tar 6 med bil.
När det verkligen behövs så lånar jag någon annans busskort.
Förbannad har jag varit i mitt liv vid diverse tillfällen men den där gubben, han retade mig så mycket att jag fortfarande kan bli så arg så adrenalinet pumpar

Last edited:
Riktigt tråkigt att höra.. Det är såklart dom kollar när man inte har kortet med sig!! Det värsta är ju egentligen vid såna tillfällen att det inte ens är dyrt med månadskort, utan bara jävligt mycket otur att man inte sett det tidigare att det går ut.

Slita mig från kontrollanterna skulle jag inte heller göra. DET hade varit pinsamt..

Även om jag har betalat för mig så blir jag rätt nervös när jag ser dessa kontrollanter dyka upp.

En söndag i november förra året, skulle jag ta mig från Hötorget till T-centralen med tunnelbana. En riktigt larvig sträcka för det går fortare att gå.
Hade remsa på mig den dagen, men eftersom det var en station och en söndag så plankade jag. Väl framme vid t-centralen tar jag rulltrappan upp. Masskontroll!! :död Plötsligt gör det riktigt ont i magen!! Blotta synen av deras uniformer gör en riktigt knäsvag
Försöker lugna ner mig med att jag vet att deras befogenheter är ungefär lika med noll. För att få göra ett frihetsberövande krävs att brottet kan ge fängelse. Dock har man läst i tidningarna om kontrollanter som bryter mot sina befogenheter och tom misshandlar resenärer.

Går lite stressat fram mot en spärr. En kontrollant lägger sin hand på min axel och frågar efter mitt färdbevis. Svarar bara att jag har lite bråttom o går vidare. Kontrollanten tvingas gå åt sidan och skriker därefter svärord efter mig. Visst är det pinsamt men man får banne mig skylla sig själv om man tjyvåker. Huvudsaken för mig var att slippa betala 800 kr...

Varför dyker kontrollanterna upp som svampar de få få få få gånger som man inte löser en biljett av diverse anledningar? :huvet

Hade vart inne i stockholms stad och krökat och skulle sen hem med några kompisar på nattbussen.
Första polaren blir stoppad av chaffisen och säger "det där gäller inte".
Han hade pluskort som gäller dygnet runt. Så han tjafsar i några minuter sen får han gå på.
Jag visar upp mitt busskort varpå han TAR det, och säger att det inte är mitt.. Jaha säger jag. Så ber han om id, visst säger jag, då säger han att det inte är mitt varpå jag blir galen för han vägrar ge tillbaka det. Då kallar han på väktare och ser till att få hela bussen tömd!

Då börjar jag lacka på allvar i och med att det var vardag, hade remsa också och behövde ju verkligen komma hem (-15 grader och bussarna går inte ofta vardagsnätter).

Jaha vad gör man nudå som student utan pengar till taxi?
Ringer brorsan som får hämta mig med bil. 10 min senare ringer han och säger att han smällt min trafikförsäkrade nyköpta bmw :4skrika

Blir tillslut taxi som polarn pröjsar :näsblod

Efter det här äääälskar jag allt som har med kommunaltrafik att göra trots att min farsa kör buss.

BlueNote skrev:
Hade vart inne i stockholms stad och krökat och skulle sen hem med några kompisar på nattbussen........

Ajajaj, det där låter inte trevligt....speciellt inte det med bilen! :(

Nu har iaf ilskan lagt sig, får hålla större koll på datumet i fortsättningen.... :3freak

Kontrollanterna gör faktiskt bara sitt jobb :confused:
Jag är så jäkla less på alla som plankar, att planka är samma sak som att stjäla. Så ni som plankar kan ju lika bra börja stjäla saker också, börja med mat kanske?

Vad är skillnaden?
Andra får betala för er.

Attityden på många som plankar är så irriterande som det kan bli. Precis som att de har all rätt i världen att åka t-bana etc utan att betala, som om det vore något gratismedel för folk att förflytta sig. Tänker man så bara för att skatterna/staten betalar halva kollektivtrafiken, om inte mer.? Vad jag vet skulle månadskort i sthlm kosta omkring 2000 om inte staten betalade.

Lion skrev:
Nu har iaf ilskan lagt sig, får hålla större koll på datumet i fortsättningen.... :3freak

Har faktiskt också råkat göra det en gång, fast hade nytt kort under det gamla. Men han på bussen sa ingenting så tänkte inte på det. Men jag märkte det när jag kom till tunnelbanaspärrarna, kortet ville sig inte, då såg jag att kortet gått ut. Så då var det bara att ta fram det nya :tungan

The_FacultyGirl skrev:
Har faktiskt också råkat göra det en gång, fast hade nytt kort under det gamla. Men han på bussen sa ingenting så tänkte inte på det. Men jag märkte det när jag kom till tunnelbanaspärrarna, kortet ville sig inte, då såg jag att kortet gått ut. Så då var det bara att ta fram det nya :tungan

Vidrigt... Riktigt vidrigt...

