Så kom statistiken vi inte ville se

  • Thread starter Thread starter bs
  • Start date Start date

bs

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Vällingby
Hoj
Busa -08, KTM 525, DRZ400s, Monkey, XT600, and NoClue
Fick precis pressmeddelande från Vägverket:

Pressmeddelande

Det är 53 mindre i familjen efter denna sommar.:(

Låt oss hoppas att det stannar där...
 
bs skrev:
2549330 Fick precis pressmeddelande från Vägverket:

Pressmeddelande

Det är 53 mindre i familjen efter denna sommar.:(

"Många döda i mc olyckor i år – mitträcken räddar liv"

Finns det några bevis för att mitträcken räddat _mcisters_ liv hittils, alltså ?
 
"Många döda i mc olyckor i år – mitträcken räddar liv"

Finns det några bevis för att mitträcken räddat _mcisters_ liv hittils, alltså ?
Finns väl 1 dokumenterat fall här på SH iaf, en tjej som hade vurpat i rätt låg hastighet och mitträcket hindrade henne från att rula över i mötande körfält.

- Vi satsar allt mer på att sätta upp vajerräcken som är särskilt utformade och anpassade för mc-trafiken, avslutar Ingemar Skogö.
Dom har fattat att hojåkare är livrädda för å bli kapade av en vajer och därför håller nere hastigheterna.
 
Last edited:
"Enligt VTI:s analys finns det inga belägg för att de mötesfria vägarna skulle öka riskerna för motorcyklister jämfört med andra vägar, vilket det har funnits farhågor om. Snarare pekar analysen på att risken för dödsfall och svåra skador reduceras avsevärt."

Vad oväntat, de allmänt bespottade räckena är mycket bra, precis som alla som tänkt till fattat för länge sen.
 
Jag vill inte vara den som är den, men statistik är alltid statistik.

Jag säger inte att jag tycker det är ok att folk kör ihjäl sig, det är det inte och jag önskar att siffran var 0, men om man läser rapporten så står det även att antalet mc förare totalt har ökat.

Det innerbär främst 2 saker.
1. Det är fler nya MC förare i år i trafiken än förra året
2. % så kan antalet dödsolyckor minskat

Så det fortfarande långt ifrån ok, men man kan även läsa rapporten och säga - det går ju i alla fall åt rätt håll att det minskar etc etc.

Alla inlägg om att tänka efter en gång extra kanske hjälper?
Bättre skydd och hjälmar handlas in istället för grannens gamla hockeyhjälm.

Intressant skulle också vara att få se hur många som har förolyckats som inte har körkort, stulit den, kört onykter etc. Kvar får man ju då alla som kör "normalt"

Statistik går att läsa på många sätt!
 
Last edited:
HanneZ skrev:
2549348 Det är ju helt otroligt?!

Jo det är ju inte kul... men det visar ju att vi inte är överrepresenterade.... vilket är bra. Det skulle var intressant att se om detta överensstämmer men den totala olycksstatistiken.
 
Aldrig kul att se sådan statistik, men slutklämmen i deras pressmeddelande får mig att börja fundera på en sak faktiskt.
Om man kollar medelåldern för de som omkommit så hade den ökat och ligger numera på 41 år. Hur kan det då komma sig att det alltid gnälls på oss yngre att det är vi som orsakar alla allvarliga olyckor och är vi som stryker med och därför skall vi få fete försäkringskostnaden alabama???? Borde det inte rimligt vis vara denna årskullen dvs med ganska stor säkerhet återfallsknuttarna som borde få den högsta försäkringskostnaden?? Tycker det borde vara en koll när man tecknar försäkring när man senast ägde ett två hjuligt fordon, är det typ längre än 15-20 år sedan som man senast körde något sådant så skall man i sådana fall få jätte försäkringen, och ännu högre om man är en av dom som är så pass gamla att dom fick sitt mc-kort på köpet och aldrig har kört upp på en hoj. För jag skulle tro att det är dessa mc förare som är dom som är överrepresenterade i statistiken över omkommna mc-förare.

Är som sagt bara en fundering.
 
Santo skrev:
2549354 Jo det är ju inte kul... men det visar ju att vi inte är överrepresenterade.... vilket är bra. Det skulle var intressant att se om detta överensstämmer men den totala olycksstatistiken.
Jag trodde det va mer än 50%.

Lite skumt att snittåldern för de som dog på moped är 29 år...

KimL skrev:
2549359 Aldrig kul att se sådan statistik, men slutklämmen i deras pressmeddelande får mig att börja fundera på en sak faktiskt.
Om man kollar medelåldern för de som omkommit så hade den ökat och ligger numera på 41 år. Hur kan det då komma sig att det alltid gnälls på oss yngre att det är vi som orsakar alla allvarliga olyckor och är vi som stryker med och därför skall vi få fete försäkringskostnaden alabama???? Borde det inte rimligt vis vara denna årskullen dvs med ganska stor säkerhet återfallsknuttarna som borde få den högsta försäkringskostnaden?? Tycker det borde vara en koll när man tecknar försäkring när man senast ägde ett två hjuligt fordon, är det typ längre än 15-20 år sedan som man senast körde något sådant så skall man i sådana fall få jätte försäkringen, och ännu högre om man är en av dom som är så pass gamla att dom fick sitt mc-kort på köpet och aldrig har kört upp på en hoj. För jag skulle tro att det är dessa mc förare som är dom som är överrepresenterade i statistiken över omkommna mc-förare.

Är som sagt bara en fundering.
Försäkringsbolaget går på statistik, du behöver inte oroa dig för att dom plockar pengarna på fel ställe. Dom har inget egetintresse av att plocka extra mycket pengar ur en viss grupp.
En död människa är ganska billigt för försäkringsbolaget, det är dom halvskadade som kostar.
 
Last edited:
Unga kanske kör hårdare men är ändå mera uppmärksamma/alerta än återfallsknuttarna?
Dock alltid Mkt tråkigt med dödsfall :(
 
HanneZ skrev:
2549364

Försäkringsbolaget går på statistik, du behöver inte oroa dig för att dom plockar pengarna på fel ställe. Dom har inget egetintresse av att plocka extra mycket pengar ur en viss grupp.
En död människa är ganska billigt för försäkringsbolaget, det är dom halvskadade som kostar.

Kanske är så, men tycker i alla fall att det skall sluta klagas på att det är vi unga som är dom som orsakar dom värsta olyckorna, för i mitt tycke så är nog dom olyckorna med dödsfall som utgång som är dom värsta, även om det är dom billigaste för försäkingsbolagen.

Och hade varit kul att se statistiken för hur många det egentligen är som blir halvskadade som är unga resp. gamla rävar och återfallsknuttar.

Som du kanske märker så litar jag inte riktigt på försäkringsbolagen *hehe*
 
Dregen skrev:
2549375 Jag trodde att fler skulle vara sporthojar!

Med tanke på att Supersporthojar är kraftigt underrepresenterade i den totala hojparken i landet så är det negativt för oss att över 30% av de dödade är sporthojsförare. Men därmed inte sagt att det var just därför de omkom. Statistik suger.
 
Jag vill gärna se statistik från fem år tillbaka tills idag, dels över totala hojbeståndet, dels uppdelad på typen hojar. Vågar man hoppas att SMC's satsning på sporthojar och utbildning börjar lysa igenom?
 
Santo skrev:
2549354 Jo det är ju inte kul... men det visar ju att vi inte är överrepresenterade.... vilket är bra. Det skulle var intressant att se om detta överensstämmer men den totala olycksstatistiken.
Det är väl tvärtom, vi är kraftigt överrepresenterade.
Har hört att sporthojarna utgör ungefär 10% av det totala beståndet och då borde vi bara ha 5-6 st döda i år.
imaster skrev:
2549374 Märkligt att det bara är Sverige som tycker de är bra... ;)
Vilka andra länder tycker att vajerräckena är dåliga och totalt sett inte räddar fler liv än tidigare?
Att SMC skriver i MC-folket att andra länders mc-organisationer är emot räckena är en helt annan femma.
 
Det kanske är dags att försäkringsbolagen börjar arbeta mera med smc.Så att dom som vill, kan träna körning på bana .Som det är nu så backar man när självrisken är så hög.Beroende på det bolag man har.
/payton
 
Förra året var hälften av motorcyklisterna som dödades i trafiken alkoholpåverkade och/eller saknade körkort, undrar hur det är med det i år...
 
sandstream skrev:
2549468Vilka andra länder tycker att vajerräckena är dåliga och totalt sett inte räddar fler liv än tidigare?
Att SMC skriver i MC-folket att andra länders mc-organisationer är emot räckena är en helt annan femma.

Det har jag inte läst så det var nya nyheter för mig.

http://www.motorcyklisterna.org/pdf/mcfolket/032-033-605.pdf

http://www.network.mag-uk.org/crashbarriers2005/MotocycleBarriers19thESV.pdf

Nu syftade jag på de svenska vajerräckena och deras utformning och totala hänsynslöshet mot oskyddade trafikanter, räckena räddar liv, det har vi sett men inte för motorcyklister.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top