Dom tillhör samma släkte som parkeringsvakterna.

Det kostar mer än tre gånger så mycket som bensinen kostar, plus att det tar fyrdubbel tid att åka kommunalt. Vad väljer du? Bilen kanske... Sen försöker dom tvinga oss att åka kommunalt genom olika strafftaxeringar. Hell no!

Skulle aldrig betala om jag åkte fast, speciellt inte om jag hade min egen moral i behåll som killarna berättar om... Bestraffa hederliga medborgare, nä fy fan. En dags utgånget kort och en studerande yngling som skamset visar upp det... FY FAN!

Som på gymmet igår, jag och min bror diskuterade den svenska mentaliteten;
En kärring stog på en stepmaskin med en ledig brevid henne, fram kommer en eftertänksam rar lite äldre man och frågar försiktigt om den är ledig. Ett rungande NEJ blev svaret... En minut senare kommer en yngre man med snabba hafsande steg, han ställer ryggsäcken brevid maskinen och sätter igång att träna. Vad gör kärringen då? Ingenting, absoult ingenting. Ingenting annat än att önska livet ur mannen som nu stog och tränade för fulla muggar...

Kontentan?

Är du snäll blir du bestraffad. Är du hård kommer du komma långt, mycket mycket längre...

Gäller ALLA situationer som kan tänkas i detta avlånga land. Avsaknad av självdiciplin ger större frihet...

Och att du ska komma och förlöjliga dessa killar är för mig helt främmande, varför? VAD får DU ut av det...???

:mad:

Lion skrev:
Asså, vaddå maximal otur?!

Jag hoppade på vagnen imorse och skulle till jobbet precis som vanligt.....stämplar månadskortet och maskinf*n börjar tjuta......tittar på baksidan av kortet och ser att det är giltigt tom. 21 feb.
Shiit, tänkte jag.....det hade jag glömt... :va
Jag satte mig ner och planerade ett nytt inköp när jag kom till stan eftersom de inte säljer månadskort på vangnarna utan lösa biljetter...
En kontrollant hade jag inte sett på ca. 5 månader, luuungt tänkte jag för mig själv...
O vem F*N tror ni dyker upp halvvägs till stan??
Tro faaan det, den jävla gubben med grön jacka.... :mad:
Jag som alltid åker ärligt och har ganska bra koll på när kortet går ut...
Så jag fick en trevlig liten lapp av honom som det stod 800 :- på! :kocko

Blev ännu mer vansinnig när han såg datumet på baksidan på mitt månadskort och flinade åt mig!! :4skrika

Sa du inte till honom att du hade missat att det gått ut? Kontrollanterna här hemma på tågen brukar vara rätt så resonliga...råkade faktiskt ut för samma sak, igår också!

Mitt tågkort gick ut den 21:e och när jag skulle slänga upp det igår märkte jag det! Jaja, tänkte jag, om de börjar gnälla e de bara att säga om det är...men tro fan att kontrollanten inte märkte något. Hehe, han bara tittade och gick vidare, och jag är ju inte dummare än att jag håller käft! :)

Glömsk som man är hade jag helt missat det när jag satte mig på tåget idag igen, och tänkte köra samma vals igen. Men idag slapp jag kontrollanter både på ditvägen och hemvägen...lucky me! Så nu har jag faktiskt laddat upp kortet igen...turen kan ju inte hålla för evigt! :hihi

Zana skrev:
Det kostar mer än tre gånger så mycket som bensinen kostar, plus att det tar fyrdubbel tid att åka kommunalt. Vad väljer du? Bilen kanske... Sen försöker dom tvinga oss att åka kommunalt genom olika strafftaxeringar. Hell no!

Skulle aldrig betala om jag åkte fast, speciellt inte om jag hade min egen moral i behåll som killarna berättar om... Bestraffa hederliga medborgare, nä fy fan.

Byt stad. I gbg kostar ett månadskort 500:- Det är riktigt billigt tycker jag! Dessutom om du nu hatar kommunaltrafiken så mycket så är det nog lättast om du aldrig ens sätter din fot där så slipper du alla bekymmer.

Zana skrev:
Gäller ALLA situationer som kan tänkas i detta avlånga land. Avsaknad av självdiciplin ger större frihet...

Jajjemen! Precis som Iran, Irak eller något annat fint "fritt" land. Personligen tror jag att det resulterar i en upptrappning överallt.

Fler som plankar -> fler kontroller-> dyrare biljetter-> indragna linjer-> ännu sämre kollektivtrafik.

Inga parkeringsvakter-> fler felparkerare -> hinder för trafik/utryckningsfordon-> smärre kaos i stan -> Zana är vansinnig eftersom han varken kommer fram med bil eller kan parkera den då det står bilar överallt + att det finns ingen kommunaltrafik då folk har plankat så mycket att den gick omkull -> Zana vill fixa några på stan som kan hålla lite ordning -> parkeringsvakter inrättas...

Annars bygger det väl på principen "klart man måste betala för bussen (alt.finnas regler för hur man ska parkera) men det/dom gäller inte mig utan bara alla andra....

Andra tankar/förslag?? Jag lyssnar!

Varför byta stad? Isåfall land... Och jag tar hellre taxi även om det kostar en förmögenhet... Varför får man inte hata i fred!!

Jag menade bara att dom kunde vara lite flexibla i sitt bedömmande, fan är ditt problem?

"Vill" man planka kommer man fortsätta göra det, även om man åkt fast... Get it? Om du däremot möts av respekt är chansen mycket större att du fattar ett annorlunda beslut nästa gång... Get it?

Och du är förstås helt övertygad om att bilar kommer stå parkerade precis överallt hela tiden om man avskaffade parkeringsvakterna?

Är det rimligt att få betala 1000kr för att ha parkerat på lastzon tex? Är det rimligt att betala 425kr på p-skiveområde när du bara stått där 10 minuter? Kommer verkligen den människan lära sig "sin" läxa??

Inte jag iallafall...

Är det rimligt att få betala 1000kr för att ha parkerat på lastzon tex? Är det rimligt att betala 425kr på p-skiveområde när du bara stått där 10 minuter? Kommer verkligen den människan lära sig "sin" läxa??

Inte jag iallafall...[/QUOTE]

självklart ska du betala en tusing när du står felparkerad på lastzon! jag tycker det är skitkul när det står parkerade bilar på lastzon, dvs "jag ska bara folket"
då dubbelparkerar jag trucken och börjar lossa min last, att det är 400 bilster i stockholmstrafiken som står still och svär.... det SKITER jag fullständigt i! :D

och just nu när det är en snösträng i mellan filerna och absolut ingen kommer förbi gör det ännu roligare! :tummenupp :rofl

gamle svarten skrev:
självklart ska du betala en tusing när du står felparkerad på lastzon! jag tycker det är skitkul när det står parkerade bilar på lastzon, dvs "jag ska bara folket"
då dubbelparkerar jag trucken och börjar lossa min last, att det är 400 bilster i stockholmstrafiken som står still och svär.... det SKITER jag fullständigt i! :D

och just nu när det är en snösträng i mellan filerna och absolut ingen kommer förbi gör det ännu roligare! :tummenupp :rofl

Var ungefär det jag menade!

Det är ju en sak om det inte står att det är parkeringsförbud och du får böter, men står det att man inte får stå där så gör det nog av en eller annan anledning.

Zana: Jag förstår ärligt talat inte hur det ska fungera med ditt resonemang. Allvarligt. Utan p-lisor, biljettkontrollanter osv. Utveckla gärna, för jag är inte det minsta ironisk.

Visst ska kontrollanterna vara flexibla, men det är såklart en bedömningssak från fall till fall, men det är en annan diskution.

juha01 skrev:
Visst ska kontrollanterna vara flexibla, men det är såklart en bedömningssak från fall till fall, men det är en annan diskution.

Det var ju det jag snackade om.

Och nej, jag tycker inte det är ok att stå på lastzon. Men dom tar för mycket pengar. 1000 spänn kan sätta en hungrig familj utan pengar på pottan... Orimligt.

Lite flexibilitet tack.

Jävla nissar... :fatta!

:arsele

Gissa vad som hände ida?

Sitter på vagnen som vanligt till jobbet och läser metro, har giltigt färdbevis med mig och ser att kontrollanterna stiger på, fan......jag blev nervös!
Trots att jag vet att jag åker ärligt.
Det verkar ha satt sig i huvet det där! :mad:

Zana skrev:
Det var ju det jag snackade om.

Och nej, jag tycker inte det är ok att stå på lastzon. Men dom tar för mycket pengar. 1000 spänn kan sätta en hungrig familj utan pengar på pottan... Orimligt.

Lite flexibilitet tack.

Jävla nissar... :fatta!

:arsele

Men du. Parkera inte på lastzonen då.

Gustav1 skrev:
Men du. Parkera inte på lastzonen då.

Ibland händer det nog att folk inte tänker efter eller rent utav ser att det är p-förbud på vissa platser...

Zana skrev:
Ibland händer det nog att folk inte tänker efter eller rent utav ser att det är p-förbud på vissa platser...

Nä, man får vara lite uppmärksam i trafiken. Lever man dessutom på gränsen så att en bot kan sänka hela ekonomin så får man inte parkera fel, helt enkelt.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back